Hej!
Jag har ingen gnista, och jag mätte att dödarkabeln var jordad (0,2ohm) bakom svänghjulet. Så nu har jag tagit lös spolen och mätt den lös, men då ser jag att spolens primärsida bara mäter 0,2 ohm... alltså inget bakom svänghjulet som orsakar det... jag trodde kondingen var kortsluten :/

Tror ni att det är fel på spolen eller brukar det kunna vara så låg resistans på spolarna? Allt annat verkar var ok...

det är till 99.9% brytarna, dom måste samverka med magneterna i svänghjulet för att få gnista.
vet inte hur många briggs som kastas varje år bara för att spetsarna är feljusterade.

ok, men brytaren ser ut att vara i bra kondition och (har visserligen inte mätt avståndet) lyfter när svänghjulet roteras

Motorn har stått i några år men inte använts mycket... trodde kondensatorn var kortsluten... har för med att elektrolytkondesatorer brukar bli kortsluten med åren, men så var inte fallet.

Låter det inte lite lite med 0,2 ohm på primärlindningen? Bara mina kablar på mätinstrumentet ger 0,1 ohm och så visade spolen 0,3 ohm... så antar all skillnaden 0,2 ohm är det faktiska... jag har dock inget proffsintrument, knappast hög precision.

När svänghjulet roteras så induceras en växelspänning... men inte mer än 15 volt får jag utslag på. Provade samma sak på gräsklipparen (detta är en snöslunga) och där hamnade spänningen utanför mätområde direkt (500V) Så allt fungerar men får på tok för låg spänning :/

Är ju inte sugen att köpa ny tändspole om den inte är felande, såg nån annan här på forumet som sa att de kostar 700 kr

Har bytt brytarspets och kondensator. Kostade 145kr och nu har jag gnista :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.