3 609 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Vilken/vilka slipmaskiner behövs??
Har använt en planslip en gång i mitt liv så jag är helt novis på detta. Jag ska nu slipa av och måla våra furuköksmöbler. Vilka slipmaskiner kan det behövas? Har sett att det finns plan-, vinkel-, multi-, m.fl. Är rätt säker på att jag måste he en multi då det är mycket hörn och trånga utrymmen på möblerna. Vågar jag köpa billiga saker?
Är tacksam för all hjälp!
Är tacksam för all hjälp!
Kan du så undvik alltför billiga saker, en usel multislip víbrerar sannolikt mer i handtaget än i slip-plattan.Adelianea skrev:
Köp något känt märke, dock inte B&D som många här är så missnöjda med...
Håller med, en bra excenter löser en hel del och en grön Bosch är inget fel val där. Mina gamla gröna planslipar funkar perfekt efter snart eller mer än 20 år! De billigaste excenter och skaksliparna kan man strunta i att köpa, de funkar faktiskt inte.
Själv så kör jag nästan allt med bandslip men det är större maskiner som man inte har i annat än i verkstaden.
/Kent
Själv så kör jag nästan allt med bandslip men det är större maskiner som man inte har i annat än i verkstaden.
/Kent
Ska du bara slipa några möbler är svaret enkelt... ingen alls, slipa för hand med kloss.
Ska det däremot investeras i en maskin är jag villig att hålla med om att en excenterslip är ganska allround. Efter det, om verktygsuppsättningen skulle utökas skulle jag köpa en vinkelslip, bandslip, en detalj eller deltaslip och slutligen kanske en planslip. Mer eller mindre i nämnd ordning. En Fein multimaster eller Bosch multi fungerar bra som detaljslip.
Ska det däremot investeras i en maskin är jag villig att hålla med om att en excenterslip är ganska allround. Efter det, om verktygsuppsättningen skulle utökas skulle jag köpa en vinkelslip, bandslip, en detalj eller deltaslip och slutligen kanske en planslip. Mer eller mindre i nämnd ordning. En Fein multimaster eller Bosch multi fungerar bra som detaljslip.
Klicka här för att svara