Hur kommer det sig att det inte på en stor handlare ska vara möjligt att köpa in prylarna direkt av tillverkaren? är ngn här insatt nog för att svara på det?
Eller är det helt enkelt så att sverige helt enkelt har krånglat till allt med import och frihandel så till den milda grad att det inte är möjligt helt enkelt?

Självklart förstår jag att vi är en ganska liten marknad internationellt sett men nog borde tex optimera sälja containervis med skruvdragare på ett år och kunna få köpa det direkt av tex makita och sedan kunna sälja för samma pris som man får ge i staterna +20%moms rent logiskt sett? eller skiljer makitas pris till home-depot typ 100% mot Optimeras?

Optimera får handla var dom vill ifrån inom EU. Däremot så vill inga fabriker sälja direkt till dom för att tillverkarna inte har något intresse av att gå förbi sina grossistled.

Jo att dom inte vill gå förbi sina grossister förstår jag men tex Optimera borde vara stora nog för att bli sin egna "grossist" i sverige och fabriken tar säkert gärna 5% mer betalning om dom får eller vad skulle dom i sin tur vinna på en massa mellanhänder sålänge dom får sälja samma tttalvolym?

Optimera är ju en lite fjuttkedja som har sitt fäste runt Väner o Vättern.
Problemet är fortfarande att Förutom Bauahaus o Hornbach så finns det inga som kan agera egna grossister pga sin småskalighet. Naturligtvis kan Woody, XL, K-rauta o Optimera göra ett ryck och köpa en lastbil med Boschsågar från någon i Europa men det hjälper inte det totala sortimentet.

Ok jag har fått uppfattningen att Optimera Beijer och Woody är i praktiken rikstäckande men så är kke inte fallet då.
Och då försvinner såklart poängen med att vara egna grossister men samtidig så skulle den stora kedjan som gick in för det troligtvis kunna få säkert 80% av verktygsmarknaden om dom kunde hålla priser som ligger i paritet med övriga världen.
Har importerat en hel del genom åren och min uppfattning är att ma kan få ekonomi i det bara genom att lägga på ca 20-25% och kan inte tänka mig att tex bauhaus behöver ha högre marginal?
Då borde det om vi kräver det vara möjligt att köpa våra maskiner för i stora drag samma pris som tex UK?

Nimajneb skrev:
Optimera är ju en lite fjuttkedja som har sitt fäste runt Väner o Vättern.
Saxat från en platsannons eftersom jag inte hittade tidningsartikeln:
"Optimera med över 150 byggvaruhus i Norden omsätter ca 13 Mrd sek varav ca 2,5 Mrd i Sverige. Optimera ägs av den franska koncernen Saint-Gobain som bl.a. är Europas största distributör av byggvaror. Saint-Gobain omsätter ca 400 Mrd Sek och har ca 220.000 anställda."

Jag tycker inte att 220'000 anställda är så fjuttigt.

kamrate skrev:
Saxat från en platsannons eftersom jag inte hittade tidningsartikeln:
"Optimera med över 150 byggvaruhus i Norden omsätter ca 13 Mrd sek varav ca 2,5 Mrd i Sverige. Optimera ägs av den franska koncernen Saint-Gobain som bl.a. är Europas största distributör av byggvaror. Saint-Gobain omsätter ca 400 Mrd Sek och har ca 220.000 anställda."

Jag tycker inte att 220'000 anställda är så fjuttigt.
Måste medge att lite fel hade jag men jag tiddae bara på Optimeras hemsida och där hiitar jag inga så många butiker i Sverige..
http://www.optimera.se/wps/wcm/conn...verige/business/vi_hjalper_dig_med/hitta_oss/

Sedan så skall vi naturligtvis inte säga att koncernen har 220000 anställda för att sälja brädor och borrmaskiner. Det är en jättekoncern som täcker en massa områden.

MEN dom gör väl samma sak som Bauhaus, dom anpassar sig till den Svenska prisnivån och tjänar nog bra med pengar.

Nimajneb skrev:
Måste medge att lite fel hade jag men jag tiddae bara på Optimeras hemsida och där hiitar jag inga så många butiker i Sverige..
[länk]

Sedan så skall vi naturligtvis inte säga att koncernen har 220000 anställda för att sälja brädor och borrmaskiner. Det är en jättekoncern som täcker en massa områden.

MEN dom gör väl samma sak som Bauhaus, dom anpassar sig till den Svenska prisnivån och tjänar nog bra med pengar.
Jag tror vi skall ta på oss lite mer av skulden. Alla företag siktar på att bli rika. I det långa loppet, så länge de inte tvingas ändra sig på grund av konsekvenser, så kommer de att efterhand bli mindre och mindre effektiva, lämna sämre och sämre service, och bli relativt dyrare och dyrare. Enda sättet att förhindra det är att som konsumenter agera på det enda sätt som har betydelse, det vill säga använda pengarna på ett sätt som bidrar till deras önskade beteende.

Vill man ha billiga företag i sin närhet skall man handla där. Vill man istället ha företag med bra service i sin närhet skall man handla där. Är man nöjd med att köpa saker billigt och inte prova dem, är det där man skall handla. Självklart drivs vi som företagen att vilja ha hela kakan, men då får man se det som ett medvetet utnyttjande. Går man på optimera för att de har bra personal, och sedan gör sitt köp på Bauhaus eller postorder för att det är billigare så kommer man i det långa loppet att bli av med optimera, men man har under tiden haft lyxen av två rätter på menyn.

Att Sverige är ett litet land har en betydelse bara om man vill att det skall ha det. Det är i princip lika lätt att handla i Tysklands affärer som om vi varit tyskar, faktum är att transporten kan bli billigare. Det är i princip lika lätt att köpa på polska IKEA som svenska IKEA om man köper något lite större.

Vissa saker kommer jag aldrig att vilja köpa bara på postorder, de sakerna köper jag på Theofils (och får betala dyrt för det, men de är kunniga och hjälpsamma). Vissa saker kommer jag alltid att vilja ha en timme efter att jag kom på det. De sakerna köper jag på Bauhaus i första hand (och får stå i kö 30 minuter för att få betala), K-Rauta i andra. Allt annat köper jag på pris, även om det inte är billiga saker. Leveranstiden inom landet är numera från förmiddagen idag till eftermiddagen i morgon, det kan jag vänta. Från Tyskland och England är det mera förmiddagen idag till eftermiddagen om två dagar, må de inte använda DHL, då måste jag vara hemma.

--- Mats ---

[..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.