Hej byggvänner! :)

Har ett litet dilemma ni kanske kan hjälpa mig med, jag behöver en skruvautomat.

Jag väljer egentligen mellan 2 st, antingen:

Makita BFR550 pris ca 5500:- med batteri och laddare.

Eller

Bosch GSR 18V-EC + MA 55 Pris ca 3800:- utan batteri och laddare.

Till Bosch behöver jag bara köpa maskinen eftersom jag redan har batteri och laddare.

När det gäller makitan så har jag testat deras BFR540 (14,4V) och gillar den, MEN den var lite för klen för 55mm skruv vilket jag tyckte va ganska dåligt!
Hoppas ju då att 18V ska vara lite starkare!

Bosch köper jag gärna eftersom den passar bra in i min L-Boxx-stapel, men är den lika bra som Makitan som känns som ett säkert kort för övrigt?

Är det någon som har erfarenheter av dessa maskiner? Vilken är bäst?

Jag ska använda den till att skruva gips, osb, 22mm spånskivegolv och en jäkla massa tryckt trallgolv.

Hur tänker ni om mitt dilemma? :)

Tackar på förhand!

Edit: Jag vill inte ha nån maskin med snubbeltråd så tipsa inte om det ;)

Redigerat:
Vi har Makitan 18V på jobbet! Använts till att skruva gips med vilket den klarar ypperligt. Be butiken att få testa hur maskinerna klarar av 55 skruv? Vi bytte nyligen en utsliten del på den efter 2-3 år och den har fått jobba ganska duktigt under tiden! Men allt slits väl, även Boschen. Jag hade köpt den som passat in i övriga maskinhögen, det blir mest praktiskt med batterier och dylikt.

Dom makita ja har använt har dom själva automat delen fastskruvade så då var man tvungen o ha me en skruvmejsel om de car nån skruv som inte gick in riktigt. Tror Bosch har snabbläste för automat delen

freddijonsson skrev:
Dom makita ja har använt har dom själva automat delen fastskruvade så då var man tvungen o ha me en skruvmejsel om de car nån skruv som inte gick in riktigt. Tror Bosch har snabbläste för automat delen
Det har den "nya" makitan också.

Makita 18v automatdragare fungerar utmärkt att skruva trallskruv med.
Gör det ofta.

Tack för svaren, ingen med erfarenhet av boschen?

S
kan säga så boschen två verktyg som är ihopsatta. vilket inte brukar funka värst bra. enda bra är väl priset då.
makitan gillar inte jag för i längden så blir den för tung tycker fast det är inte många gram som skiljer sladd och den med batteri

Har inte känt på Boschen men 550in kör jag och kan gå i god för att den fungerar.
Vikten är ju en sak SBH men att slippa sladdjäveln är ju 90% av vinsten.

MaxPax skrev:
Makitan klarade sig ju inte speciellt bra här:

[länk]

tyvärr hade de inte boschen med i testet.
Jag kan bara hålla med, Makitan är bara skräp i jämförelse.

• Gilla
Joka@malmen
  • Laddar…
T
Köp hellre en begagnad Hilti SD 5000-A22, brukar finnas till bra priser på blocket. Ljusår bättre än Makitaskräpet!

S
Stefan N skrev:
Har inte känt på Boschen men 550in kör jag och kan gå i god för att den fungerar.
Vikten är ju en sak SBH men att slippa sladdjäveln är ju 90% av vinsten.
jag vill ju bara mata skruv när jag är igång, jag vill inte behöva batteri mitti

Det där testet verkar ha lite konstiga poängsystem. Makitan som fick ett medelbetyg över 3 är oduglig och fick två skruvar i betyg (borde det inte vara tre???), hur dålig ska en maskin som får ettor då vara???

Sen är det jämförelsen bosch makita TS vill veta och då kanske makitan är bättre. Vad vet jag. Inte konstigt hilti piskar makita men tycker testet verkar vinklat.

Hoppas vi kan se några kommentarer från några som testat boschen för ska välj själv köpa en snart och då lär det bli en av dessa.

Tack för alla tips, fan nu har jag ännu svårare att välja ;)

Hiltin verkar bra, blev riktigt sugen på festoolen med!

Men duger festoolen för lite kraftigare jobb med? Som att skruva 55mm i spånskivor osv? När man läser deras beskrivning på maskinen så får man nästan känsla av att det är en maskin för finlir inomhus bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.