1 372 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Frässtål, med eller utan vändskär?
Jag behöver ett frässtål till skarvning av bänkskivor. Det behöver vara lite längre för att klara av 40 mm bänkskivor ihop med Festool's bänkskiveschablon (ca 10 mm tjock).
Jag vill alltså ha ett 14 mm stål, med 12 mm spindel och med skär som är runt 40-50 mm långa. Det gör ju inget om det har lite längre spindel också.
Festool har då bl.a. en vändskärsnotfräs till det facila priset av typ 1900:- + moms, och nya skär kostar ca 850:- + moms för 4 stycken.
Är det värt det, eller ska man satsa på traditionella frässtål istället? Finns det någon nackdel med vändskär?
Jag vill alltså ha ett 14 mm stål, med 12 mm spindel och med skär som är runt 40-50 mm långa. Det gör ju inget om det har lite längre spindel också.
Festool har då bl.a. en vändskärsnotfräs till det facila priset av typ 1900:- + moms, och nya skär kostar ca 850:- + moms för 4 stycken.
Är det värt det, eller ska man satsa på traditionella frässtål istället? Finns det någon nackdel med vändskär?
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Är det laminat skivor? Spånskiva är rätt bökigt att fräsa i slöar eggen väldigt. Vad är det för mått på vänskären låter svindyrt tycker jag vi kör med mycket vändskär i cnc maskinen på jobbet å de kan inte vara så dyra på långa när.
Det beror på vad kunden väljer, och nuförtiden innebär det oftast laminat. Om tillverkarna kunde nöja sig med att blanda i spån i skivorna... I somras fick fräsen käka metallspån när vi fräste i skivor från Bauhaus.
Det är dessa stål och skär jag tänker på;
http://www.festool.se/mediandoweb/i...ODUCT=3208&BLATT=2&PARENT=2578&BEGIN=1&#anker
http://www.festool.se/mediandoweb/index.cfm?ID_O_TREE_GROUP=4734&ID_O_PRODUCT=3272&sLanguage=Swedish
Det är dessa stål och skär jag tänker på;
http://www.festool.se/mediandoweb/i...ODUCT=3208&BLATT=2&PARENT=2578&BEGIN=1&#anker
http://www.festool.se/mediandoweb/index.cfm?ID_O_TREE_GROUP=4734&ID_O_PRODUCT=3272&sLanguage=Swedish
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Kör du företag så finns det ju fler verktygs lev att välja på.
Vi kör med:
http://www.unimerco.se/Default.aspx?ID=2183
Vi kör med:
http://www.unimerco.se/Default.aspx?ID=2183
Klicka här för att svara