Verktyg & Maskiner
trojlee: någon som vet om det är skillnad på lasermottagare för rotationslaser och "krysslser" eller om dom funkar till bägge delarna???
Alko: Gammal tråd, men jag köpte denna Bauhaus idag som har kampanj på den, 1595 inkl. alla extra tillbehör. Hade först plockat en Kärcher rensslang, 795 för 7,5 meter. Fick då syn på denna, som alltså inkluderade en rensslang (oklart hur lång, bedömer minst 7,5 meter) plus förstås ny högtryckstvätt som får ersätta min gamla noname. Sen fattar jag att det är en instegsmodell, att
martinradbo: [citat] Snabbare, väsnas mindre, kan ha den precis där jag kaklar, inget sölande med vatten m.m. Sågen kör jag nog utomhus eller i garaget och går dit för de plattor som på ett eller annat sätt blir special!
Lutte: Går i tankarna att köpa ny kap och ger och nu har ahsell båda dessa sågar inne för ett hyffsatpris, har ingen erfarenhet av någon av dom Prestandamässigt så antar jag att båda sågarna är lika men hur är användarvänligheten/ergonomin? Hade tänkt montera sågen på ett Niko bord.
lillePer: Tack för svaren! Verkar inte helt lätt värderad då. Får se vad den läggs ut för. Svarva har jag inte ro till själv. :)
templar: Tack för allt engagemang. Fräsplanerna ligger lite på is, håller på med utökning av radiatorer i villan så mycket funderande på det nu. Efter det är klart ska omdränering göras ,,,,suck. Jag kommer förhoppningsvis kunna ägna mig åt fräsplanerna i vinter igen Återkommer,,,,,
Sister ray: Tack för svar! Fahlis: Men är det inte ganska vanligt även för dyrare konsumentsågar med bordsinlägg i plast? Kikade på en Makita häromdan som jag tyckte hade inlägg i plast. Men jag kan ha fel :) Aniska: Kul att ni är nöjda! Så långa plank kommer jag nog inte klyva så ofta, men det är ju fint om den klarar av det :)
Joukko: Jag drog i 5x70mm skruvar i dörren istället för de små skruvarna och knäckte de övre gångjärnen litegrann och nu funkar det att stänga dörren utan att de tar i någonstans. :)
DennisCA: [citat] Ja Nima AB kan verkligen se sig i röven (för att använda ett finskt uttryck), skickat mail och påminnelser, men inget svar. Dom vill förmodligen inte skicka till Finland men att det ska vara så svårt att ens säga det och få saken ur världen. Jävligt dålig service, kan inte rekommendera. Är dom för lata för att svara på mail så är dom för lata för att få folks pengar.
Robert-san01: Som jag förstått det är det bara fråga om magasin/nos samt bits som skiljer dem åt. Är det 42mm skruv du skall skruva går det bra med 750n.
amatörfixaren: Nu vet jag inte om du gjort slag i saken och köpt men jag är nöjd med mitt Smart Vise. Jag har bultat fast det på en väggfast bänk och enda problemet är väl att det bygger lite i höjd så att arbetsställningen blir väl inte optimal vid tex hyvling. Men kvalitén känns helt ok. Och kan väl också vara ett alternativ om man vill ha en extra tång på så vanliga bänk.
mattiasp: Ola, nu förstår jag hur det fungerar. Jag testade hålet med skjutmått, och visst är det en aning konat, dvs hålet vid ytan är en aning större, kanske 0,1 mm eller 0,05 på varje sida. Det förklarar inte hela misspassningen. Att det är en elliptisk linje ger resten av förklaringen. Det blir inget problem med misspassningen i verkligheten. Det här blev en kul tråd med ett intressant
phl: Kolla reservdelsbladet för Sencos FinishPro 32 så ser du att HC0396 är en det vanliga nosskyddet fast för en nyare variant av nosmekanism. Här hittar du reservdelslistan.
DennisCA: Japp det är ett hjul (inte ens ett lager) som löper på en rund stång i mitten Jag betalade inte mera för denna såg än om jag köpt en Dewalt XP74* i den lokala järnaffären. Tycker kvalitén på sågen är jättebra, vissa saker var nötta men efter 40 år måste man förvänta sig sådant, de var relativt enkla att fixa. Anhållet var inte helt parallelt först men det har jag lyckats
phl: Kunde inte riktigt motivera att betala lika mycket för en 50g flaska med pip när man kunde få 200g fingrafit i påse för samma peng. Blev en påse sådant här.
Peter_K: Jo jag tänkte också så men det finns kanske en anledning att man skriver maxhöjd 1m. Kanske går att montera något extra stag? Annars finns ju Pinna ställningarna men då pratar vi 3500-4000:- för en 1.8m ställning. http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/stegar/arbetspallar/pinna-working-tower
Metalltiger: Om man tar hänsyn till de fysiska begränsningarna så går det att fräsa med en pelarborr. Den lägre styvheten i pelare och annat gör att man får avverka mindre och köra flera vändor istället. Vertikalmatningen kan sakna noggrann mätskala och man måste kunna låsa den för att kunna fräsa plana ytor. Aluminium, plexiglas och trä går att få till rätt skapligt, ståldetaljer är
Yrrol: Reglagen kräver speciella ändar samt att ena spaken är gjuten med wiren. känns svårt att fåtag på någon lösning som ser original ut vilket jag vill för andrahandsvärdet.
BerraBo: [citat] Det är fortfarande under max-strecket så det ska inte vara något problem.
hantverkare1: Fick svar från Schmid. En ny tving kommer med expressleverans, bra service! Dom ville ej ha tillbaka den andra så jag sätter nog en svetsloppa, snabbt och smidigt. Har en hög Makita tvingar som funkar så länge. Tyvärr är dom liiiiiite långa så man får ge dom en liten smäll för att få ner dom i 20 mm hål.
myrstack: Han har uppenbarligen en verkstad för att bygga en verkstad. Startade han med en morakniv och ett träd?
Amarace: Har du aldrig haft moppe? ;) Vanlig bra sidavbitare, kläm lite bara så du knäcker plasten, sen böjer du höljet så du får in spetsen på avbitaren och knipsar av, snygga till snittet, klart. Om du drar losshöljet från vajern är det bara o kapa direkt.
obo: hantverkare1 skrev: "Man ser ju en festooltving på bilden..." Ha ha, stillsamt ovedersäglig argumentation. Jag mätte lite på min Walkobänk nu, och skivtjockleken är 28mm. En Festooltving går inte igenom. Den skiva som syns på bilden ovan ser tunnare ut än min, och ljusare. Min är gjord i ngt som är mkt likt MFT-skivan. Som MDF, men kanske hårdare. För övrigt mätte jag
phl: Håller med, Wiberger är guld. Dessutom snabba på att skicka beställd order.