Hoppas det är rätt ställe.
Behöver en andningsmask för dammiga jobb. Gärna bra komfort så det funkar att ha på sig den en längre tid och gärna bra luftflöde så man får in lite luft.
Funderat på denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ar...trustning/Oga--Oron--och-munskydd/Skyddsmask/ , något att ha?
Tack för hjälpen =).
Behöver en andningsmask för dammiga jobb. Gärna bra komfort så det funkar att ha på sig den en längre tid och gärna bra luftflöde så man får in lite luft.
Funderat på denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ar...trustning/Oga--Oron--och-munskydd/Skyddsmask/ , något att ha?
Tack för hjälpen =).
Hej.
Vet inte hur den masken du länkat till funkar. Jag kör med en Sundström mask. Är van vid dem sen tidigare. De passar mig bra och funkar toppen. Lite dyrare dock men, enligt mig, inte för dyr;-)
En bra ska med Sundström masken, såg inte det på Biltemas, är att man förbrukar mest "förfilter" medans det fina dammfiltret räcker länge. Förfilter kostar ca 5 kr och det finare ca 100 kr.
Vet inte hur den masken du länkat till funkar. Jag kör med en Sundström mask. Är van vid dem sen tidigare. De passar mig bra och funkar toppen. Lite dyrare dock men, enligt mig, inte för dyr;-)
En bra ska med Sundström masken, såg inte det på Biltemas, är att man förbrukar mest "förfilter" medans det fina dammfiltret räcker länge. Förfilter kostar ca 5 kr och det finare ca 100 kr.
Köp en märkesmask! Varför? Jo för då går det att få tag i filter i de flesta butiker och genom att filtrena är lättillgängliga kommer du byta dem tillräckligt ofta. Risken är annars stor att man står där en kväll och vet med sig att filtrena är slut och det är fem mil till verktygsladan.
Har själv Sundströms dyrare halvmask och som mask fungerar den fint både med dammfilter och diverse filter för organiska ångor. Förfiltrena är kanon, så billiga att man tar ett nytt ofta och man slipper att sätta igen huvudfiltret. Dock vet jag inte om jag kan rekommendera Sundströmsmasken då jag tycker den sitter lite halvdant. Det samma säger två bekanta som också använder Sundströms mask. Problemet är att jag upplever den som lite liten, när man får den att sitta bra på hakan har den en tendens att klämma lite i ovankant på näsan.
Jag hade kollat på 3M:s halvmasker om jag skulle köpa en ny idag.
Har själv Sundströms dyrare halvmask och som mask fungerar den fint både med dammfilter och diverse filter för organiska ångor. Förfiltrena är kanon, så billiga att man tar ett nytt ofta och man slipper att sätta igen huvudfiltret. Dock vet jag inte om jag kan rekommendera Sundströmsmasken då jag tycker den sitter lite halvdant. Det samma säger två bekanta som också använder Sundströms mask. Problemet är att jag upplever den som lite liten, när man får den att sitta bra på hakan har den en tendens att klämma lite i ovankant på näsan.
Håller med phl, köp en kvalitetsmask på ett ställe som säljer dem med öppettider som passar dig. För mig innebär det att jag vill handla i affärer med helgöppet och sena kvällar. K-Rauta säljer 3Ms halvmasker som finns i tre storlekar. På dem kan man byta filter, och välja mellan bara partikelfilter, eller gas och partikelfilter. Jag har haft en och samma i 7 år innan jag bytte, och jag bytte till en ny 3M (trots att färre affärer säljer dem numera). Den är tät, och den är lätt att andas i.phl skrev:Köp en märkesmask! Varför? Jo för då går det att få tag i filter i de flesta butiker och genom att filtrena är lättillgängliga kommer du byta dem tillräckligt ofta. Risken är annars stor att man står där en kväll och vet med sig att filtrena är slut och det är fem mil till verktygsladan.
--- Mats ---
Du vet att alla Sunströms halvmasker finns i 2 olika storlekar?phl skrev:
Jag har hyffsat "stort ansikte", och Sunströms hel/halvmasker passar utmärkt tycker jag, inga problem att använda dessa i 3-4 timmar i sträck.
En sak att tänka på när man använder halv mask är att man inte får vara skäggig för då är det inte 100%tätt
Är man skäggig så bör man ha helmask med övertryck i enligt dom lärda.
Har själv en sundströms mask (silikonmasken den dyrare) en annan fördel är att man kan montera alla filter på varandra. tex att montera ett dammfilter på organiska ångor filter. Och som phl skrev det finns förfilter som man alltid använder det sparar verkligen på filterna
Mvh Pär H
Är man skäggig så bör man ha helmask med övertryck i enligt dom lärda.
Har själv en sundströms mask (silikonmasken den dyrare) en annan fördel är att man kan montera alla filter på varandra. tex att montera ett dammfilter på organiska ångor filter. Och som phl skrev det finns förfilter som man alltid använder det sparar verkligen på filterna
Mvh Pär H
Visst vet jag det, har den större modellen. Den mindre ska enligt Sundström själva främst vara ämnad för kvinnor.Daniel78 skrev:
3M eller Sundströms, har själv den senare men tycker den nyper om näsroten efter ett tag. Inget man känner direkt utan kanske efter en timme eller så, därför är det svårt att bilda sig en uppfattning direkt i butik.
Men funktionellt är masken suverän och det finns flera typer av filter att välja mellan beroende på vad man ska filtrera bort..
Man kan tom sätta 2 filter på varandra om man ska filtrera både gaser och damm.
Men funktionellt är masken suverän och det finns flera typer av filter att välja mellan beroende på vad man ska filtrera bort..
Har den där Biltema-masken sen när jag bara skulle spraylacka en köksstol..och den fungerade över förväntan och jag har den kvar än...filterna är billiga och köper man på sig ett gäng direkt så har man att byta med...
Men, om man kommer använda mask mycket/ofta, så bör man nog gå upp lite i kvalitet och komfort för att vara på den säkra sidan...snåla inte med hälsan
Men, om man kommer använda mask mycket/ofta, så bör man nog gå upp lite i kvalitet och komfort för att vara på den säkra sidan...snåla inte med hälsan
Instämmer med vad som sagts om Sundström och passform. Jag tycker inte att jag har stort huvud, men masken klämmer efter en stunds användande. (Har den blå varianten i största storleken)
Jag har glasögon och har inte några problem med att använda dem tillsammans med masken (varken mina riktiga brillor eller skyddsbrillor). Sitter inte brillorna bra blir man knäpp efter ett tag och börjar meka med grejjerna. Får man imma på glasen sitter masken fel och funkar inte. Oavsett vilket slutar det med att man tar av glasögnongn eller masken - vilket är en dålig lösning. Så känn efter att det fungerar med glasögon (vanliga och eller skydds)
Oavsett vilken mask du skaffar är det stor skillnad mot engångsmasker! (Vilka också blir dyra i längden att använda - i alla fall om man köper lite "finare" engångsmasker)
Edit: förtydligande.
Jag har glasögon och har inte några problem med att använda dem tillsammans med masken (varken mina riktiga brillor eller skyddsbrillor). Sitter inte brillorna bra blir man knäpp efter ett tag och börjar meka med grejjerna. Får man imma på glasen sitter masken fel och funkar inte. Oavsett vilket slutar det med att man tar av glasögnongn eller masken - vilket är en dålig lösning. Så känn efter att det fungerar med glasögon (vanliga och eller skydds)
Oavsett vilken mask du skaffar är det stor skillnad mot engångsmasker! (Vilka också blir dyra i längden att använda - i alla fall om man köper lite "finare" engångsmasker)
Edit: förtydligande.
Redigerat:
För trådskaparens skull passar jag på att nämna att två filter utanpå varandra också är standard, om man vill, för 3M.Nimajneb skrev:3M eller Sundströms, har själv den senare men tycker den nyper om näsroten efter ett tag. Inget man känner direkt utan kanske efter en timme eller så, därför är det svårt att bilda sig en uppfattning direkt i butik.
Största skilladen är troligen vad som passar en, och om man kan hitta de i en lämplig affär.
--- Mats ---
Använder själv 3Ms 7500 halvmask, finns i 3 storlekar. Gillar att filterna sitter på sidorna och att utandningen skjuts neråt. Den är lätt och bekväm att bära, enkel att tillfälligt hänga av runt halsen. Tror jag köpte min på Swedol men vet att jag har köpt filter på K-rauta. Kan rekomenderas.
Edit: Produktnummer på swedol.se, AK-33187.
Edit: Produktnummer på swedol.se, AK-33187.
Redigerat:
Rekomenderar den här masken från 3m använder den flera timmar dagligen, den har ej utbytbara filter men kostar inte mycket mer än filtren till sundströms och är mycket smidigare att jobba i.
http://www.k-rauta.se/verktyg_2125.htm
http://www.k-rauta.se/verktyg_2125.htm