Hej alla.

Då spikpistolen är på väg så börjar det bli dags att inhandla lite spik också.
Tänkte att många här på forumet säkert är intresserade att dela med sig av tips till var man kan köpa bandade spik (ja i mitt fall 21 graders, men har de de ena så brukar de ha det andra också).

Tips och förslag på handelsplatser (gärna internet) uppskattas. Känner att jag har googlat till förbannelse utan att hitta "den ultimata" spikshoppen :)

JAg har köpt på Biltema, dom har bra priser på bandade 21graders. Riktiga varmgalvade trådspik är det också, finns en del som säljer billiga spik utan riktigt rostskydd (ofta gula).

Jag har också köpt Biltemas spik, och den är ok. Men visst tycker jag att tex Senco eller Paslode-spik är bättre (och dyrare)
Har också provat Clas Ohlson spik, och den kan jag inte rekommendera.
Annars kan man ju köpa spik på tex Jula eller Drift o Underhållsteknik.

Kör helst med Gunnebo's, de billigare spiken brukar ge lite problem.

/Kent

vad för problem får man med dom billigare ?

Ahlsell..
Där köper vi Sencos egna spik..

Göper Gunnebo. Oftast från K-rauta.

Fredrik>Att de fastnar i pistolen och inte går in helt.

/Kent

Biltemas spik är den billigaste jag hittat och har fungerat utmärkt. Vill du ha Gunnebo så finns den på Jula till överkomligt pris.

Har också vant mig vid Gunnebos , men ville prova Biltemas, och kollade bland deras sortiment. Deras "billigare" spik gillade jag inte, men så fann jag några nya kartonger 90mm för 499:-. Tog hem en sådan och jämförde med mina Gunnebo, och de verkar vara stöpta i samma form. Jula har haft bra pris på Gunnebo, men nu har priset dykt över 500hundringen för en låda, så då blir det till att handla hos Biltema. Dom där runda spiken med några små hullingar under huvudet, håller jag inte mycket för. Förmodar att dom kryper ut av sig själva. Kollar man emballage och lastpallar, så används det runda spik där, och dom ger gärna med sig efter en tid.
Förr använde man blanka spik till allt inomhus, och de flesta har nog hört talas om dessa knirrande golv. Att då bygga ett lösvirkeshus med spik som inte håller måttet, är att tigga om problem.

377kr/2000 spik betalar vi på Ahlsell (3").
Vad kostar de på Biltema? Hittar inga på deras site.

Styx skrev:
377kr/2000 spik betalar vi på Ahlsell (3").
Vad kostar de på Biltema? Hittar inga på deras site.
399, du hittar dem om du söker på "Varmförzinkad spik"

Där ja.
Då känns det som om man hellre köper riktiga Sencospik, de kostar ju bara 72kr mer/låda, inkl. moms...

Jag har använt Biltemas, Gunnebos och några andra märken som jag inte minns namnet på. Jag tycker de flesta spikarna är likvärdiga. Det är definitivt inget problem med att någon inte skulle sitta. Alla sitter så det knappt går att dra ur dem om det skulle behövas.

Kört med Essves, gunnebos samt swedols spik. Kan inte heller påstå att jag märkt så stor skillnad på dessa. Men om det är någon skillnad efter att de suttit i 10 år vet jag inte. Har inte testat biltema eller någon annan "lågpris". Som andra skrivit, skiljer det ju inte så mycket i pris att man knappt ens kan säga lågpris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.