A
anis16: Öppnade upp låshuset för att komma åt eventuella givare. Garantin har ju precis gått ut så nu spelare det ingen roll, känns lite som att de med flit bara har 2 års garanti... [bild] Sitter fem microswitchar och dessa är kopplade till microcontroller U1 vilket tyder på att det går en databuss över kablaget från låshuset till innerdelen. Jag har nu testat många kombinationer på
9 svar · 5,3k läst
·
maskeradeproggaren
maskeradeproggaren: Nu ser jag du redan fått igång så det kanske kvittar men för andra som behöver göra samma resa så finns det färdiga script som installerar och grundkonfar det som behövs. Kan rekommenderas Glenns script: https://glennr.nl/s/unifi-network-controller
4 svar · 899 läst
D
dalldalldall: Mitt problem med huset som äter brandvarnare på löpande band fortsätter, ofta håller dom nått år sen falskvarnar dom, kvittar om man blåser dom rena eller byter batteri. Visst har vi mycket damm här, men beror det på det? Provat olika fabrikat.
0 svar · 736 läst
Z
Zetnw: [citat] Tack för det! Ska testa och se hur det fungerar imorgon 👌
4 svar · 1,1k läst
J
Jag_kan: För kännedom löste sig problemet av sig självt vid en uppdatering av Home Assistant Core till version 2024.1.0 😋
16 svar · 2,8k läst
·
Hannuse
Hannuse: Jag har en enkel väderstation från Telldus. Den går på 433MHz, så det kanske inte funkar för dig? Men den har skött sig bra, dock så är det ytterst sällan jag tittar på displayen, så i dagsläget skulle jag bara ha satt in en givare. [bild]
5 svar · 791 läst
·
Y
yddinge: Nu har jag kopplat in den nyinköpta GL09 4G till mitt hemlarm PC1616. Strömmen tar jag från PC1616 moderkortet via Aux+ resp Auv- till GL09 + och - Däremot fick jag använda Bell- för att trigga igång SMS skicket och uppringningen. Inställningarna gjordes enkelt via appen GSM Alarm som i sin tur skickar inställningarna via SMS till GL09.
1 svar · 1,7k läst
J
jahallåja: Har någon erfarenhet av denna, betydligt billigare mojäng, från Amazon? [bild] https://amzn.eu/d/c3nlIV9
3 svar · 3,4k läst
·
P
pfb: Pillat en hel del med det nu och börjar känna mig hemma. Inga avancerade saker, mest lampor på/av. Kändes lite avigt först, men när jag förstod att man kan göra skript som sköter ett flöde (slå på lampa a, vänta x sekunder, slå på lampa b, osv) och sedan koppla skriptet till en eller flera automationer så blev jag glad. Nu kan jag t.ex. ha samma skript för att släcka i huset,
3 svar · 2,0k läst
F
Fideliox: Idag verkar det funka igen men signalen är svag.
5 svar · 1,5k läst
·
hjuhlin79
hjuhlin79: [citat] De har äntligen fått igång det typ. I mitten av oktober så installera de allt här. Men om man jämför med Verisures implementation så är Gardas långt efter. Som det ser ut idag så kan vi bara larma av med låset, det går inte att larma på. Autolåsning tar minst 10 sekunder mot Verisure direkt låsning. Det går inte att få några varningar om låset inte blir låst korrekt
4 svar · 5,8k läst
E
ecceman: [citat] De sa att det tar nån dag innan det funkar. Jag ringde dom i oktober när mätaren byttes, jag testade lite då men lyckades inte och la det hela på is. Tills nu.
3 svar · 2,0k läst
·
D
Derbyboy: Jag fattar inte problem (så jag borde kanske inte skriva) men du tejpar ju bara fast sensorn och lämplig kabel (jag använder biltemas larmkabel) på en sån där dragtråd i nylon som elektrikerna använder. Inga problem att ”skjuta” in en sensor 10m i en pemslang. Skit i flexslangen.
15 svar · 2,4k läst
F
frav: Hej! Skriver en update. Som jag skrev tidigare i år, så fanns det ett antal äldre golvvärmetermostater som behövde bytas ut. 3st mekaniska Trafag T40 med kapillärrör och bulb från mitten på 70-talet och 3st elektroniska Tyco NRG T2 från runt ca 2011. Då en termostat hade havererat och blivit "always on", så blev det snabbyte av den i somras till en Heatit WiFi. Under sensommaren så
4 svar · 5,8k läst
H
Håbbe01: Enligt manual så är det kört då den stödjer 3g och ej högre
4 svar · 1,0k läst
·
13th Marine
13th Marine: Jag kör Ajax, går att köra fristående med app, mot larmcentral eller grannsamverkan.
4 svar · 3,4k läst
T
tobbbenn: Uppdatering i ärendet, det finns "fördröjt" larm funktion på dessa om fler har frågan.
1 svar · 1,3k läst
S
synvinkelhaken: Stort tack nino. Installlerade Tailscale och fick det att fungera då jag la till :8123 till ip-adressen som jag hade missat. Provade även att lägga till det på ZeroTier och fick det att fungera där med - så problemet fanns en halvmeter från skärmen här hemma :) [citat]
2 svar · 1,8k läst
·
henke-henke
henke-henke: Varför har inte inlägg om KNX en egen undergrupp istället för att ligga ihop med larm och hemautomation? Jag hittar frågor om KNX på fler ställen. Lite förvirrande.
0 svar · 637 läst
U
UrbOls: [citat] Kan du tänka dig att dela med dig av koden?
6 svar · 3,8k läst
·
J
JohanLun: Haft en Qubino dimmer liggandes i många år. Nu är den monterad i matrummet. Jag får den dock inte att funka. Jag har en push button. Om jag ställer den på "monostabil" så kan jag tända och släcka lampan om jag inte har återfjädrande brytare. Lampan kan fås att tändas och släckas "mjukt", trevlig funktion mot en "binär" tändning. Men mitt syfte med dimmern är inte att få en soft
0 svar · 788 läst
J
JohanLun: Veran är nog mer eller mindre brickad. Den svarar med en hemsida som säger att responsen på luup är för långsam. Den har tjänat mig bra tills den fick slut på minne... Införskaffat en HA Green och Aeotech Z-stick 7. Att jag upptäckte Veran inte mådde bra var att jag försökte inkudera en dimmer som jag monterat i matrummet... Målet är att inte äta i blott stearinljusets sken, då
2 svar · 1,3k läst
L
Lackarn: [citat] Nu är det kopplat o klart i takuttaget, funkar perfekt. Tack för hjälpen 🙏
3 svar · 1,3k läst
·
Hannuse
Hannuse: Det enda "färdiga" konceptet jag har hittat är det här: https://support.nuki.io/hc/en-us/articles/19151338793105-Release-Notes-Nuki-Smart-Lock-4-0-28 [bild]
3 svar · 2,0k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Många om inte alla av de Nexa mottagarna som sitter bakom strömbrytare kopierades in medans Tellsticken fortfarande var ansluten och funkade skapligt bra manuellt, alltså efter att schemaläggning började kosta. Någon lades till via Nexa och Telldus appen också, vill minnas att man kunde testa lägga till någon generisk 433 pryl från nån av de andra tillgängliga apparna.
21 svar · 9,9k läst
P
paralun: [citat] Jo nu har jag kört "Better Thermostat" ett par veckor och det fungerar bra! Sen blev det ännu bättre efter HA, 2023.12.0 uppdateringen inkl att man enkelt kan se längre tidsdiagram. Jag styr då tre termostater som då resulterar i "termostater" som är huvudstyrningen med BT, använder då en Aqara temperaturgivare. Sen har då varje termostat en inbyggd temperaturgivare. Sen
5 svar · 2,9k läst
·
C
cpalm: Det finns generiska larmsändare som simulerar en analog telefonlinje och konverterar signaleringen (förutsatt att den följer någon standard). T.ex.: https://www.teletec.se/inbrottslarm/larmsandare/communicator-iris-4-440 Alternativt fundera på om det är dags att uppdatera centralenhet och manöverpaneler till något modernare men behålla befintliga larmdetektorer och sirener.
1 svar · 1,3k läst
Gohper
Gohper: [citat] Jag kommer inte att ha energimätning, iaf inte än! Men däremot skulle jag vilja ha någon form av sensor så den kan varna om sladden är i eller inte. Senast när jag glömda att dra ur så rev det med sig en hel del. Det är inte kul att ha bråttom till skolskjuts och upptäcka att man glömt att plugga i kvällen innan. Just nu får lösningen bli att den får stå på en timme
21 svar · 13,9k läst
·
N
Noun: Denna borde också fungera https://www.styrahem.se/p/641/shelly-inbaddad-modul-wifi-shelly-uni
4 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.