35 429 läst ·
28 svar
35k läst
28 svar
Har ni en liten svarv hemma?
Kanske inte så liten, men väldigt användbar! =)
Har framför allt använt den till att svarva kraschpuckar till motorcyklar med den tidigare, men nu blir det inte så mycket såna längre då det blivit billigare att köpa på nätet! =)
Men rätt vad det är så behöver man justera till något man håller på med här hemma och då är den guld!
Det är en Modig HF190, snart "får" jag även en större pelarborr med koordinatbord. =)
Ursäkta den dåliga bilden, jag behöver montera en ny lysrörsarmatur. =)
Har framför allt använt den till att svarva kraschpuckar till motorcyklar med den tidigare, men nu blir det inte så mycket såna längre då det blivit billigare att köpa på nätet! =)
Men rätt vad det är så behöver man justera till något man håller på med här hemma och då är den guld!
Det är en Modig HF190, snart "får" jag även en större pelarborr med koordinatbord. =)
Ursäkta den dåliga bilden, jag behöver montera en ny lysrörsarmatur. =)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man inte har flera meter utan bara har några decimeter att hålla till på så ryms en sån här på ett
A4-papper. Sällsynta men förekommer ibland på auktioner till varierande priser. Om finmekaniker
eller urmakare är med och bjuder blir det dyrt. Den här är HPD (hop-plockade delar) samlade under
mer än ett decennium. Rundgångsnoggrannhet och liknande slår det mesta men man måste ha
en större maskin för grovbearbetning, "Gummisnodden" i drivningen gör att bara fina skär funkar.
Att svarva mässing på frihand (med stickelstöd) är både möjligt och riktigt kul.
Bilden visar en mellanring för Canon EF som modifieras till att också passa EF-S.
Det finns mycket bra litteratur om svarvning, ofta skannade äldre böcker men faktainnehållet är guld
värt nu när mycket är flyttat till CNC-bearbetning och gubbarna som var svarvare drömmer om
fornstora dagar.
A4-papper. Sällsynta men förekommer ibland på auktioner till varierande priser. Om finmekaniker
eller urmakare är med och bjuder blir det dyrt. Den här är HPD (hop-plockade delar) samlade under
mer än ett decennium. Rundgångsnoggrannhet och liknande slår det mesta men man måste ha
en större maskin för grovbearbetning, "Gummisnodden" i drivningen gör att bara fina skär funkar.
Att svarva mässing på frihand (med stickelstöd) är både möjligt och riktigt kul.
Bilden visar en mellanring för Canon EF som modifieras till att också passa EF-S.
Det finns mycket bra litteratur om svarvning, ofta skannade äldre böcker men faktainnehållet är guld
värt nu när mycket är flyttat till CNC-bearbetning och gubbarna som var svarvare drömmer om
fornstora dagar.
Vad sägs om den här då?
http://www.industritorget.se/kop/ko...ttimmar2=&Lyfthojd1=&Lyfthojd2=&DriftformID=#
Jag blir faktiskt lite knäsvag.
http://www.industritorget.se/kop/ko...ttimmar2=&Lyfthojd1=&Lyfthojd2=&DriftformID=#
Jag blir faktiskt lite knäsvag.
Redigerat av moderator:
Oavsett om det gäller befintlig maskin eller köp av begagnad så är det rätt bra
att kolla om bädden är rak. Om inte så blir allt koniskt hur bra maskinen än är för
övrigt. Fastskruvning i bänk eller golv behövs men vrider bädden om det inte är
justerbart på rätt sätt.
Några nyckelord att leta efter:
lathe alignment
lathe leveling
lathe test bar
att kolla om bädden är rak. Om inte så blir allt koniskt hur bra maskinen än är för
övrigt. Fastskruvning i bänk eller golv behövs men vrider bädden om det inte är
justerbart på rätt sätt.
Några nyckelord att leta efter:
lathe alignment
lathe leveling
lathe test bar
Något mindre är denna engelsman av märket Perris. Inte riktigt urmakeristorlek men näst intill.
Dubbhöjd 1¾"/45 mm och dubbavstånd 8"/200mm, bädd av gjutjärn och motor från en skrotad symaskin.
Trots sin ringa storlek har den en del finesser som backväxel. automatisk längdmatning via ledarskruv, vridbar toppslid och sidoförskjutbar dubbdocka.
Dubbhöjd 1¾"/45 mm och dubbavstånd 8"/200mm, bädd av gjutjärn och motor från en skrotad symaskin.
Trots sin ringa storlek har den en del finesser som backväxel. automatisk längdmatning via ledarskruv, vridbar toppslid och sidoförskjutbar dubbdocka.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Den är ju lite söt, faktiskt.fahlis skrev:Något mindre är denna engelsman av märket Perris. Inte riktigt urmakeristorlek men näst intill.
[bild]
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Logga in
Skapa konto
Den tillhörde min pappa, han tog hem den någon gång på 80-talet efter att den gjort tjänst på hans mekaniska verkstad, bl a användes den för att grada någon form av ringar till Volvos motorer. Men visst han köpte den för att kunna ta hem den när den var avskriven.
Själv har jag mest suttit och lekt med den för att få en känsla för vad man kan göra.
Klicka här för att svara