4 012 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Klippare - Gå, Åk eller robot?
Sitter och lurar på ett gräsklipparbyte.
Budgeten är begränsad och jag ger helt enkelt inte 20 000 för en automower eller 35 000 för en stiga park.
Återstår gör följande alternativ
1. Traditionell Stiga eller Klippo promodell eller motsv. 6 - 8 000 kr
2. Nya Stiga Primo 15 000 kr
3. Beg Stiga Park eller Villa 10 - 15 000 kr
4. Beg Automower 8 000 kr
Ny Vanlig klippare funkar bra, men är tråkig. Stiga Primo är ny och frän, men ser lite plastig och vek ut. Beg villa eller park är ju hyffsat rejäl, men för det alldeles för höga priset riskerar man ändå att få en nerkörd maskin med risk för dyra reparationer. Automower troligtvis första versionen utan display är ju coolt, sägs fungera förträffligt men känns ändå gammal och egentligen alldeles för dyrt för ett plastskal, en elmotor och ett par rakblad på undersidan.
Summa summarum. Vad bör man satsa sina sura slantar på?
Budgeten är begränsad och jag ger helt enkelt inte 20 000 för en automower eller 35 000 för en stiga park.
Återstår gör följande alternativ
1. Traditionell Stiga eller Klippo promodell eller motsv. 6 - 8 000 kr
2. Nya Stiga Primo 15 000 kr
3. Beg Stiga Park eller Villa 10 - 15 000 kr
4. Beg Automower 8 000 kr
Ny Vanlig klippare funkar bra, men är tråkig. Stiga Primo är ny och frän, men ser lite plastig och vek ut. Beg villa eller park är ju hyffsat rejäl, men för det alldeles för höga priset riskerar man ändå att få en nerkörd maskin med risk för dyra reparationer. Automower troligtvis första versionen utan display är ju coolt, sägs fungera förträffligt men känns ändå gammal och egentligen alldeles för dyrt för ett plastskal, en elmotor och ett par rakblad på undersidan.
Summa summarum. Vad bör man satsa sina sura slantar på?
Hur stor och vilken typ av gräsmatta du har är ju avgörande.
Sen ska du tänka på om gräsklippet ska samlas upp eller inte och om du har mer nytta av en åkare tex. på vintern för att skotta snö eller köra trädgårdsavfall på sommaren.
Frågar du mig så om du har en stor relativ plan tomt så köp en åkare men är det en mindre tomt eller backig och mycket rabatter m.m. så kanske en handjagare är mer lämplig...
Sen ska du tänka på om gräsklippet ska samlas upp eller inte och om du har mer nytta av en åkare tex. på vintern för att skotta snö eller köra trädgårdsavfall på sommaren.
Frågar du mig så om du har en stor relativ plan tomt så köp en åkare men är det en mindre tomt eller backig och mycket rabatter m.m. så kanske en handjagare är mer lämplig...
Har en helt ordinär plan villatomt numera utan större buskar och hinder. Dvs alla alternativen funkar utan problem. Har nu en stiga turbo PRO (Uppsammlare). En automower lämnar ju inga spår efter sig när den klipper så ofta. Kan dock tänka mig alla alternativen men kan tyvärr inte riktigt bestämma migP-plats skrev:
. Någon panik råder dock ej... Stiga turbon är i mintcondition
Personligen hatar jag att klippa gräset (eller rättare sagt tanken på att gräset snart måste klippas. när man väl går där är det inte så farligt...). När vår tomt är klar kommer vi med allra största sannolikhet att köpa en Automower. Fördelar mer Automower:
- slipper tänka på gräsklippning
- minimalt buller
- billig i drift (hoppas jag. Kanske dock servicen är dyr?).
- slipper tänka på gräsklippning
- minimalt buller
- billig i drift (hoppas jag. Kanske dock servicen är dyr?).
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Robot! En beg Automower som är servad är knäpptyst, jobbar när du inte är hemma och går sällan sönder. Dessutom ryktas det att sniglar skyr den som pesten (en hungrig myskanka).
...och miljövänlig om du har rätt elabbonemang.
Nackdelar: gillar inte branta backar, men då tar man fram den handjagade cylinderklipparen
...och miljövänlig om du har rätt elabbonemang.
Nackdelar: gillar inte branta backar, men då tar man fram den handjagade cylinderklipparen
Klicka här för att svara