Hej,
Hoppas att det inte är emot forumreglerna men har precis köpt nytt hus och i källsren står en Ejca träsvarv. Tänkte först lagt ut den för en tusenlapp eller två tills jag insåg att en ny kostade ca 70000kr.
Har ni någon uppfattning om hur mycket den är värd?
Tack på förhand!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja många saker är dyra nya.
Kolla på blocket, finns en uppsjö träsvarvar, skulle gissa på runt 5.000:-
En avgörande sak är hur mycket verktyg/tillbehör som medföljer

Å träsvarvar är extremt svårt att värdera. Just denna är inte så vanlig och vad jag har förstått så är det en väldigt bra maskin. Så för den vane svarvaren så är den nog värdefull speciellt för skålsvarvare. Men det gäller att hitta just den personen. Ser att det ligger en chuck bakom dubbdockan och det ser ut som en vanlig trebackschuck. Så för den inbitne svarvaren är den inte värd något då träsvarvs chukar ser annorlunda ut Men går att sälja separat. Så värderingen. Skulle den säljas hos en maskin nasare så gissar jag på 10000 plus. Men dom kan ligga på en sådan i flera år. Så på blocket prova med 7000-8000 viket är ett fynd egentligen. Men jag tror att du får 3000-4000 kanske.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha den men har inte platsen för en till svarv

Pär

Ska du verkligen sälja den? Du ska väl använda den!

Jag tror att den skulle gå att sälja för lite mer. Dels för att det är en mkt rejäl modell med gott om utrymme för att svarva skålar, dels för att den också har slipskivan på baksidan. Under förutsättning att allt är väl fungerande, komplett och att det medföljer lite stål, planskivor, chuckar etc så skulle jag tro att 10kkr är rimligt.

Trebackschuck är alltid bra att ha även för en träsvarvare. Dels kan man ibland hålla ämnen med en sådan (även om den som pär skriver ej är det bästa för det) dels kan man hålla annat, typ planskivor med den.

Tack för svaren! Verkar inte helt lätt värderad då. Får se vad den läggs ut för. Svarva har jag inte ro till själv. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.