20 521 läst ·
35 svar
21k läst
35 svar
Plejd gateway räckvidd
Sida 1 av 3
Hej,
Har en gateway hemma och 2 plejd puckar utomhus en för att styre belysningen bland thujorna och en för en fontän, men jag misstänker att dessa puckar är för långt ifrån gatewayen och därmed inte fungerar riktigt som de skall, ibland kan jag slå på/av de olika zonerna och ibland fungerar det inte alls, men när jag står nära puckarna och kör med bluetooth funkar det så bör vara räckvidden som e problemet. Finns det någon signalförstärkare för dessa gateways?
Har en gateway hemma och 2 plejd puckar utomhus en för att styre belysningen bland thujorna och en för en fontän, men jag misstänker att dessa puckar är för långt ifrån gatewayen och därmed inte fungerar riktigt som de skall, ibland kan jag slå på/av de olika zonerna och ibland fungerar det inte alls, men när jag står nära puckarna och kör med bluetooth funkar det så bör vara räckvidden som e problemet. Finns det någon signalförstärkare för dessa gateways?
Gateway kommunicerar via BT med puckarna så om den har dålig kontakt flytta den närmare eller installera fler puckar så att mesh nätverket blir stabilare. Finns i nuläget ingen förstärkare eller extender.
Jag kör en gateway och 14 puckar uppdelat i 4 hus på en större fastighet, har även wifi i alla hus, det fungerar klockrent.
Jag kör en gateway och 14 puckar uppdelat i 4 hus på en större fastighet, har även wifi i alla hus, det fungerar klockrent.
Hej,
så ska jag placera en till puck mellan gatewayn och pucken som den inte når till? Hur konfigurerar man då så att gatewayn vet vilken zon som skall kontrolleras?
så ska jag placera en till puck mellan gatewayn och pucken som den inte når till? Hur konfigurerar man då så att gatewayn vet vilken zon som skall kontrolleras?
T TheSwoopis skrev:Gateway kommunicerar via BT med puckarna så om den har dålig kontakt flytta den närmare eller installera fler puckar så att mesh nätverket blir stabilare. Finns i nuläget ingen förstärkare eller extender.
L lnvinzible skrev:
Varje puck agerar springbud så du behöver ej tänka på det. Bara den konfigureras i samma nätverk så ska det fungera.
Varje puck har en viss räckvidd och så länge alla zoner överlappas är hela systemet sammankopplat.
ok tackarForlowt skrev:
Jag har ett förråd mellan gateway och pucken som jag inte når, så så kan jag alltså placera en puck i förrådet och det bör fungera? Finns det puckar eller något som man bara lägger i ett uttag? Är inte tekniskt kunnig för att kunna placera en puck bakomliggandes
L lnvinzible skrev:
Så långt har jag ej koll.. alla deras dosor måste nog installeras av elektriker. Hur långt är det ? Hmm
Ang. stickkontakt till Plejd!
Tänk på att Nollan och Fasen hamnar rätt i stickkontaktens anslutning till vägguttaget bara!
Kör en TED Dosa med dragavlastning i dosan och märk upp på stickkontakt och vägguttag vilken som är fas och nolla,lättast är väl att summra stickkontakt med kabel,och vägguttaget kan du öppna fronten på så ser du!
Tänk på att Nollan och Fasen hamnar rätt i stickkontaktens anslutning till vägguttaget bara!
Kör en TED Dosa med dragavlastning i dosan och märk upp på stickkontakt och vägguttag vilken som är fas och nolla,lättast är väl att summra stickkontakt med kabel,och vägguttaget kan du öppna fronten på så ser du!
Låter som ett koncept, någon som kan visa hur den koppligen kan göras för han med tummen mitt i handen
Va, i TS fall kan det väl ändå inte spela någon roll hur nolla och fas kopplas?T Tgl73 skrev:Ang. stickkontakt till Plejd!
Ja Plejd kräver Fas och Nolla, skippa stickproppar, vad har du för hus, är båda träfasader med träbjälklag?
Mycket dåliga och ”flumm” förslag tidigare men så är det ju på ByggaHus.
Känns som att du bör ta in en Elektriker på det här, helst en som har jobbat med Plejd tidigare, och har kompetens inom det eller har jag fel?
Mycket dåliga och ”flumm” förslag tidigare men så är det ju på ByggaHus.
Känns som att du bör ta in en Elektriker på det här, helst en som har jobbat med Plejd tidigare, och har kompetens inom det eller har jag fel?
Redigerat: