Jag har en granne som vill bli av med sin planhyvel anno 1950 eller tidigare, den är i gjutjärn och på ca 250kg arbetsbredd över 40cm och påminner om denna men är kraftigare!

http://www.whatever.nu/byggahus/hyvel2.jpg

Allt ser helt ut och den går fint, tillverkad i Eskilstuna
Det finns en fjäderbelastad historia med mothållsrullar till den men ingen frammatning, är det något att ha?
Han vill ha 1500-2000 för den och då får jag med en extra elmotor på 1,5kW

Det är en rikthyvel...
Den fjäderbelastade historian är för att kunna planhyvla med den med, stativet fästs ovanför kuttern och så skjuter man genom virket för hand, rätt vanlig konstruktion på gamla svenska kombimaskiner mm.

Under förutsättning att det är en rundkutter på den och att det finns anhåll och givetvis skydd, så visst, har man plats så är de suveräna som just rikthyvlar. För planhyvling kommer du nog vilja ha något modernare med matning, de små portabla är inte så dumma.

Är det fyrkantskutter så skall den säljas som skrot, det är helt livsfarligt att använda rikthyvlar med fyrkantskutter.

/Kent

Om Snickarbodens angivna förutsättningar så har du ett trevligt renoveringsarbete framför dig med polering av bordet osv.

Är det fyrkantskutter är det kanske 500kr som gäller och arbete att hitta en rundkutter, hur lätt det är vet jag inte men det var ju nån annan som hittade det som skrev här. Du får ju motorerna och rem och remskivor ändå.

Aha där ser man..det är en rundkutter och är komplett förutom skydd vilket förmodligan aldrig funnits på detta åbäke.
Polering är det inte tal om den är i mycket bra skick och står nu tom. infettad som skydd mot ytrost.

Aha, jag fick för mig att det var den på bilden. Det finns SUVA-skydd att köpa lösa, men det är inte billigt(tror jag sett priser på runt 2000kr), jo förresten, om det kan rädda ett finger eller två! Kolla upp priser på nåt SUVA som passar och sen kan du väl bestämma om du ska köpa. Snickarboden kan väl tänkas veta något mer om den saken.

Ejca har lösa SUVA-skydd till rikthyvel för 2000 spänn...

Det går att trixa till skydd själv men tusan så mycket enklare att köpa ett färdigt och skyddet är ett absolut måste, det är komplett idioti att köra en rikthyvel utan skydd. Och förresten... det är ett rätt bra sug från kuttern med så kortärmat är vettigt och inga smycken på händerna eller armarna, det är alldeles för lätt att kuttern får nafsa i en ring och då är det bättre den skalar lite skinn.

I nödfall så kör man med en svängbar "triangel" som sätts fast i hålet som troligen finns där. Kolla runt lite på amerikanska sidor så kommer du att se vad jag menar. SUVA-skydden är dock det jag föredrar, bättre finns nog inte.

Stålen är förresten inga problem, tror t o m att du kan beställa dem från Toolbox och lager är oftast standard SKF så som jag ser det är det rätt enkla maskiner att underhålla och reparera.

/Kent

Låter som en trevlig maskin,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.