Är på jakt efter grafitpulver för att dels smörja lås, dels delar på min spiskassett. Förutsätter att det går att betala guldpriser för några gram grafitpulver hos någon låsnasare men har inte sett produkten någon annanstans. Vet att Pressol har små 50g-flaskor men vet ingen som säljer dem. Tips?

Känns fånigt att beställa på nätet då frakten landar på lika mycket som pulvret. Som referens får man 1kg grafitpulver (livsförbrukning) från Tyskland för 10+13EUR.

Vanliga järnaffärer kanske.

Jag har en liten tub sedan minst 30 år, men jag inte påminna mej att det var speciellt dyrt eller var jag köpte den. Möjligen på Biltema.

Jag utgår från att dina google skills är betydligt bättre än mina så jag måste fråga om det är skillnad på grafitpulver och grafitpulver? Det verkar annars finnas lättillgängligt hos de som säljer konstnärsmaterial. Kolla Matton i Malmö eller Ljungbergs Artist i Lund. Den senare har ingen info på hemsidan men är en riktigt trevlig butik som jag upptäckte ganska nyligen när jag var på jakt efter dels tjocka mjuka grafitstavar (som en grafitkrita) och riktigt hårda (8H) 2mm stift samt pennor.

Eller blir konstnärsgrafiten för dyr? Matton tar 124 kr för 150 ml.
Något högre pris per Kg men som du antyder så använder du kanske inte särskilt mycket under en livstid.

Enda skillnaden på kol och kol är väl vilken fraktion det är malet i? Får väl ta mig till någon form av konstnärsbutik även om jag återigen får känslan att jag betalar en massa för att det är en specialbutik. Nu framstår jag kanske som snål :)

En liten flaska med pip hade dock varit att föredra.

Jag är inte alls säker på att teknisk grafit och konstnärsdito är samma sak. Den tekniska kvaliteten som är till främst för torrsmörjning innehåller i stort sett inga bindemedel. När det gäller konstnärskvaliteter har jag hört att man blandar i kaolin och liknande för att korrigera hårdheten. För smörjningsändamål är det olämpligt med kaolin. Teknisk grafit som är avsett att användas som elektroder eller kolborstar innehåller organiska bindemedel. Grafit är ju kol, men t.ex. vanlig kimrök har inte grafitstruktur. Det är som vanligt inte så enkelt som man först inbillar sig. Vi använder en spray som heter DAG 156 från Henkel (stavn?) Den innehåller högren kolloidal grafit uppslammat i IPA (Nej, inte sån IPA, utan isopropylalkohol ;)) och en mycket låg andel organiskt bindemedel. Det vore nog en perfekt produkt för dig, men det är inte så lätt att få tag i. Satsa på teknisk grafit i pulver och slamma upp i IPA. Börja alltid med vätskan när du skall slamma upp pulver i vätska.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tack för klargörandet kring grafiten. De olika källarna till skapligt billig grafit i flaska har jag redan hittat, fick bara för mig att jag skulle kunna köpa en dito flaska över disk på Jula och att jag helt missat det i deras katalog...

Kunde inte riktigt motivera att betala lika mycket för en 50g flaska med pip när man kunde få 200g fingrafit i påse för samma peng. Blev en påse sådant här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.