Jag använde ordet kona, rätt ord är dubb som Kent använder. Eller ännu bättre svarvdubb enligt Luna.
Den högra dubben behöver avlägsnas varje gång Du vill byta dubbtyp, från svarvdubb till chuckdubb och tvärt om.
Dubben behöver inte ha någon krage. Är dubben längre än 85 mm och Du "vevar" in den, så träffar den botten i motdockans "rör". Då lossnar dubben, och efter att Du åter har vevat ut så kan den enkelt tas väck. Men enklast sker lossandet om Du skaffar dubbar enligt inlägg 19. (Vad just dom beträffar så lossar den ena när "kragen" går emot, den andra när dubben når botten i motdockans rör, beroende på att konan är längre).
Jag hoppas att Du snart får börja svarva efter att Du fyllt på tunn olja i motdockans förslutna oljepåfyllningshål, Du ser det omedelbart till vänster om ratten. Om det sedan finns några smörjnipplar hos regulatorn vet jag inte, har aldrig kollat, men det vet kanske Kent. Jag köpte min svarv begagnad, så jag saknar skötselinstruktion, tyvärr.
Konan är nr 3 både till vänster och höger.
per
.
Den högra dubben behöver avlägsnas varje gång Du vill byta dubbtyp, från svarvdubb till chuckdubb och tvärt om.
Dubben behöver inte ha någon krage. Är dubben längre än 85 mm och Du "vevar" in den, så träffar den botten i motdockans "rör". Då lossnar dubben, och efter att Du åter har vevat ut så kan den enkelt tas väck. Men enklast sker lossandet om Du skaffar dubbar enligt inlägg 19. (Vad just dom beträffar så lossar den ena när "kragen" går emot, den andra när dubben når botten i motdockans rör, beroende på att konan är längre).
Jag hoppas att Du snart får börja svarva efter att Du fyllt på tunn olja i motdockans förslutna oljepåfyllningshål, Du ser det omedelbart till vänster om ratten. Om det sedan finns några smörjnipplar hos regulatorn vet jag inte, har aldrig kollat, men det vet kanske Kent. Jag köpte min svarv begagnad, så jag saknar skötselinstruktion, tyvärr.
Konan är nr 3 både till vänster och höger.
per
.
Nu äntligen har jag fattat att dubben kan trilla ut trots att den saknar krage. Det är skruven som skjuter dubbröret fram och tillbaka som möter svarvdubben, vilket får den att släppa. Det tog ett tag men till sist begrep jag hur du menadepernitta skrev:Dubben behöver inte ha någon krage. Är dubben längre än 85 mm och Du "vevar" in den, så träffar den botten i motdockans "rör". Då lossnar dubben, och efter att Du åter har vevat ut så kan den enkelt tas väck. Men enklast sker lossandet om Du skaffar dubbar enligt inlägg 19. (Vad just dom beträffar så lossar den ena när "kragen" går emot, den andra när dubben når botten i motdockans rör, beroende på att konan är längre).
per
I standardutrustningen ingår spetsig dubb . Den är för spindeldockan vid svarvning mellan dubbar och med medbringare.
Slå aldig in den i motdockan! Hopplös att avlägsna, och efter all information Du fått, så förstår Du varför.
per
Slå aldig in den i motdockan! Hopplös att avlägsna, och efter all information Du fått, så förstår Du varför.
per
Det ska jag tänka påpernitta skrev:
När du säger slå, menar du med typ gummiklubba då, eller är det bara händer som gäller?
//Daniel
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

