8 498 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Inca plan och rikthyvel, bra köp/rimligt pris
Är inca plan och rikthyvel automat ett bra första köp?
Vilka problem brukar det vara med dessa?
Rimligt pris?
Här finns en:
http://www.blocket.se/kronoberg/Rikt_och_planhyvel_Inca_automat_56902562.htm?ca=11&w=3
Vilka problem brukar det vara med dessa?
Rimligt pris?
Här finns en:
http://www.blocket.se/kronoberg/Rikt_och_planhyvel_Inca_automat_56902562.htm?ca=11&w=3
Ja, det är en bra hyvel. Tersastål = du slipper ställa in höjden på stålen när du byter. Allting tillverkat med "mekanisk eftetanke" så man kan justera och ställa in så det blir 100 även 30 år efter tiilverkning.
Känt problem: något trixigt att få rätt på planhyvlingsdrivingsremmen och kuggväxeln (som är i plats) för att driva matningen vid planhyvling kan överhetta om man kör den för hårt/länge.
Har en likadan hyvel, köpte den billigare men i sämre skick. Den i annonsen ser riktigt fin ut. Har sett de gå på blocket för allt mellan 1000 och 6000. 3500 är ok pris med tanke på hur bra den ser ut.
Känt problem: något trixigt att få rätt på planhyvlingsdrivingsremmen och kuggväxeln (som är i plats) för att driva matningen vid planhyvling kan överhetta om man kör den för hårt/länge.
Har en likadan hyvel, köpte den billigare men i sämre skick. Den i annonsen ser riktigt fin ut. Har sett de gå på blocket för allt mellan 1000 och 6000. 3500 är ok pris med tanke på hur bra den ser ut.
Ja, det tror jag bestämt. Jag beställde iaf terstål till min, kuttern har tersainterface och tersastålen passade som handen i handsken.Daniel_N skrev:
Edit. Hmm. Hyveln på bilden är troligtvis en 550, 510 har motorn under bordet och 570 har 3 stålskutter och verkar knappt ha sålts i sverige. Hursomhelst, 550 verkar ha kommit med vanliga stål först och sen övergått tillTersa.
Redigerat:
Klicka här för att svara
