Vad har ni för erfarenhet av batteritigrar från tex DeWalt?
Funderar på att plocka hem ett kit trots allt från USA på 18Volt.

coss skrev:
Vad har ni för erfarenhet av batteritigrar från tex DeWalt?
Funderar på att plocka hem ett kit trots allt från USA på 18Volt.
Har just en sådan inköpt i USA. (Home Depot är ett bra ställe att handla DeWalt)

Har använt den väldigt mycket och den är otroligt bra måste jag säga. Kapar järnbalkar som om det vore smör med rätt blad :cool:. Dock går det åt rejält med kräm när man kör hårt, så ett eller flera extra batterier rekommenderas å det varmaste.

Om du handlar i USA så passa på att köpa blad där oxo. Dom har bland annat speciella "Demolition blades" (Hilti mfl märken) som kan vara svåra att hitta i Sverige. Suveräna för rivningsarbete.

Av alla 18V DeWalt maskiner jag har (6 st) så måste jag säga att jag är mest nöjd med sågarna (cirkel och tigern). Borrmaskinerna är hyfsade, men inte lysande. Vinkelkapen är lite klen men behändig. Spikpistolen är ny men har redan krånglat lite.

Såg att de hade kit med 36 volt. är inte det ganska tungjobbat trots extra kraften?

Alla bilder på batteridrivna cirkelsågar jag hittar i USA har klingan på vänster sida av handtaget. Är det så eller är bilderna fel?

Min DeWalt har klingan till vänster, har faktiskt aldrig funderat på varför. 36V maskinerna väger obetydligt mer, men jag har aldrig provat en då de är ganska nya. Ska kolla nästa gång jag åker till USA (om två veckor :))

Vi hade en begagnad Milwaukee ganska länge och tyckte att den var bra.
Rätt vad det var hade vi nött ut den och bytte till en annan begagnad, fast DeWalt.

DeWalten visade sig vara mycket lättare och enklare att jobba med. Möjligen var det en ganska gammal modell av Milwaukeen, men jag skulle i alla fall på grund av detta rekommendera DeWalt.

Om man inte ska köpa en riktigt billig. För i fallet tigersåg så tror jag att mycket beror på bladen. Så satsar du pengarna på bra sågblad, så kan du ha nästan vilken såg som helst.

mycke_nu skrev:
Min DeWalt har klingan till vänster, har faktiskt aldrig funderat på varför. 36V maskinerna väger obetydligt mer, men jag har aldrig provat en då de är ganska nya. Ska kolla nästa gång jag åker till USA (om två veckor :))
Jaha, så knallade jag då i morse in på en jättestor Home Depot för att lägga mina händer på en 36 V maskin. Döm om min förvåning när dom inte längre hade en enda i lager. :confused:

Skam den som ger sig. Vidare till en SUPERSTOR butik. Inte en enda 36 voltare där heller. Därimot massor med kralliga Hilti-maskiner. Kan det vara så att 36V-maskinerna säljer så dåligt att USAs största byggvaruhus inte har dom i lager?

Ska forska vidare..

vi väntar med spänning......36volts spänning haha nä nu går jag å lägger mig min humor börjar bli glocalnet.

Måste tillägga, metallkille som man är...

Utöver bra blad och pendling osv, är skärhastighet väldigt viktigt i sammanhanget. Ett blad som körs för fort blir utslitet väldigt snabbt, nästan oavsett typ. Likaledes kan blad man anser vara av sämre kvalite, egentligen ge bättre prestanda än man först kan tro.

Välj därför en såg med variabel hastighet, och blad av HSS eller Bimetall.

Välj därtill en såg med ställbar fot, så att man inte står och nöter på samma centimeteromfång på bladet.

Själv? Jo, Atlas Copco, köpt begagnad. En ny var galet kostsam. Tung och gedigen. Vet inte hur den är jämfört med de andra som nämnts.

En bra finess med den är bladfästet... Många sågtillverkare har sina egna specialprofilfästen som passar bara till den-o-den sågmodellen. Dumheter. Copcons fäste är bara en simpel klämma; man kan sätta vilket blad som helst däri, eller sticksågsblad, eller en smörkniv om man så vill.

Det är en ganska bra grej, eftersom sågblad ibland tenderar att gå av precis vid infästningen. Se även kommentar ovan om att inte nöta på samma område på bladet.... bättre ekonomi helt enkelt.

.

Tumstocken skrev:
eller en smörkniv om man så vill.
.
Perfekt för brunch med grannarna?!!

Nej, perfekt för hårt smör på knäckemackan...

Finns ett Milwaukee batterikit på Ahlsell för ett ganska bra pris, man är ju lite sugen........ men är en batteri tiger utan pendling något att ha om man använder den "semiproffesionellt" eller lite mer än en vanlig hempulare??
http://www.ahlsell.se/upload/KT/KT2008_april_maj_s1_11.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.