Byggahus.se

Bila ut betonggolv - vilken maskin

1. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Hej

Ska bila bort en betongplatta, har ingen aning om kvalité/hårdhet ännu.

Tittar runt lite och ser att de flesta hyr ut som störst Hilti TE 905 AVR som slår med 20 joule / 2200 slag per min.
    Är detta en maskin som knäcker det mesta eller måste man nöta 1 dygn med en sådan best?

Har även hittat en större tingest Kango 2500 bilningsspett, 59,9 joule / 1400 slag per min.
    Är det en vecka i gipsvagga efter man använt den? ;)

Är det nån av dessa man ska välja när man väl hyr?
    Erfarenheter från er som bilat betong skulle vara bra

Tack!

:)

Jocke

2. F
    Medlem Nivå 2
    Jag bilade ut 70kvm i helgen med en polare och två 905:surprised:r. Som tjockast var det cirka 20 cm kaka (ja, den tog tid), men i övrigt gick det fort. Se till att få med ett brett blad också, så blir det lite enklare.

Efter att ha bilat i cirka 7 timmar i helgen så har fingrarna svullnat lite och ryggen värker, men i övrigt mår man bra :)

Tips: Ta och pröva och knäck en bit av den betong du skall bila och se hur tjock den är.

/Freppa

3. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    det låter som en 905:a skulle kunna göra jobbet, det är inte mer än 3,5kvm men det kan vara mer än tillräckligt antar jag om det är hårt.

Får bli att hyra maskin över en helg.

ok, brett stål bra att veta, tack :)

4. S
    Medlem Nivå 6
    hej !skall du bila i betong, så hyr en Bosch, gul till färgen med trandsportvagn.detta är nog den kraftigaste enfasaren som går att hyra.

5. L
    Medlem Nivå 1
    3,5 kvadrat fixar du nog galant med Hiltin. Bilade själv ut 17 kvm med en väl begagnad 905:a. Det tog en helg. Sedan beror det på hårdheten på betongen, i mitt fall var hade ett av rummen extra hård betong, det tog längre tid, övrig betongen kunde man nästan slå sönder för hand. Det kan vara fiffigt med olika mejslar, gärna både bred och spets. Glöm inte mask, det dammar otroligt mkt.

L

6. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Snickar_lasse: Se min bild till vänster. Där har ni Boschen Den är inte märkvärdigt dyr att hyra och jag tycker nog att den är skönare att hänga på. Den är tyngre vilket gör jobbet enklare. Däremot vibrerar den mer än en Hilti 905:a.

7. S
    Medlem Nivå 6
    tjenare Fasting 65! e inte detta den bästa maskin för att bila i betong ? du har inte bilat ner kakel på vägg med boschen? jag tror inte någon skulle klara det. har man kört med denna maskin,känns dom andra som leksaker. ha de gött

8. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Snickar_lasse: Nu förstår jag inte vad du menar...men jo, visst är Bosch:en flera pinnhål bättre än hiltin. Om inte Boschen räcker till finns väl luftdrivet eller en Brokk, men då är vi en bit från Gör-Det-Själv-marknaden.

Och nej, jag har aldrig ens tänkt tanken att peta ner kakel med Boschen. Jag kan dock se det framför mej som en ganska komisk uppgift.

Rock on säger jag

9. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Nu har jag äntligen börjat knacka ut badrumsgolvet.
    Jag hyrde en Hilti TE 905 AVR, och den funkar bra.
    Otroligt imponerande hur lite av vibrationerna som går upp i händerna.

Å andra sidan skulle det inte skada med en kraftigare maskin.
    Men jag slog loss ca 70% fylld Arla mjölkback på ett par minuter.
    Det kanske är tillräckligt snabbt?