3 468 läst ·
40 svar
3k läst
40 svar
Försäkring av verktyg / fotografering
Återbäringen är verkligen patetiskt låg, och jag förstår inte varför festool behöver den typen av "knep". Dessutom är det massor av tillbehör/förbrukningsmaterial etc som inte ger några toolpoints alls.hokanp skrev:
Stöldförsäkringen verkar trevlig, även om jag som jag skrev i inlägg nr 22 är tveksamt till hur det fungerar i verkligheten. För mig som privatperson spelar denna stöldförsäkring absolut ingen roll alls när jag väljer verktyg. Kanske är den mer intressant för företagare, det vågar jag inte svara på - jag vet inte hur bra försäkringar de har för sina verktyg genom sin vanliga försäkring. Festoolförsäkringen gäller ju "bara" 3 maskiner per år - och bryter sig någon in i verktygscontainerna på bygget eller i byggbilen är väl risken stor att det är fler än 3 maskiner som försvinner - men visst, det är ju shysst ändå för de 3 maskinerna. Men det får ju sättas i relation till självrisken för den vanliga försäkringen.
En snabb fråga som gäller Festool och deras extra garanti om man registrerar. Om jag köper från England, kan jag registrera det i Sverige då eller är det bara onödigt jobb?
Har inte läst det finstilta men - max tre maskiner? per vadå? TfP-kort? per firma? per anställd? (Daniel_N: Tvekar inte på ditt ord men om det är så verkar det ju lite ... krystat?)Daniel_N skrev:Återbäringen är verkligen patetiskt låg, och jag förstår inte varför festool behöver den typen av "knep". Dessutom är det massor av tillbehör/förbrukningsmaterial etc som inte ger några toolpoints alls.
Stöldförsäkringen verkar trevlig, även om jag som jag skrev i inlägg nr 22 är tveksamt till hur det fungerar i verkligheten. För mig som privatperson spelar denna stöldförsäkring absolut ingen roll alls när jag väljer verktyg. Kanske är den mer intressant för företagare, det vågar jag inte svara på - jag vet inte hur bra försäkringar de har för sina verktyg genom sin vanliga försäkring. Festoolförsäkringen gäller ju "bara" 3 maskiner per år - och bryter sig någon in i verktygscontainerna på bygget eller i byggbilen är väl risken stor att det är fler än 3 maskiner som försvinner - men visst, det är ju shysst ändå för de 3 maskinerna. Men det får ju sättas i relation till självrisken för den vanliga försäkringen.
Här: http://www.toolsforprofit.se/artikel/artikel_weiterleiten.cfm?id=165 längst ner.Micke184 skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Har ni kollat upp hur mycket eran hemförsäkring täcker om den ens täcker något?
Min snickar granne hade ute en försäkrings gubbe där vi har våra lokaler och det var en rätt hög premie och en fantasi självrisk vid brand/stöld om de ens skulle fundera på att försäkra det.
Min snickar granne hade ute en försäkrings gubbe där vi har våra lokaler och det var en rätt hög premie och en fantasi självrisk vid brand/stöld om de ens skulle fundera på att försäkra det.
Medlem
· Kron&berg.
· 42 inlägg
Jesus, det är till att vara ambitiös men säkert väl investerat arbete om björnligan (elr annan olycka) är framme. Har min själ inte kvar kvitto på alla grejer jag skaffat men däremot fotat på allt.
Har en kompis som haft inbrott ett antal gånger och faktiskt fått ut allt han blev av med, detta trots att kvitto saknades på en del saker (men hadde fotat resten). Nu hör det tillsaken att han verkligen försökt hålla tjuven ute. Rejält staket runt tomten, förstärkta lås, tom galler för vissa fönster, och blir ändå utsatt för detta. Kan ju vara bidragande till att försäkringsbolaget är vettigt här.
Annars finns ju bolag som är väldigt jobbiga när du väl behöver dom, men det är en annan femma. Alla vet ju att det gäller ha rätt bolag....när det väl behövs.
Har en kompis som haft inbrott ett antal gånger och faktiskt fått ut allt han blev av med, detta trots att kvitto saknades på en del saker (men hadde fotat resten). Nu hör det tillsaken att han verkligen försökt hålla tjuven ute. Rejält staket runt tomten, förstärkta lås, tom galler för vissa fönster, och blir ändå utsatt för detta. Kan ju vara bidragande till att försäkringsbolaget är vettigt här.
Annars finns ju bolag som är väldigt jobbiga när du väl behöver dom, men det är en annan femma. Alla vet ju att det gäller ha rätt bolag....när det väl behövs.
Exakt vad grundar du detta påstående på? Tror du att hårddiskar skriver om (refresh-ar) data när de är igång? Jag vill påstå att du är fel ute, men du får gärna överbevisa mig om motsatsen, alltid intressant att lära sig något nytt.Dr Fozz skrev:
För övrigt, allvarligt talat, hur svårt kan det vara? Gör kalkylark eller vad ni vill, men *SKRIV UT PÅ PAPPER*... Arkivbeständigt dvs håller jäääääättelänge, tål värme, slag, magnetfält, väta etc etc. Sen att ni har en backup på hårddisk eller CD också, det är ju bonus.
Min yrkesexpertis är som datanörd, därav att jag sticker ut hakan och går på så bestämt, men som sagt, har jag fel skall jag villigt lära om.
Själv la jag ner ett stort arbete med att dokumentera och fotografera alla verktyg. Jag skrev upp märke, pris, butik och inköpsår. Sakerna var mellan 0-10 år. När det till slut blev inbrott och alla verktyg försvann, skickade jag lista och kvitton på rubbet. Men jag tror inte försäkringsbolaget kollade speciellt noga på det. Några dagar efter anmälan fick jag ett samtal från försäkringsbolaget, där dom gav mig 2 alternativ. Antingen fick jag köpa tillbaka allt och skicka kvitton, och då få tillbaka hela kostnaden för nyinköp. Eller så fick jag 80% i kontanter, av det jag betalat. Detta med en helt vanlig hemförsäkring.
/Jonas
/Jonas
Klicka här för att svara