Nyfniken
Nyfniken: Min vattenmätare läser kommunen av trådlöst.
51 svar · 8,7k läst
S
sebastiannielsen: Löste det. Visade sig att reläet inte orkade dra utan C1. Troligtvis behövde reläet en extra "strömstöt" i början av någon anledning (riktigt maffigt relä för gjort för 230v 16A helt i onödan). Gjorde så att jag bytte ut RY1 + T1 mot en LBA120. (och kopplade + mot där transistorns bas satt, och - där transistorns emitter satt). Och tog bort C1. Nu funkar det 100%igt perfekt hela
14 svar · 2,0k läst
·
Hannuse
Hannuse: [citat] Ja, det är ju sant. Jag kanske stressar lite för mycket. Mitt Telldus går ju faktiskt jättebra, och jag har det för mätning i bakgrunden, samt att det skickar larm om något är fel, så jag tittar sällan i appen. Men min önskan var att ha allt i en app. Kanske bara ett drömscenario.. 😊 Vi får vänta och se.
73 svar · 12,7k läst
·
V
Viktorbyggahus: Kan du inte bara köra shelly-pluggar på elementen och ha en liten temperaturmätare med en bör-temperatur. Så har du en automatisering du aktiverar eller avaktiverar.
2 svar · 1,7k läst
J
jonaserik: Har ingen erfarenhet av dessa, men vet att det ska gå att få via SMS larm utan att vara uppkopplad. Det är som en vanlig biltelefon som ringer upp. Vad för fabrikat är det på enheten. Det finns säkert dom på forumet som vet mer om detta, så ha lite is i magen och bevaka din tråd.
4 svar · 1,3k läst
C
carlfredrik: [citat] Tack för svar! Min lösning kommer bli att jag drar in kamerorna i Home Assistant och sedan utlöser diverse actions därigenom. Absolut att det bara ska reagera på person-igenkänning 😄 Har katt och frigående hönor på tomten som löser ut notiser stup i kvarten.
5 svar · 2,1k läst
·
B
bygges: Google Assistant är en röststyrningstjänst. Google Home är en molnstyrd hemautomationstjänst som Google Assistant kan styra genom din röst.
2 svar · 1,0k läst
I
Italiese: [citat] Jag har nu kopplat allt och det funkar bra, men det som är jobbigt är att jag inte är 100 om varför den ska kopplas på detta sätt. Vad gör EXT+ och EXT- i normal läge? Är det så att under normal tillstånd finns ingen spänning i EXT- och när jag inverterar utgången ger den en minusmatning, dvs 0V hela tiden tills larmet bryter det? Sen när det gäller Larm Bekräftat, jag
428 svar · 74,8k läst
·
Dan1891
Dan1891: Kan man använda dessa wifi pluggar lokalt, tex med Home Assistant? Eller måste man använda den molnbaserade appen för att de ska fungera?
4 svar · 1,1k läst
A
anis16: Öppnade upp låshuset för att komma åt eventuella givare. Garantin har ju precis gått ut så nu spelare det ingen roll, känns lite som att de med flit bara har 2 års garanti... [bild] Sitter fem microswitchar och dessa är kopplade till microcontroller U1 vilket tyder på att det går en databuss över kablaget från låshuset till innerdelen. Jag har nu testat många kombinationer på
9 svar · 5,3k läst
·
maskeradeproggaren
maskeradeproggaren: Nu ser jag du redan fått igång så det kanske kvittar men för andra som behöver göra samma resa så finns det färdiga script som installerar och grundkonfar det som behövs. Kan rekommenderas Glenns script: https://glennr.nl/s/unifi-network-controller
4 svar · 902 läst
D
dalldalldall: Mitt problem med huset som äter brandvarnare på löpande band fortsätter, ofta håller dom nått år sen falskvarnar dom, kvittar om man blåser dom rena eller byter batteri. Visst har vi mycket damm här, men beror det på det? Provat olika fabrikat.
0 svar · 737 läst
Z
Zetnw: [citat] Tack för det! Ska testa och se hur det fungerar imorgon 👌
4 svar · 1,1k läst
J
Jag_kan: För kännedom löste sig problemet av sig självt vid en uppdatering av Home Assistant Core till version 2024.1.0 😋
16 svar · 2,8k läst
·
Hannuse
Hannuse: Jag har en enkel väderstation från Telldus. Den går på 433MHz, så det kanske inte funkar för dig? Men den har skött sig bra, dock så är det ytterst sällan jag tittar på displayen, så i dagsläget skulle jag bara ha satt in en givare. [bild]
5 svar · 796 läst
·
Y
yddinge: Nu har jag kopplat in den nyinköpta GL09 4G till mitt hemlarm PC1616. Strömmen tar jag från PC1616 moderkortet via Aux+ resp Auv- till GL09 + och - Däremot fick jag använda Bell- för att trigga igång SMS skicket och uppringningen. Inställningarna gjordes enkelt via appen GSM Alarm som i sin tur skickar inställningarna via SMS till GL09.
1 svar · 1,7k läst
J
jahallåja: Har någon erfarenhet av denna, betydligt billigare mojäng, från Amazon? [bild] https://amzn.eu/d/c3nlIV9
3 svar · 3,5k läst
·
P
pfb: Pillat en hel del med det nu och börjar känna mig hemma. Inga avancerade saker, mest lampor på/av. Kändes lite avigt först, men när jag förstod att man kan göra skript som sköter ett flöde (slå på lampa a, vänta x sekunder, slå på lampa b, osv) och sedan koppla skriptet till en eller flera automationer så blev jag glad. Nu kan jag t.ex. ha samma skript för att släcka i huset,
3 svar · 2,0k läst
F
Fideliox: Idag verkar det funka igen men signalen är svag.
5 svar · 1,5k läst
·
hjuhlin79
hjuhlin79: [citat] De har äntligen fått igång det typ. I mitten av oktober så installera de allt här. Men om man jämför med Verisures implementation så är Gardas långt efter. Som det ser ut idag så kan vi bara larma av med låset, det går inte att larma på. Autolåsning tar minst 10 sekunder mot Verisure direkt låsning. Det går inte att få några varningar om låset inte blir låst korrekt
4 svar · 5,9k läst
E
ecceman: [citat] De sa att det tar nån dag innan det funkar. Jag ringde dom i oktober när mätaren byttes, jag testade lite då men lyckades inte och la det hela på is. Tills nu.
3 svar · 2,0k läst
·
D
Derbyboy: Jag fattar inte problem (så jag borde kanske inte skriva) men du tejpar ju bara fast sensorn och lämplig kabel (jag använder biltemas larmkabel) på en sån där dragtråd i nylon som elektrikerna använder. Inga problem att ”skjuta” in en sensor 10m i en pemslang. Skit i flexslangen.
15 svar · 2,4k läst
F
frav: Hej! Skriver en update. Som jag skrev tidigare i år, så fanns det ett antal äldre golvvärmetermostater som behövde bytas ut. 3st mekaniska Trafag T40 med kapillärrör och bulb från mitten på 70-talet och 3st elektroniska Tyco NRG T2 från runt ca 2011. Då en termostat hade havererat och blivit "always on", så blev det snabbyte av den i somras till en Heatit WiFi. Under sensommaren så
4 svar · 5,9k läst
H
Håbbe01: Enligt manual så är det kört då den stödjer 3g och ej högre
4 svar · 1,0k läst
·
13th Marine
13th Marine: Jag kör Ajax, går att köra fristående med app, mot larmcentral eller grannsamverkan.
4 svar · 3,4k läst
T
tobbbenn: Uppdatering i ärendet, det finns "fördröjt" larm funktion på dessa om fler har frågan.
1 svar · 1,3k läst
S
synvinkelhaken: Stort tack nino. Installlerade Tailscale och fick det att fungera då jag la till :8123 till ip-adressen som jag hade missat. Provade även att lägga till det på ZeroTier och fick det att fungera där med - så problemet fanns en halvmeter från skärmen här hemma :) [citat]
2 svar · 1,8k läst
·
henke-henke
henke-henke: Varför har inte inlägg om KNX en egen undergrupp istället för att ligga ihop med larm och hemautomation? Jag hittar frågor om KNX på fler ställen. Lite förvirrande.
0 svar · 640 läst
U
UrbOls: [citat] Kan du tänka dig att dela med dig av koden?
6 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.