Hej,
Jag gjorde inget i lk-modulen, men vad jag kommer ihåg så kopplade jag rx och tx fel. Om du inte redan gjort det så kan du ju prova att skifta på rx och tx.

Hmmm tyvärr har jag redan testat att skifta rx & tx, matar du RS485 kortet med 5v eller 3.3v?
Vet att LK modulen snackar för har kört med usb till RS485 mot den och då kan jag få info och sända kommandon.
Börjar misstänka mina RS485 kort, det tråkiga är att jag har 10st och har gått igenom 5st redan 😭 blinkar både tx & rx på ditt kort? Enbart tx på mitt, Känns som det är något med auto directional som inte lirar.

Jag ska titta på det när jag kommer hem. Hur har du satt upp det i ESPhome?

Har satt up det som typ truckerkeps .yaml mest bara för att testa kommunikationen och sen försöka få till climate entity.
Ska testa med ett annat esp kort, vet att esp32-c3 kan vara lite buggit.
Du får gärna dela med dig av din .yaml

T TechVic skrev:
Hej
Får det ej att fungera, kör med ESP32-C3 och TTL - RS485 modul "[länk]" likt den du har men får bara detta i loggen "Modbus command to device=1 register=0x03E9 countdown=0 no response received - removed from send queue"
Har du din lk enhet I Master eller Slave? Kanske inte spelar någon roll.

Tack på förhand
Hej! Lk enheten är per default i slav-läge och det är det den ska vara i. Matar du din omvandlar modul med 3.3V? Om du kan se vilken MAX485 modell det är så kan du se i datablad vad den är ämnad för. Vet att på flera av liknande kort från amazon så ät det lite olika varianter av 485 chip som är monterade där vissa inte klarar 3.3V fast beskrivningen säger det.

Mvh

Hej
Bytt till esp8266 och tx gpio15, rx gpio13 för att kunna köra hardware serial, funkade att använda gpio1 o 3 men endast soft serial. Gick inte att använda esp32-c måste vara RS485 som inte klarar 3.3v även fast det står att den ska klara det, eller för att usb chipet delar uart och esp32 har inte software serial i esphome.
Tack för hjälpen

• Gilla
truckerkeps och 1 till
  • Laddar…
Intressant tråd. Vi har precis installerat vår golvvärme nu och är intresserad av att börja och kunna övervaka.

Dock känner jag mig väldigt ute på djupt vatten när jag läser om vad ni gör i denna tråd. Jobbar med programmering och har god kunskap kring mjukvara, men väldigt lite erfarenhet när det kommer till hårdvara. Men har jag kommit så långt att det handlar om att skicka bitar över exempelvis TCP/IP, då är jag hemma.

LK ska ju ha en web server, verkar kosta 3-4 tkr. Det i sig gör inget, mer mån om att få till automatiken.

Någon som har erfarenhet av att prata med systemet via den webservern programmatiskt? Slutmålet är att få in allting i home assistant, att kunna kontrollera ställdonen. Eftersom vårt system både har golvvärme och radiatorer kan jag inte riktigt jobba genom endast värmepumpen och dess framledningstemperator.

T truckerkeps skrev:
Hej igen, har nu fått det att fungera. Tänkte bara uppdatera ifall det är någon annan som är intresserad av en liknande lösning.

Köpte följande hårdvara:

* nodeMcu v3(esp8266, går givetvis med andra mcu:er, esp32 t.ex.)
* TTL - rs485 konverterare: [länk]

Till detta har jag kört med esphome fw för presentation och styrning i Home Assistent.
Modbus controllern är ganska simpel och det finns väldigt bra exempel på esphome-hemsidan.

Sen är det i princip bara att mappa upp adresserna som finns specat i excelfilen som fanns länkad tidigare i tråden.(Alternativt fråga lk-supporten, de är väldigt tillmötesgående)

Ett exempel på hur man hanterar adresserna är följande:

Room Temp för zone 1:
Input register med adress 3:01002 => komvertera 1002 till hex =0x03EA sen - 1 på det då någon av sidorna antagligen missat adresseringssyntaxen för adress 0 i modbus rtu protokollet ==> 0x03E9.

Sen är det bara mappa upp det man vill läsa av som sensorer samt setpoint temperaturen så man kan skriva den via write single register då den ligger som ett holding register.

Bifogade även en bild från Home Assistant där jag filtrerat ut det jag tyckte var värt att få koll på/styra.
Jag tänker att detta skulle vara ett kul projekt för mig att lära mig något nytt. Kunde jag få någonting liknande i slutändan till min Home Assistant som in bild vore det en dröm!

Jag har sökt på det du skrev att du köpt som hårdvara.

https://www.styrahem.se/p/400/mikrodator-med-wifi-esp8266-esp12-f-nodemcu-v3
https://www.amazon.se/ARCELI-RS485-adapter-seriell-nivåomvandlingsmodul/dp/B07DN115BZ (din länk)

Det jag inte förstår bara när jag ser dessa två komponenter hur det blir någonting som jag kan koppla in i min LK-installation. Missar jag något att det är underförstått att du också har ex en Raspberry PI eller liknande som driver dessa? Kabel till LKn?

Dumma frågor, men skulle du vilja ge en kort kraschkurs så kanske jag sedan kommer vidare?

M matthiask skrev:
Jag tänker att detta skulle vara ett kul projekt för mig att lära mig något nytt. Kunde jag få någonting liknande i slutändan till min Home Assistant som in bild vore det en dröm!

[länk]
[länk] (din länk)

Det jag inte förstår bara när jag ser dessa två komponenter hur det blir någonting som jag kan koppla in i min LK-installation. Missar jag något att det är underförstått att du också har ex en Raspberry PI eller liknande som driver dessa? Kabel till LKn?

Dumma frågor, men skulle du vilja ge en kort kraschkurs så kanske jag sedan kommer vidare?
Du kopplar in nivåomvandlingsmodulen till din huvudenhet via RS-485.
M matthiask skrev:

[länk]
[länk] (din länk)

M matthiask skrev:

[länk]
[länk] (din länk)

Nivåomvandlingsmodulen kopplar du på RS-485 sidan till din huvudenhet sen andra änden till esp8266 eller vilken enhet du tänkt ska kommunicera med home assistant. I mitt fall hade jag ett par esp8266 liggandes samt har kört esphome tidigare mot just home assistant som jag tycker är rätt direkt för att få in entiteterna. Oavsett vad du väljer för HW så behöver du sätta upp en Modbus-master för att kunna kommunicera med huvudenheten. Så det som jag beskriver ovan är en uppsatt esphome enhet som pratar modbus via uart som nivåomvandlas till RS-485 då det är gränssnittet som huvudenheten kör.

T truckerkeps skrev:
Du kopplar in nivåomvandlingsmodulen till din huvudenhet via RS-485.

Nivåomvandlingsmodulen kopplar du på RS-485 sidan till din huvudenhet sen andra änden till esp8266 eller vilken enhet du tänkt ska kommunicera med home assistant. I mitt fall hade jag ett par esp8266 liggandes samt har kört esphome tidigare mot just home assistant som jag tycker är rätt direkt för att få in entiteterna. Oavsett vad du väljer för HW så behöver du sätta upp en Modbus-master för att kunna kommunicera med huvudenheten. Så det som jag beskriver ovan är en uppsatt esphome enhet som pratar modbus via uart som nivåomvandlas till RS-485 då det är gränssnittet som huvudenheten kör.
Stort tack! Ska bli spännande att testa mig fram här. Tar och börjar köpa saker för att komma vidare.

• Gilla
truckerkeps
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.