Hej.

Håller på att kika på billigaste möjliga bandslipen mycket väl medveten om att det oftast är jätteskillnad jämfört med upp till 10 ggr så dyra varianter. Billigaste jag hittat hittills är CoTechs bandslip för 299 kr (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20953981).

Frågan är som rubriken: Hur usel är denna?

Jag har inga förväntningar överhuvudtaget på att den skulle vara vibrationsfri, tystgående osv. Att det är svårt att komma åt i hörn ser jag som förväntat. Förhoppningsvis håller den under tiden jag behöver den och kanske lite längre. Det är en risk jag kan ta i detta fall.

Men håller den t.ex slipbandet utan att slira och klarar man sig från att bandet vandrar i sidled? Kort sagt, går det att grovslipa överhuvudtaget med den eller är det fullkomligt skräp?

Resultatet behöver på inget vis vara optimalt slätt. Jag tänkte använda denna för att slipa ner "åsar" på ett ojämnt undergolv i ett litet rum på ca 7 m2 för att sedan lägga laminatgolv med foam under. Det är alltså de stora nivåskillnaderna jag vill ta bort. Om dessa skulle ersättas med små korta spår gör inget.

Att hyra en golvslip känns inte aktuellt när golvet är så pass litet. Har ganska höga trösklar så lägga ett undergolv av fräfiberskivor skulle kunna vara en lösning, men kostnaden drar iväg en aning där trots allt och jag vill ju helst undvika att golvet bygger mer än nödvändigt.

Finns någon som testat denna bandslip eller någon annan budgetvariant som kan ha nån input till detta?

Tack.

/Henrik

Sett till vad man betalar så får man nog en hygglig slipmaskin. Hade tidigare en snarlik Ferm-maskin som var hopplös vad det gäller uppsamlaren. Oavsett viken position man slipade i så hamnade 99% av dammet på andra ställen. Idag har jag bytt till en Feltemamaskin (den gamla gick inte sönder, utan blev stulen) där det verkar vara bättre sugförmåga, i övrigt likvärdig, rapplig men fungerar om man inte har så höga krav. Den sistnämnda är faktiskt också (om än marginellt) billigare än den du tittat på. Ingen av maskinerna har haft några större problem med att banden slirat eller vandrat utan att det gått att korrigera.

Den där ser i princip ut som min Meec-slip som jag köpte på Jula för 179:- (antagligen samma Kina-fabrik). Nu hittar jag inte den på hemsidan så den kanske har utgått. För de pengarna kan jag bara säga att jag är helnöjd. Bandet sitter på plats och slirar inte det minsta. Dessutom så avverkar den rikigt bra med de 3 band som följde med, som man ju förutsätter är skräp. Visst, den bölar våldsamt och är väl inte världens mest ergonomiska maskin men med tanke på hur sällan men behöver den så gör det inget.

Jeg har en bandslip fra Bauhaus, Alphatools eller Herkules. Den kosta 249, og fungerer som bare det den. Den bruker jeg til å slipe der det ikke er så nøye og det er mye gammel drittmaling osv. Den vil holde mer enn nok til jobben du skal gjøre og senere. Det er en av de få ting det går ann å kjøpe billig til "møkkajobber"

Til alt annet har jeg satsa på en bedre bandsliper.

Även jag har en kines (ferm från jula) som jag köpte i sommras för att slipa verandagolvet innan oljningen, fungerade utmärkt.

Har den första (och svagaste) CoTechen och den har faktiskt fungerat över förväntan

Tackar för svar! Det blir en billig variant inom kort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.