Byggahus.se

Borr till MDF

1. W
    Medlem Nivå 9
    Hejsan! Skall bygga lite prylar i MDF över jul och nyårshelgen och är på jakt efter ett borr som skapar ett hål med två dimensioner i ett arbetsmoment. Skall använda bla skruv med 4,2 mm diameter. Behöver således borra 4,1 mm i arbetsstycket som skall skruvas fast samt ca. 2 mm för att inte spräcka MDF-skivan som jag skall dra i skruvarna i. Någon som sett ett sådant borr ?

2. J
    Medlem Nivå 15
    Funkar det inte utmärkt att borra hålet i samma storlek i de båda skivorna? Alltså två mm om man nu använder de siffror du gav. Sedan försänka lite.

3. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Om jag var mycket orolig för sprickande MDF hade jag först borrat med ett 2mm borr tex och sen med festool 3,5mm borr+försänkare (festool nr: 492523, finns såklart i andra fabrikat också). Se till att ställa in borrdjup o försänkare så att det passar til tjocklek på mdf i diameter på skruvskallen. Har man dessutom festools centrotec-chuck så går det ruskigt snabbt att byta borr.

EDIT: Jag säger alltså samma som Jon.

4. W
    Medlem Nivå 9

Inte riktigt vad jag tänkt mig

Tack för svar men........jag vill ha skruven att dra som på bifogad bild , alltså inget ingrepp i skivan som skall dras fast mot kanten.
    Har märkt att många gånger så blir det inte riktigt tajt då man borrar med samma diameter om man har en helgängad skruv. Har också märkt att det inte blir riktigt centrerat då man försöker sig på att borra upp tex ett 2.5 mm hål till 4.2 mm, verkar som om borret vill dra sig.
    Det finns ju koniska borr till konisk träskruv typ http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=409&iItemId=92885
    men till typ rak helgängad skruv är det värre . Någon som vet var att finna?

PS Jag skall naturligtvis använda försänkta skruv men det var för "mycket " att rita!

5. J
    Medlem Nivå 15
    Jo, med helgängad skruv så behöver man ju ett större hål i den yttre skivan. Men varför inte använda en skruv som inte är gängad hela vägen upp..? :)

6. W
    Medlem Nivå 9

hmm kanske blir icke helgängad skruv ändå.

Vill inte ha något spel vid "skruvskaftet" samt att all kraft skall vara riktad så att det pressar samman limfogen.
    Vid flera tillfällen så har limfogen glipat isär efter att jag dragit i skruv (både helgängad och icke helgängad) .
    Det blir ju liksom en utbuktning när skruven går igenom materialet. Jag skall skuva MDF men även limfog Ek.

7. snickarfrasse
    Medlem Nivå 5
    Jag brukar i regel köra med en delgängad skruv det brukar bli tätast då. Då drar den yttre svivan tätt mot den innre. Jag brukar borra 0.5mm - 1 mm mindre än skruv diametern. En tunn limmsträng också inte för tjock då blir det både klenigt och besvärligt att dra tätt. Jag kexar oftast oxå blir lättare att montera ihop då man slipper stå och känna så att skarvarna är släta då.

Jag har sådana här borr: finns också för karmskruv det kanske kan gå att få tag i hos någon industri grossist.

http://www.slojddetaljer.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=592742507&pf_id=SE-161011&

8. W
    Medlem Nivå 9

Lyfter tråden igen!

Blev inget snickrande i helgen men nu skall det snart börjas. Vart på jakt efter mdf-skruv innan julhelg men hittade inget som vart riktigt bra . Någon i forumet som sett skruv och borr enligt bild? Jag har inte hittat i sverige .....ännu !

9. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Är det den här skruvtypen Du söker? Bits 4 mm eller T-25. Gängans kärndiameter 5 mm, totallängd 50 mm.

Fick en hel påse över i samband med att jag plockade isär en lagerhylla. IKEA ???

per

10. W
    Medlem Nivå 9

Rätt skruv men borr?

Hej Pernitta, jo det är sådan skruv jag söker men de bör ju finnas att köpa i väsorteradd "järnhandel"" ?
    Dessutom krävs ett speciellt borr förr att i ett moment försänka, hål för ogängade skruvskaftet och den gängade delen av skruven.
    Någon som sett eller använt dylika skruv / borr ?

11. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Skruvskaftets diam. är 7 mm. Jag skulle kanske försöka med ett borr diam. 7 mm och vars främre 40 mm långa del slipas ner till 4,5 mm. Sätt ett 7 mm borr i borrmaskinen och slipa ner det med vinkelslipen. Fungerar det så är det gjort på några minuter. Och det är nog inte så noga med måtten.
    Lustigt nog har jag rea på just den skruv Du söker, lagersaldo 35 st. Och jag har ingen nytta av dom.

per

12. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Kanske kolla vad gummiverkstaden har att erbjuda. Bilden visar borr för däckdubb 4/9 mm. Det större måttet kan minskas genom slipning.

per

13. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Skruven finns här hos Clas Ohlson.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men även 7mm delen måste väl ha skärande funktion, blir inte det lite svårt att få till egg med vinkelslipen, eller ?

:D :D :D ....

15. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Till detta arbetet kan jag inte tänka mig att det spelar någon roll hur kanten på borret ser ut. Eggen i spetsen låter man ju vara kvar. Däremot får man nog slipa försiktigt så att inte borret blir blåanlöpt.