Är på G att införskaffa mig en liten hyvel då jag inte har någon stöthyvel.
Min kunskap är la lite sådär när det gäller olika model men vet i princip hur dom funkar.
Men vad skall man välja?

har tittat på dessa två.
hyvlar.se/handhyvlar/stothyvlar/stothyvel_6012
hyvlar.se/handhyvlar/stothyvlar/stothyvel_912
eller skall man välja något helt annat? Är på jakt efter en så generell hyvel som möjligt.
Kommer säkert kompletteras framöver.

Redigerat:
Nu funkar inte länken, men jag har LN 60 1/2 och älskar den. Har ingen erfarenhet av den andra dock. Tror du blir nöjd oavsett.

Har du slipnings-kapacitet? Annars behöver du det också.

Skall köpa vatten bryne också var tanken då en LN hyvel förkänar bättre en det jag har idag :)

Jag skulle nog också valt 60 ½.
För att den har 12° vinkel på järnet.
Det måste väl vara bättre just för hyvling av ändträ?

(Dessutom är den andra slut på lagret :p )

Ja lägre skärvinkel är bättre för hyvling av ändträ, dock är det sulan som är 12 graders vinkel på den som är low angle, stålet brukar ha 25 graders vinkel. Hursomhelst slutar det med en lägre skärvinkel än om sulan har 20 graders vinkel och stålet 25.

Högre skärvinkel är bättre för att förhindra urslag, om man använder hyveln till annat än ändträ, vilket man ofta gör. Så det är inte bara bra med liten vinkel. Vill man helgardera köper man en hyvel med liten vinkel och sen 2 järn, ett med 25 graders vinkel och ett med betydligt större vinkel. Man kan givetvis bryna om också men det blir väldigt tröttsamt i längden.

Ola C skrev:
Vill man helgardera köper man en hyvel med liten vinkel och sen 2 järn, ett med 25 graders vinkel och ett med betydligt större vinkel. Man kan givetvis bryna om också men det blir väldigt tröttsamt i längden.
Eller så köper man två hyvlar :D fick precis ett argument för det ......

Här var det andra grejer och andra priser:
372102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...aspar-och-hyvlar/handhyvlar/stothyvel-372102/

När jag var pojke och gick i realskolan (ja, det är ett bra tag sedan :( ) så hade vi träslöjd.
Då var stöthyveln en vanlig trähyvel, storlek som en putshyvel, som var monterad i en låda, där man la trästycket.
Så hyveln styrdes så att man alltid hyvlade vinkelrätt mot träbitens längdriktning.

(Jag fick premium i slöjd, vilket jag är mycket stolt över :)
Det var en bok som hette Pojkarnas Hobbybok eller något liknande, och den var full med olika byggprojekt.
Från trollstavar till cykelbilar)

KnockOnWood skrev:
När jag var pojke och gick i realskolan (ja, det är ett bra tag sedan :( ) så hade vi träslöjd.
Då var stöthyveln en vanlig trähyvel, storlek som en putshyvel, som var monterad i en låda, där man la trästycket.
Så hyveln styrdes så att man alltid hyvlade vinkelrätt mot träbitens längdriktning.
Det var ingen stöthyvel du använde. Däremot använde du en stötlåda.

De där skithyvlarna från Jula et al ska man hålla sig borta ifrån. De blir man bara besviken och förbannad på.

Ta 60 1/2:an då den har en lägre eggvinkel och därmed generellt kan hantera ändträ bättre. Hade personligen valt Veritas stöthyvel med samma vinkel, men det är mest en fråga om tycke och smak.

Det finns ingen anledning att köpa annat än den låga vinkeln, dvs 60½ eller motsvarande Veritas. Behöver man högre vinkel löser man det med ett par snabba drag på brynet. Jag har skrivit några rader om det här.
/B

Köp inte det billigaste skräpet (Jula etc). Om du sen köper Lie-Nielsen, Veritas eller något annat spelar mindre roll. Viktigare är att du kan slipa och framförallt att du tränar....

Någon hyvel från jula blir det inte, sen om det blir en Lie-Nielsen eller veritas har jag inte bestämt en. Tror jag är ganska ok på att slipa dock inte ett proffs men det skall nog lösa sig.

Då var en Lie-Nielsen 60 1/2 beställd.
Tackar för hjälpen

Nu är det ju lite sent, men jag är nog beredd att hålla med grabbarna från Fine Woodworking som i sin podcast talade om att stöthyveln var ett snickarverktyg och inget som behövs i en riktig slöjdbod.

Argumentet var att snickaren har bara en hand, medan man när man jobbar vid en riktig bänk har fasthållningsmöjligheter. Därmed kan man istället använda en vanlig hyvel, till exempel en vanlig nummer 4. Vill man att det ska funka bra på ändträ kan man välja en 4:a med låg vinkel.

Med detta sagt, är jag väldigt nöjd med stöthyvel. Den har varit fantastiskt att ha vid köks-renoveringen. Vilket ju alltså inte är slöjd, utan finsnickeri. Precis som FWW-killarna snackade om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.