Verktyg & Maskiner
phl: 160mm klinga funkar finfint. Kom bara ihåg att en eventuell djupskala på maskinen kommer visa 2,5mm för lite med den mindre klingan ;)
Binesh: Tack, det ska jag ha i åtanke när jag ska hyra maskin om några veckor. Men bara en sak till.. Vid rivning av en betongvägg, är det inte bättre att borra några hål och börja bila därifrån? Det var det som fick mig att sikta på en kombimaskin för att slippa hyra två maskiner.
Johan Gunverth: Robot! En beg Automower som är servad är knäpptyst, jobbar när du inte är hemma och går sällan sönder. Dessutom ryktas det att sniglar skyr den som pesten (en hungrig myskanka). ...och miljövänlig om du har rätt elabbonemang. Nackdelar: gillar inte branta backar, men då tar man fram den handjagade cylinderklipparen
bax: [citat] Tack! Tusan vad många gånger jag funderat över detta, men aldrig tänkt på att söka efter det.
snickarboden: Snorunge>Det var absolut inte illa menat men kolla på bilden nedan så ser du m fl vad jag menade... Som synes (kanske) så är t ex min Arboga med tre felkällor, dels chucken som kan glappa och slå, dels drivaxeln (eller vad man skall kalla det) dels "röret" utanpå som håller i allt. Tack och lov är det inte glapp nånstans på min men jag kan tänka mig flera felkällor här... Nu har
shelby67: Jag rekomenderar www.verktygsladan.nu Där har dom bra priser på både bandad spik och skruv
ywg: Fel tänkt !! Köp en bra spånsug, dimensionerad för hyveln. Jag provade först med en Proofy KSS110 på ¾ HP vilket ofta ledde till spånstopp, har i dag en Felder AF-22 på 3 KW ansluten. Det kanske är överkurs, men spånstopp inträffar aldrig. Angående bord, tycker jag att åtminstone ett original utmatningsbord är en bra investering. Väljer man att tillverka egna bord med hjälp av
Nonkan: Stihl (i Sverige iaf) har ju som policy att endast sälja via servande fackhandel, man får helt enkelt inte sälja deras grejer på nätet. Men hör med din närmaste återförsäljare, det borde gå att fixa ändå. Jag vet att vi fick några över eftersom man inte skickar med kampanjgrejer när man säljer till stat/kommun t.ex.
PST: Traktorn står i trakterna kring Falun, men ngn lokal MF har jag inte hittat i närheten . AGCO/MF verkar ha ngt huvudsäte i Uppsala och jag hittade en återföräljare i Heby, som ligger längs vägen mellan Enköping och Dalarna, kanske värt att kolla. Men visst hydrauliken kanske Swedol kan hjälpa till med...och däck lär kanske hitta leverantör lokalt.... Fick tips på annat håll att
Saxpy: Japp, får göra det så man inte slänger pengar i sjön... Finns ju tillräckligt många svarta hål i husrenoveringen att stoppa dem i redan.
Lagavulin: Hej! Tycker att de flesta bandmaskinrna är så förbannat klumpiga och tunga. Kör själv alltid med lilla rotexen vid fönsterjobb mm. Men skulle jag bli tvungen att handla en bandis skulle jag nog satsa på en mindre modell. ex makita 9911 (76mm) 2,6Kg medans superduperjagvillhaslipen 9920 helt plötsligt väger 4,5Kg. Satsar nog på smidigheten. Såg att lilla festoolbandaren väger 3,8Kg.
frohike: http://www.modul-system.com/Sweden/sv/index.html Bra saker å många olika alternativ.
79:an: Finns ett Milwaukee batterikit på Ahlsell för ett ganska bra pris, man är ju lite sugen........ men är en batteri tiger utan pendling något att ha om man använder den "semiproffesionellt" eller lite mer än en vanlig hempulare?? http://www.ahlsell.se/upload/KT/KT2008_april_maj_s1_11.pdf
Bychen: Jag har bekymmer att få tag på anhållet till justerbordet på min L17 justersåg. Jag har varit i kontakt med både Luna och Ejca och det finns inga reservdelar eller ritningar tillgängliga. Är det någon som har denna typ av anhåll liggande som jag kan köpa? (Bästa alternativet) Eller kan någon fota/rita av sitt befintliga med mått osv. så att jag kan tillverka ett nytt.(Näst bästa
Frebbe: Blev lite besviken då jag hoppades på något nytt spännande. Det är nog tredje månaden som det där "erbjudandet" ligger ute. Å andra sidan lär väl festool aldrig köra med någon super-rea på det man vill ha, extrapriser är ju inte riktigt deras koncept... Men tack för tipset iaf, alltid är det väl nån som inte sett det tidigare. Väntar vidare på tråden med rubriken" Kapex, Ts55
Peter_K: Har letat runt lite nu och det ska visst finnas en adapter till originalslangengen, synd att inte jag fick med en sådan (:
coss: [QUOTE= Bunkern är lite kul, fick den på köpet med fastigheten. Byggd under andra världskriget och kamoflerad som strandbod. Ca 20 kvm på utsidan, bara 6 på insidan.. men komplett med kulsprutelavett! :cool:[/QUOTE] Kan du lägga upp några bilde för detta låter mycket intressant!, dvs när du är hemma igen från stora landet i väst
Wester: Ståhl & Hyr eller Cramo är mitt tips. De ligger ju i kungsbacka. Ev kan du hitta någon som hyr ut sin privata grävare men då är det nog blocket som gäller.
fantasi: Nästa gång blir det att knopa ihop en fattigmansfräs :-) . Hyrde i fredags och körde som en tok hela dagen och verktyget fungerade finfint. Större delen av jobbet var ju väggarna och det vart bra tungt efter ett tag. Riktigt mör var jag när allt var klart men nu är det klart!!
snickarboden: Kollade lite på www.limus.se. Det är ett PVAC-lim dvs ungefär vanligt vitt trälim. Till teak däremot så hade jag nog valt PU eller epoxi och som skrivits tidigare avfetta med t ex aceton. /Kent
pingvinlakrits: Dilemma: behöver en klyvsåg, som bör klara runt 70mm klyvhöjd, allt annat finns. :) Står i valet mellan: Option nummer ett: Makita Flipper LF1000, klyvhöjd 70mm samt någorlunda platsbesparande. Klyvanhållet verkar stadigt. Option nummer två är det mer kompletta sågbordet Makita 2704, 93mm kaphöjd, och en bordssåg jag använder på jobb ibland. Inget att klaga på och jag har kapat
Pingler: Dieter Schmit har jag också handlat hos. Inga problem och snabb leverans.
peppe73: Jag får be om ursäkt på mina bara knäskålar för att jag skrev att jag hittat en festool för ca 1800 kr!! min web läsare var fel inställd och den följde inte nuvarande valutkurs:D lite stressad annars hade jag nog upptäck det!! // Peppe
Mikael_L: Vet inte om jag uppfattade dina arbetsuppgifter rätt ..., men visst var det lekstugor du skulle bygga ..? Så då blir mitt förslag: :D :D Men ärlig talat, om du berättar vad du tänker göra eller vad du tänker frakta, så finns det faktiskt chansen att du får ett bra tips.
snickarboden: Det går att trixa till skydd själv men tusan så mycket enklare att köpa ett färdigt och skyddet är ett absolut måste, det är komplett idioti att köra en rikthyvel utan skydd. Och förresten... det är ett rätt bra sug från kuttern med så kortärmat är vettigt och inga smycken på händerna eller armarna, det är alldeles för lätt att kuttern får nafsa i en ring och då är det
phl: Varför inte bara låta bli att sätta bröstpanel de sista 20 millimetrarna ner mot golvet? Eller missar jag något här?
johanfa: Ja okej .. vid närmare eftertanke har inte jag haft isär mer än så heller... .om resten verkar schysst så strunta i det då ... lägg fokus på lagren..! ps. lägg gärna upp nån bild sedan när du fått ihop det ... ;)
karmajoyst: Har själv en dito Kellen maskin. lasern har aldrig funkat men det spelar mindre roll för jag hade inte använt den ändå. Det jag använder denna kellen till är till sådana arbeten som jag inte skulle vilja använda någon "bättre" såg. Såsom att kapa uppsatt gips där det är risk att det finns skruv/spik i eller under. definitivt värd den 5-hundring maskinen kostade
Mr Handyman: Båda två borde räcka, både den mindre och den större. Har kört lite med den mindre och den är prisvärd.