Det kan även varit chucken som var kass... Arboga är nämligen oerhört robusta maskiner så nej, de är inte överreklamerade men självklart kan de med bli slitna med åren.

Här hos mig så har jag en chuck som jag enbart använder i svarven, den slår lite väl mycket nämligen för att användas i pelarborren men eftersom den sitter fast på svarven så kan man köra med den där.

/Kent

snickarboden skrev:
Det kan även varit chucken som var kass...
/Kent
Förlåt min felaktiga och OT formulering om att jag ruskade på chucken(tyckte det var enklare att skriva så, tyckte jag då). Det satt ingen chuck eller kona i den. Det jag gjorde var att först köra ner pinolen eller vad det heter ca 5-6 cm och sen ruskade jag i sidledd på pinolen och hela skiten rörde sig(blev väldigt besviken där då). Verkade glappa mellan pinolen och borrchassit. Eftersom det inte satt nån chuck i den så kunde jag som phl säger känna om den är kass i lagringen oxå.

Kom nu att tänka på att det kanske finns en ställskruv man kan ställa glappet pinol - chassi med, men det borde väl en firma fixa innan man sätter ut den till försäljning.

Man kan ju tycka att det inte borde slitas så mycket där att det blir ett stort glapp - om det nu var det. Ställskruv låter troligare men jag vet såklart inte. Kanske kan kolla våra Arboga.

Att en firma inte skulle kolla det låter inte alls omöjligt. Tycker man hittar snart sagt vad som helst på en del ställen. Delar som saknas, fel som personalen inte ens vet om eller förstår.

Sen finns det förstås ställen där det inte skulle hända, och det är väl dem man blir stammis hos.

Snorunge>Det var absolut inte illa menat men kolla på bilden nedan så ser du m fl vad jag menade...

Som synes (kanske) så är t ex min Arboga med tre felkällor, dels chucken som kan glappa och slå, dels drivaxeln (eller vad man skall kalla det) dels "röret" utanpå som håller i allt.
Tack och lov är det inte glapp nånstans på min men jag kan tänka mig flera felkällor här...

Nu har jag inte skruvat med en Arboga eftersom min är så gott som perfekt men jag gissar att lagerbyte inte är speciellt svårt eller omöjligt att hitta lager till. Det borde vara mycket enklare till en Arboga i alla fall än till nån kines *S*

Och ja, Arboga är ruggigt överdimensionerade för så att säga normalt bruk, däremot om man fräser med en pelarborr så tar lager stryk direkt och det kan vara ett skäl till om det glappat i den du kände på. Sen vet jag inte hur det tar på axeln i sig.

http://galleri.skyddsrummet.net/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=80783

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.