Lite gammal tråd men intressant ämne. Har bara måttband, tumstocken tog aldrig fart i Finland. Men jag har många gånger bannats i att bandet är så slapprigt då jag behöver mera styvhet. En talmeter låter som ett bra svar på den frågan. Tumstocken låter även intressant då jag läste man kan ha den till att kopiera vinklar och liknande. Är det hultafors det ska vara?

Jag har kompletterat min 3m med en 6m talmeter och millimeterstocken ligger bra i benfickan i nyskick 😀

Använda tumstock främst vid arbetstycke <1m. Men det är mer våna än rationellt tänkande. Har lärt mig under utbildning att använda den och så gör jag det fortfarande. Dessutom tycker jag att jag kan använda den som 'stryckmått'.

Både och, hela tiden. Märker att många gnäller på tumstocken, men det är väl som de flesta andra verktyg, man måste lära sig använda den för att få precision.

Tumstock klarar man sig inte utan....perfekt att mäta något högt upp. Bara att vika till och sticka upp o mäta. Mäta/överföra vinklar genom att ta "smygen". Klia sig på ryggen med, mm mm..

Du glömde "att röra i kaffet"

• Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Jag använder tumstock av ett enda själ. Måttband i fickan är alltid ivägen när man arbetar vid maskiner som tex justersågen efter som man ofta lutar sig mot eller går nära sågen. Arbetsbord likaså.
När jag jobbar mera ute på fält så kommer måttband eller talmetern fram Och det är hultafors gula plast stock som gäller då man kan använda den som vinkelhake och den glappar aldrig i lederna. Och det är själva måttuppgiften som talar om vilket mätinstrument som lämpar sig bäst.

pär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.