Krokben
H Harald Blåtumme skrev:
Mja. Har aldrig trott att det är några Verisure/Securitas-väktare som dyker upp som någon slags skyddsänglar om det händer något. Räknar med att de via info från kameror, sensorinfo och ev samtal med kommunikabla folk i bostaden tillkallar lämplig personal som kan vara polis, brandkår, ambulans etc.

Det är inte enbart ett enkelt inbrottslarm vi pratar om, det finns sensorer för div rök, vatten osv.
Nej det är såklart, men eftersom han nämnde att "securitasbilen var två mil bort" så ville jag förtydliga bara.

Redigerat:
Krokben Krokben skrev:
Nej det är såklart, men eftersom han nämnde att "securitasbilen var två mil bort" så ville jag förtydliga bara. I regel så om larmet utlöses och om larmcentralen inte får tag i kontaktpersonen så skickas väktare för kontroll på bostaden, om det inte är uppenbart att det är skarpt. Är det konstaterat skarpt så åker både väktare och polis/brandkår.
Jo jag fattar att huvudargumentet för att köpa in sig på "larm med åtgärd" blir klent om "åtgärd" ligger en halvtimme bort.

Men de flesta larmsystemen som installeras har ett gäng kameror som ser till att skilja potentiella falsklarm - där de kanske bara skulle skickat ut väktare - från skarpa larm där polis/brandkår/ambulans skickas direkt. Är jag inte hemma, eller blivit okapabel att larma själv av någon anledning, så är det ju detta som är grejen.

Sedan är det numera standard i dessa system att larmsystemet övervakas i sig självt, att alla sensorer är online osv, se till att batterier byts när det behövs. Inte unikt alls för Verisure och liknande larmtjänster men värt att nämna. I jämförelse med dessa icke-uppkopplade random brandvarnare etc som kan funka litet hipp som happ eller inte alls när det gäller, och ingen som hör eller ser eller kan reagera.

Det är detta en del folk tycker är värt att betala en slant för-

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
A
Situationen när Securitas var 2 mil bort var skarpt läge. Personal såg tjuvar på området, kontaktade både polis och Securitas, ingen dök upp!

Det absurda var att vi anställda fick först kolla när det var inbrottslarm för den stationerade Securitas vakten fick inte lämna sin kur.
Tog upp det med min chef att det var otryggt att gå på ett larm för man vet inte vad man stöter på, men det lyssnade han inte på.

Detta företag var inte någon småhandlare utan ett av Sveriges största. Naturligtvis var det inte vår uppgift att kolla larm, men Securitas ringde oss först så vi fick kolla!

Krokben
A Achren57 skrev:
Situationen när Securitas var 2 mil bort var skarpt läge. Personal såg tjuvar på området, kontaktade både polis och Securitas, ingen dök upp!

Det absurda var att vi anställda fick först kolla när det var inbrottslarm för den stationerade Securitas vakten fick inte lämna sin kur.
Tog upp det med min chef att det var otryggt att gå på ett larm för man vet inte vad man stöter på, men det lyssnade han inte på.

Detta företag var inte någon småhandlare utan ett av Sveriges största. Naturligtvis var det inte vår uppgift att kolla larm, men Securitas ringde oss först så vi fick kolla!
Det hände alltså på ett företag där du jobbade på? Dessvärre om man har en stationär väktare som ska sitta i en kur och släppa in/ut folk eller ha benkoll på kameror/driftlarm så får de inte lämna sin kur. Hur absurt man än kan tycka det är. Men ni anställda ska inte åka på det och utsätta er för fara.

A
Krokben Krokben skrev:
Det hände alltså på ett företag där du jobbade på? Dessvärre om man har en stationär väktare som ska sitta i en kur och släppa in/ut folk eller ha benkoll på kameror/driftlarm så får de inte lämna sin kur. Hur absurt man än kan tycka det är. Men ni anställda ska inte åka på det och utsätta er för fara.
Yepp, Securitas vakten ringde till mig och sa att det larmade, då fick jag gå dit och kolla. Ofta var det larm för dörr som inte var stängd riktigt. Men även på larm där tjuvarna var kvar på området.

Jag försökte opponera mig och säga det är inte mitt jobb men det föll inte i god jord. Undrar om det finns någon olycksfallsförsäkring för spräckt skallben av kofot?

• Arg
Krokben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.