Hejsan , har varit runt lite och klämt/känt på en DeWalt kexmaskin (DW628K). Dessa säljs för 3.300 kr hos K-rauta och Småmaskinservice tar 3.423 kr. Om man tar och vänder blicken västerut till England och Axminister så tar de 165 Pund = 1.915 Kr + frakt. I det priset ingår då 1000 Kex. Vet inte riktigt vad kex kostar men på ett ungefär kan man då kvitta kexen mot fraktkostnaden.

Så alltså , varför lägger svenska handlare på 72% på denna maskin ?

En del av prisskillnaden kan förklaras med att det brittiska pundet just nu står riktigt lågt samt att Storbritannien har lägre momssats än i Sverige. Dessutom har de tillfälligt sänkt momsen ytterligare 2,5% för att dämpa den "ekonomiska krisen". Dessa 2,5% kommer tillbaka vid årsskiftet om jag inte är helt ute och snurrar.

Håll dig borta ifrån den maskinen. Den är värdelös. Jag har haft en. Du kan söka här på forumet. Jag har skrivit om den.

Vet inte riktigt hur pundet rört sig mot svenska kronan men borde inte priset på maskiner i england stiga om pundet minskar i värde eller sker handel med dewalt och andra märken i pund ?
Kan valutaändring + momssänkning slå med 15% ? Då återstr ju en ca. 55% oförklarlig skillnad!

Förutom orsakerna ovan så är UK en större marknad än Sverige. Fler köpare, större utbud, större konkurrens. Jfr USA som är en ännu större marknad med ännu bättre priser. Det är löftet med EU - en marknad som är ännu större ändå... bara vi utnyttjar möjligheterna att utnyttja den marknaden. Svenska agenter tar ut höga priser därför att de kan. Så länge vi betalar deras priser kommer de att ta ut dem.

Woodrat, dina procenträkningar fattar jag inte mycket av. Sedan när vi säger att pundet sjunkit så består för Svenskar en del i att Kronan stärkts.

När det gäller den äckligt höga prisnivån i Sverige är att vi lite speciella då våar prisnivå i landet bygger på små lokala byggnasar. Nästan den enda typ av butiker där dessa handlare är dominerande. Då dom är så små så finns det en extra grossistnivå samt att dom stora drakarna ser till att styra agenternas prisnivåer till att anpassa sig till den höga svenska prisnivån generellt

Det finns flera exempel på huvudsakligen importerade produkter som är väldigt dyra i Sverige. Så länge för många handlare tänker att "det kvittar om jag säljer få saker med god avans eller många med mindre", och generalagenter som är av samma uppfattning kommer det se ut så här.

Till det kommer den svenska marknadens litenhet och högre moms.

Men viss skillnad gör också pundfallet. Ibland har det ju varit uppe i närmare femton kronor, nu är det drygt elva. Den skillnaden är ju enkel att räkna på. Kronans fall gör ju att det bara är pundet och dollarn som stimulerar till handel just nu.

Alltid lika intressant att läsa om alla som vet hur mycket Svenska handlare tjänar på maskiner...
Efter mina år i branchen har jag lärt mig en hel del och börjar förstå lite hur det ligger till.
Detta har gjort att man ständigt söker nya kanaler för att få fram maskiner m.m. för att kunna erbjuda bättre priser.
Detta är dock inte alltid så lätt för en sak är att få fram en billig maskin men sen ska hela kedjan fungera också med marknadsförning, reklamationer, reservdels- och tillbehörshantering.
Hur som helst är det självklart bra att handlare har blåslampan på sig för något måste göras åt prisskilladerna MEN tänk på att det finns fler i kedjan innan maskinen hamnar hos konsumenten.

En sak som jag tycker är ännu mer intressant är varför alltid det är maskiner som är på tapeten när dom Svenska handlarnas "stora förtjänster" diskuters på detta forum.
Jag vet i alla fall vad jag har för marginaler på olika produktgrupper och vet även hur det ligger till innom andra produktområden och det är detta som gör det hela så intressant...

Nimajneb skrev:
Woodrat, dina procenträkningar fattar jag inte mycket av. Sedan när vi säger att pundet sjunkit så består för Svenskar en del i att Kronan stärkts.

När det gäller den äckligt höga prisnivån i Sverige är att vi lite speciella då våar prisnivå i landet bygger på små lokala byggnasar. Nästan den enda typ av butiker där dessa handlare är dominerande. Då dom är så små så finns det en extra grossistnivå samt att dom stora drakarna ser till att styra agenternas prisnivåer till att anpassa sig till den höga svenska prisnivån generellt
Multiplicera 1915 kr med 1,72 vad får du då? Alltså hur många procent behöver du addera för att komma upp i svenska priser ? Jo , 72 procent!

P-plats skrev:
... MEN tänk på att det finns fler i kedjan innan maskinen hamnar hos konsumenten.
Det kanske är just det som är problemet.

det är väl ingen som påstått att den lokala handlaren tjänar så våldsamt mycket pengar... Däremot så är som sagt marginalerna större i allt för många led. men ingen förutom en alkis kan ju leva på procenten

Det är hela kedjan förstås, men faktum kvarstår att det är billigare på andra håll, men det kan ju också delvis bero på våra arbetsgivaravgifter och skatter, och de kommer man inte undan, däremot tror jag att volymfrågan som jag nämnde ovan är en inte oviktig poäng, och den kommer ju förstås till extra tydligt uttryck i ett litet land. I England sneglar de givetvis på USA, och diskussionen låter precis likadan där!

En förhoppning jag har är i alla fall att marknaden ska påverkas av att många entusiaster börjat köpa proffsverktyg. Privatpersoner och småföretagare är troligen mer priskänsliga än t.ex. Skanska.

Prisbildningen beror som sagt inte bara på försäljare och generalagenter utan också på kunderna.

Jag tror tillverkarna (eller generalagenterna) ser till att ta ut ett bra pris. Tror inte återförsäljarna är de som sitter på den stora marginalen?

Låt oss då alla vara tacksamma för frihandeln inom EU. Tills dess att våra Svenska distributionskedjor har vaknat så handlar jag med glädje utanför Sverige. Vissa taffliga försök görs ju, tex XL-bygg... men grejen är ju att dom både försöker äta och behålla kakan samtidigt.

Den här helgen säljer lawson Bosch gravitationbord (GTA60) till GTS10 för 140pund medans min XL handlare vill ha 2995sek.

Sånt folk ids scouta utanför landet (kameror, iPods etc) blir det snabbt mindre skillnader på medan sånt folk inte i lika stor utsträckning jagar utsocknes typ bildelar (de flesta lämnar in kärran) och proffsverktyg (de flesta som köper Makita är byggfirmor, där inköpspriset för skruvisen inte är så toknoga) bibehåller prisdifferensen.

Detta måste ha varit världens längsta mening.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.