5 684 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Listsax modell jättelik, användningsområde?
Jag trodde listsax var ett litet udda verktyg för att tex kunna klippa en liten gummilist i exakt 45 grader men här hade jag nog fel..
vad använder man en manick som nedan till eg?
http://www.sikoauktioner.se/web/objekt.asp?ID=12151
vad använder man en manick som nedan till eg?
http://www.sikoauktioner.se/web/objekt.asp?ID=12151
Klipper du får du en ren yta, sågar du så får du en sågad.
Även om man inte kan se det med ögat så är där små små räfflor efter sågklingan i godset, en klippt yta är helt ren, dvs hörnorna passar bättre mot varandra.
Dessutom brötar ju en såg ner ganska mycket, i en ramverkstad ligger det bara små klipp och dräller...
Även om man inte kan se det med ögat så är där små små räfflor efter sågklingan i godset, en klippt yta är helt ren, dvs hörnorna passar bättre mot varandra.
Dessutom brötar ju en såg ner ganska mycket, i en ramverkstad ligger det bara små klipp och dräller...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Geringsklipp, det är fina grejer, men de är farliga som f-n. De manuella golvmodellerna allra mest eftersom man trampar ner knivarna med foten. Det gäller att synka fötter och händer ganska bra.
Sen finns det elektriska också.
Som CCPusher säger, det blir väldigt fina snitt.
Sen finns det elektriska också.
Som CCPusher säger, det blir väldigt fina snitt.
Men krossar det inte en träregel att klippa i den eller är det mer som en hyvel för finjustering?
Tänkte på att ramar ofta är typ 150x50 och guldpläterade mm
Tänkte på att ramar ofta är typ 150x50 och guldpläterade mm
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vet faktiskt inte hur de gör med så kraftiga ramar. De är kanske uppbyggda av flera olika lister som sedan sammanfogas. Men de är ju faktiskt tillräckligt breda för att ta 150mm på bredden. Har aldrig kommit i närheten av de storlekarna.
Ett annat viktigt användningsområde är ju förresten klippning av geringar för fönsterspröjs.
Ett annat viktigt användningsområde är ju förresten klippning av geringar för fönsterspröjs.
Det kanske är uppenbart, men jag vill ändå påpeka att man måste såga först och sedan klippa. Man tar bara ytterst lite med klippen så att ytan blir perfekt och vinkeln blir exakt den vinkel man hade tänkt sig.Några klippar har fasta 45 och 90 grader och andra går att finjustera.
Ahh ok Mattias, då var det lite som jag misstänkte då, känndes osannolikt att klippa ngt annat än ved med en sådan maskin men hyvla av ngn mm kan jag tänka mig funkar fint 
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Går mycket bra att klippa utan att såga iallafall i morsön vi har på jobbet. Spröjsklippen ser lite annorlunda ut med en kniv som ett kryss.
Klicka här för att svara