3 346 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Vilka Dremeltillbehör till möbelrestaurering?
Sida 1 av 2
Hej! Tjejen har börjat intressera sig för att köpa äldre möbler på auktion och vill lära sig att restaurera. Jag har Boschs blå 10,8-system och tänkte skaffa GRO multirotationsverktyg till henne i julklapp. Skulle behöva er hjälp att hitta något bra kit med tillbehör från Dremel som skulle passa.Jag tänker mig att det behövs lite olika typer av ffa slip och finare puts för smådetaljer när man tex ska få bort färg på lite finare snickerier?
Tacksam för alla tips och råd, vi är bägge helt nya på denna hobby!
Johan
Tacksam för alla tips och råd, vi är bägge helt nya på denna hobby!
Johan
Hej
Den manicken är jag också sugen på men eftersom jag inte äger någon så har jag tyvärr inget tips.
Kände bara ett behov av att vara lite besserwisser och komma med en liten påminnelse: tänk på att inte "restaurera bort" värdet på möbler som är ibland är mer värda i originalskick, även om de är slitna.
Annars tycker jag att låter det som en väldigt rolig sysselsättning.
Lycka till!
//Ronnie
Den manicken är jag också sugen på men eftersom jag inte äger någon så har jag tyvärr inget tips.
Kände bara ett behov av att vara lite besserwisser och komma med en liten påminnelse: tänk på att inte "restaurera bort" värdet på möbler som är ibland är mer värda i originalskick, även om de är slitna.
Annars tycker jag att låter det som en väldigt rolig sysselsättning.
Lycka till!
//Ronnie
Hej!
Ja, lovar att rapportera när jag köpt den, har hittat den till bra pris på tyska Amazon, vill bara samköpa lite tillbehör för att hålla nere fraktkostnader.
Haha, jag håller med dig, jag fullständigt avskyr alla former av shabby chic-"renoveringar"!
Ja, lovar att rapportera när jag köpt den, har hittat den till bra pris på tyska Amazon, vill bara samköpa lite tillbehör för att hålla nere fraktkostnader.
Haha, jag håller med dig, jag fullständigt avskyr alla former av shabby chic-"renoveringar"!
Jag ställer mig tveksam till att du har mycket nytta av en dremel till möbelrestaurering?
Till att slipa är den väl inte särskilt effektiv heller.
Vad exakt är det du vill göra?
Att restaurera gamla möbler kan ju sträcka sig från att knacka isär och limma om gamla fogar och förbättra ytfinish eller klä om, till att helt ersätta skadade delar och lägga ny faner. Jag har aldrig sysslat med det senare men till det tidigare passar stämjärn, skrapor, klubbor, tvingar, slippaper och tålamod bra. Lite olika typer av bets och shellack är också användbart.
Det är en kul hobby och något roligt att göra tillsammans så jag önskar er lycka till
Till att slipa är den väl inte särskilt effektiv heller.
Vad exakt är det du vill göra?
Att restaurera gamla möbler kan ju sträcka sig från att knacka isär och limma om gamla fogar och förbättra ytfinish eller klä om, till att helt ersätta skadade delar och lägga ny faner. Jag har aldrig sysslat med det senare men till det tidigare passar stämjärn, skrapor, klubbor, tvingar, slippaper och tålamod bra. Lite olika typer av bets och shellack är också användbart.
Det är en kul hobby och något roligt att göra tillsammans så jag önskar er lycka till
@nanowire
Jag är inte alls säker på att vi behöver den, har bara för en gång skull börjat kika på julklappar i god tid och set kliade lite i köptarmen
Idén kom när jag funderade på hur man lättast skulle kunna slipa bort färg från de lite mer delikata snickerierna på en sekelskiftesstol. Sökte runt lite och råkade stöta på någon demofilm från Dremel. Till större slipjobb är den naturligtvis helt otillräcklig men jag kände att jag nog ska kunna hitta på lite användningsområden för GROn i övrigt
I övrigt vad gäller hjälpmedel är vi ju noviser men har bla införskaffat ett trevligt kit i England för att kunna klä om sitsar.
Tack, tror det kommer bli en extremt kul hobby för oss båda!
Jag är inte alls säker på att vi behöver den, har bara för en gång skull börjat kika på julklappar i god tid och set kliade lite i köptarmen
Tack, tror det kommer bli en extremt kul hobby för oss båda!
Säkert jättebra att slipa detaljer och "fnurglar" (=intrikata, svåråtkomliga ytor tror jag) med som underlättar mycket. Riktigt sugen själv.
Kolla prishammeren.dk, de säljer den naken för en juste peng och jag tror att det var verktygsproffsen.se som har en 10,8 V skruvdragare med 2 batterier och snabbladdare även det till bra pris. Kommer säkert till användning på olika sätt.
//Ronnie
Kolla prishammeren.dk, de säljer den naken för en juste peng och jag tror att det var verktygsproffsen.se som har en 10,8 V skruvdragare med 2 batterier och snabbladdare även det till bra pris. Kommer säkert till användning på olika sätt.
//Ronnie
Fnurglar, haha, ska gnast uppta ordet i min vokabulär, det känns nästan onematopoetiskt! Har precis beställt den på tyska Amazon tillsammans med lite annat blått
Såg att både Verktygsboden och CO här i stan har Dremel så jag kan i lugn och ro se om de har lite roliga kit.
Tack för hjälpen!
/Johan
Tack för hjälpen!
/Johan
Min far var möbelrenoverare av antika möbler och hade kurser i detta ämne under 30 års tid. Nån dremel lär du inte behöva....Han använde Lillskrapan,köp några stycken och slipa dem skarpa.
Några sicklar, gamla bågfilsblad som man slipar till kortändan på för att passa i springor och krumelurer som man skall ha bort färg etc ur, tandläkarverktyg att skrapa och pilla med.
Sprutor med kanyl att fylla med lim för att kunna injicera lim under fane'rblåsor.
Sen behöver man limknektar,tvingar, en slipmaskin av proffsmodell mm mm.
Några sicklar, gamla bågfilsblad som man slipar till kortändan på för att passa i springor och krumelurer som man skall ha bort färg etc ur, tandläkarverktyg att skrapa och pilla med.
Sprutor med kanyl att fylla med lim för att kunna injicera lim under fane'rblåsor.
Redigerat:
Ah, fantastiskt, vilket svar!verktygsgurun skrev:Min far var möbelrenoverare av antika möbler och hade kurser i detta ämne under 30 års tid. Nån dremel lär du inte behöva....Han använde Lillskrapan,köp några stycken och slipa dem skarpa.
Några sicklar, gamla bågfilsblad som man slipar till kortsändning på för att passa i springor och krumelurer som man skall ha bort färg etc ur, tandläkarverktyg att skrapa och pilla med.
Bosch har en (dessvärre grön) slipmaskin som känns ganska smidig för just små saker som exempelvis möbler. Modellen heter PR250ES, har dock inte själv provat den men jag har för mig att den fick bra kritik i GDS test (de kanske inte är de allra mest objektiva dock).
Med effektiv menad jag snarare att den är svår att kontrollera, en pytteskiva som snurrar med tusentals rpm ganska många cm från din hand ger dålig kontroll, hög avverkning på väldigt liten yta. Du får bättre kontroll med skrapor formade efter profilen du ska slipa/skrapa.Johan_A_M skrev:@nanowire
Jag är inte alls säker på att vi behöver den, har bara för en gång skull börjat kika på julklappar i god tid och set kliade lite i köptarmenIdén kom när jag funderade på hur man lättast skulle kunna slipa bort färg från de lite mer delikata snickerierna på en sekelskiftesstol. Sökte runt lite och råkade stöta på någon demofilm från Dremel. Till större slipjobb är den naturligtvis helt otillräcklig men jag kände att jag nog ska kunna hitta på lite användningsområden för GROn i övrigt
I övrigt vad gäller hjälpmedel är vi ju noviser men har bla införskaffat ett trevligt kit i England för att kunna klä om sitsar.
Tack, tror det kommer bli en extremt kul hobby för oss båda!![]()
Ja, det låter ju onekligen helt rimligt. Vi får se vad vi hittar på med den när den kommernanowire skrev:
Ja, det låter ju onekligen helt rimligt. Vi får se vad vi hittar på med den när den kommernanowire skrev:
Verktygsgurun sa precis allt ville bara säga att om man använder typ dremell eller något som snurrar så är det extremt lätt att det blir väldigt gropigt. Det kan vara väldigt svårt att slippa längs med en profil med något som snurrar tvärs profilen.
Och framför allt så tar det galet lång tid med en liten dremel.
Under kategorin möbelsnickeri så var det nyligen en tråd om sodablästring kanske kan vara värt att kolla upp.
Pär
Och framför allt så tar det galet lång tid med en liten dremel.
Under kategorin möbelsnickeri så var det nyligen en tråd om sodablästring kanske kan vara värt att kolla upp.
Pär