Satt och bläddrade i Toolbox katalog på tänkbara presenter till min nyinköpta vertikalfräs, och hittade denna kopierfräs med vändskär. Det jag inte förstår är varför man delar upp det på en massa småskär. Det borde bli märken i övergången mellan skären. Är det bara för att tvinga en att köpa en dyr sliprulle. Borde det inte vara bättre med hellånga skär som man har på skaftfräsar.

Så frågorna är om det är billigare att göra så här, och om det blir märken i ytan?

Det är att få jämnare skärkrafter. Om du endast har två skär så blir det ett riktigt slag två ggr per varv. Om fräsen är bra och rätt injusterad med rätt skär så ska du inte se några märken efter de individuella skären.

Dessutom är det ju vändskär. Det betyder att du kan vända fram en ny egg när eggarna har blivit slöa. Vändskärslösningar blir billigare i längden. Det skall inte bli randigt om skären och plattlägen är riktigt gjorda. Se bara till att inte få smuts mellan fräskropp och vändskär när du skall till och vända fram en ny egg.

Då får jag tacka, för nu har jag fått klarhet i mysteriet med kopierfräs.:)

För att slippa starta en ny tråd om fräsar, så ändrar jag rubrik och fortsätter med en till fråga om en annan typ av fräs.
Det finns en massa limfogfräsar att köpa. Vilken typ av fräs ger starkaste fogen? Tycker att så stor yta som möjligt är bäst, eller är det nått annat man måste ta hänsyn till?

Typer av fräsar jag hittat:

Här är en med täta grunda spår.
Här är en annan modell med bara ett djupt spår.
Sen har Classe en fingerskarvsfräs som ger djupa ganska täta spår.(Kan nämna att en bekant testat denna och han sa att det blev inte så bra. Vet inte om det är handhavande eller maskinen, men han kör DeWalt med fräsbord iaf.)
Eller kanske en enkel spontfräs.

Jaha, då svarar jag igen:

Egentligen behövs ingen fräsning för att få en stark fog vid limning av längsgående fibrer. Vanligt vitlim ger en fog som nästan alltid är starkare än själva trämaterialet. Fräsningen ger visserligen mer yta, men framför allt får man en bättre linjering. Man får så att säga styrning, vilket leder till mindre efterbehandling. Det kan vara trevligt. Personligen skulle jag lägga pengarna på en Plano limpress i stället. Fingerskarvning är till för skarvning av ändträ, och det kan vara bra om man till exempel skall göra limträbalkar. Inom möbelsnickeri är det osnyggt med fingerskarvar.

Jo en Plano limpress har jag redan, men om jag förstått dej rätt så är det samma styrka mellan dom olika fräs modellerna och som att köra "blankt". Hur är det om man ska skarva ändträ då? Då borde fräsning vara att föredra.

Jag citerar mig själv:
mattiasp skrev:
Fingerskarvning är till för skarvning av ändträ, och det kan vara bra om man till exempel skall göra limträbalkar. Inom möbelsnickeri är det osnyggt med fingerskarvar.

mattiasp skrev:
Jag citerar mig själv:
Ursäkta min tröghet. :confused:
Tack för bra svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.