14 531 läst ·
23 svar
15k läst
23 svar
Skruvautomat, Makita eller Bosch?
Sida 1 av 2
Hej byggvänner! 
Har ett litet dilemma ni kanske kan hjälpa mig med, jag behöver en skruvautomat.
Jag väljer egentligen mellan 2 st, antingen:
Makita BFR550 pris ca 5500:- med batteri och laddare.
Eller
Bosch GSR 18V-EC + MA 55 Pris ca 3800:- utan batteri och laddare.
Till Bosch behöver jag bara köpa maskinen eftersom jag redan har batteri och laddare.
När det gäller makitan så har jag testat deras BFR540 (14,4V) och gillar den, MEN den var lite för klen för 55mm skruv vilket jag tyckte va ganska dåligt!
Hoppas ju då att 18V ska vara lite starkare!
Bosch köper jag gärna eftersom den passar bra in i min L-Boxx-stapel, men är den lika bra som Makitan som känns som ett säkert kort för övrigt?
Är det någon som har erfarenheter av dessa maskiner? Vilken är bäst?
Jag ska använda den till att skruva gips, osb, 22mm spånskivegolv och en jäkla massa tryckt trallgolv.
Hur tänker ni om mitt dilemma?
Tackar på förhand!
Edit: Jag vill inte ha nån maskin med snubbeltråd så tipsa inte om det
Har ett litet dilemma ni kanske kan hjälpa mig med, jag behöver en skruvautomat.
Jag väljer egentligen mellan 2 st, antingen:
Makita BFR550 pris ca 5500:- med batteri och laddare.
Eller
Bosch GSR 18V-EC + MA 55 Pris ca 3800:- utan batteri och laddare.
Till Bosch behöver jag bara köpa maskinen eftersom jag redan har batteri och laddare.
När det gäller makitan så har jag testat deras BFR540 (14,4V) och gillar den, MEN den var lite för klen för 55mm skruv vilket jag tyckte va ganska dåligt!
Hoppas ju då att 18V ska vara lite starkare!
Bosch köper jag gärna eftersom den passar bra in i min L-Boxx-stapel, men är den lika bra som Makitan som känns som ett säkert kort för övrigt?
Är det någon som har erfarenheter av dessa maskiner? Vilken är bäst?
Jag ska använda den till att skruva gips, osb, 22mm spånskivegolv och en jäkla massa tryckt trallgolv.
Hur tänker ni om mitt dilemma?
Tackar på förhand!
Edit: Jag vill inte ha nån maskin med snubbeltråd så tipsa inte om det
Redigerat:
Vi har Makitan 18V på jobbet! Använts till att skruva gips med vilket den klarar ypperligt. Be butiken att få testa hur maskinerna klarar av 55 skruv? Vi bytte nyligen en utsliten del på den efter 2-3 år och den har fått jobba ganska duktigt under tiden! Men allt slits väl, även Boschen. Jag hade köpt den som passat in i övriga maskinhögen, det blir mest praktiskt med batterier och dylikt.
Medlem
· Västernorrland
· 40 inlägg
Dom makita ja har använt har dom själva automat delen fastskruvade så då var man tvungen o ha me en skruvmejsel om de car nån skruv som inte gick in riktigt. Tror Bosch har snabbläste för automat delen
Makita 18v automatdragare fungerar utmärkt att skruva trallskruv med.
Gör det ofta.
Gör det ofta.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Makitan klarade sig ju inte speciellt bra här:
http://www.byggnadsarbetaren.se/files/Pdf-tester/2013-05-test.pdf
tyvärr hade de inte boschen med i testet.
http://www.byggnadsarbetaren.se/files/Pdf-tester/2013-05-test.pdf
tyvärr hade de inte boschen med i testet.
Det där testet verkar ha lite konstiga poängsystem. Makitan som fick ett medelbetyg över 3 är oduglig och fick två skruvar i betyg (borde det inte vara tre???), hur dålig ska en maskin som får ettor då vara???
Sen är det jämförelsen bosch makita TS vill veta och då kanske makitan är bättre. Vad vet jag. Inte konstigt hilti piskar makita men tycker testet verkar vinklat.
Hoppas vi kan se några kommentarer från några som testat boschen för ska välj själv köpa en snart och då lär det bli en av dessa.
Sen är det jämförelsen bosch makita TS vill veta och då kanske makitan är bättre. Vad vet jag. Inte konstigt hilti piskar makita men tycker testet verkar vinklat.
Hoppas vi kan se några kommentarer från några som testat boschen för ska välj själv köpa en snart och då lär det bli en av dessa.
Men vad nu då? Jag öppnade ju denna tråden bara för att se hur många (läs få
) inlägg det tog innan någon rekommenderade Festool istället. Nåja, då får väl jag göra det 
Köp en Festool DWC istället
Annars Boschen om den ändå passar dig bäst med tanke på batterier, laddare etc.
http://www.ffx.co.uk/tools/product/... DWC Cordless 18v Drywall Screwdriver 4500rpm
Köp en Festool DWC istället
Annars Boschen om den ändå passar dig bäst med tanke på batterier, laddare etc.
http://www.ffx.co.uk/tools/product/... DWC Cordless 18v Drywall Screwdriver 4500rpm
Tack för alla tips, fan nu har jag ännu svårare att välja
Hiltin verkar bra, blev riktigt sugen på festoolen med!
Men duger festoolen för lite kraftigare jobb med? Som att skruva 55mm i spånskivor osv? När man läser deras beskrivning på maskinen så får man nästan känsla av att det är en maskin för finlir inomhus bara.
Hiltin verkar bra, blev riktigt sugen på festoolen med!
Men duger festoolen för lite kraftigare jobb med? Som att skruva 55mm i spånskivor osv? När man läser deras beskrivning på maskinen så får man nästan känsla av att det är en maskin för finlir inomhus bara.