apotekarnes
Mikael_L skrev:
Nu har jag vart och köpt min första handöverfräs, nu får ni inte bli arga ;) , men det blev en billig (skit?)fräs, märke Kellen. Alltså COOP/froums egna billiga saker. Det verkar vara rebrandade noname saker hela bunten :)//ML
Jag har en kellen-fräs, som den är hur bra som helst.. I alla fall mycket bättre än den förra som hette, håll i er nu!, POWER SUPER. En maskin med ett sådant namn kan inte vara annat är skit. Man fick vrida hela handen för att hålla in knappen så efter 5 min hade man kramp i hela armen. Dessutom luktade den bränt för minsta lilla arbete.

M
Hej.
Ja tycker att om du inte skall satsa på en Festool OF 1010 ny eller begagnad.
Så skulle jag nog säga antingen grön/blå bosch eller en billigare DeWalt.
Allt beror på vad du skall göra med den. För ja tror inte den billiga för 599kr, klarar av så mycket "större" färsning.

En liten kommentar:
Köpte en gammal Elu mod. mof96 men den ryckstartar samt att det är ett h-e att byta stål( kan bero på att det var skit stål som verkar ha en ganska mjuk axel...) så det är inte självklart att märkesverktyg är bra, tiden har ju itererat fram lite förbättringar.

Jag har en bosch pof 1300 ace, kostade typ 1500:- och den är helt klart prisvärd.
Jag är mycket nöjd och då har jag ändå kört en hel del festofräs :)
Känns som en bra instegsmodell både prismässigt och prestandamässigt tycker jag och den kommer att hålla länge om du inte tänker börja jobba som överhandsfräsare ;)
Den har enligt mig alla funktioner som man vill ha på en fräs, utom möjligtvis enhandsgrepp som dock är mycket individuellt om man tycker om eller inte, den har dock bara låsning på ena benet men jag upplever inte att den glappar eller "ger sig" över huvud taget och jag hängde ändå på rätt rejält (på demo exet i butiken såklart ;)).

Det är kul att ha ett fräsbord till handöverfräsen. Finns ju mycket material här i forumet om det.
Det finns ju en hel del fräsar nu som har en inbyggd router lift, en anordning som gör att man lätt vevar upp eller ner stålet ovanifrån bordet istället för att hålla på med nycklar underifrån. Om de finns på svenska marknaden vet jag inte och har inte kollat heller. Men det vore en klar fördel att ha en sån om man ska sätta den i bord.

En budgetfräs till det vore väl den stora Co-Techen från Classe. Den är på 2100W, det borde räcka en bit.

Festligt att se hur en två år gammal tråd kan få liv igen..:)

Den från Classe är dessutom prissänkt med en hundring just nu.
Tänkte köpa den för att fräsa några extra spår i golvvärmeskivorna, det borde den väl orka med?

Båda två borde räcka, både den mindre och den större. Har kört lite med den mindre och den är prisvärd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.