Köpte en hög begagnade rör bockverktyg av märket Fromax (10, 12, 15, 18, 22 mm) + 1 för bocka stålrör för totalt 2000 kr.

Har nu insett att det är en modell med bara ett handtag (som är löstagbart). Dvs det är en modell där tanken är att man skall skruva fast verktyget i en snickarbänk eller liknande. Visste inte ens att det fanns sådana.

VAd är fördelar/nackdelar med en sådan modell jämfört med de vanliga modellen med 2 handtag?
Jag förstår ju att en nackdel med den modell jag köpt är att den inte är mobil utan sitter fastskruvad i en bänk. Men annars då?

Var det ett dumt köp och skall jag sälja dem och köpa standardmodellen med 2 handtag? Jag är hemmapulare.

Aaaah... Kom över en gammal Fromax för 22 mm för ett par hundringar. Trodde fram tills nu att det saknades någon del då det ser ut precis som du beskriver. Undrade just hur man bockar rör med en dylik tingest.

Jag köper dom! :)
Skämt åsido, Fromax är väl i princip top-of-the-line.
Du skruvar fast den i ett skruvstäd. Rörpularna brukar ha ett städ monterat bak i bilen, så jag antar att verktygen används där, sedan bär man in rören när man bockat till dom.
Men det är väl sällan proffsen bockar nåt nu (?). Det är pressning som gäller tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.