Har en liten Bolens minitraktor, 5117H, med en 3-cylindrig Mitsubichi dieselmotor( L3a 07140). Tittade till den inför ev snöröjning i vinter. Upptäckte då att det finns en lock för att fylla på olja till insprutningspumpen. Har liten erfarenhet av dieslar men googlat runt ut förstår att det kan/brukar vara så. När jag öppnar locket ser jag ingen olja så det känns som det är läge att fylla på. Frågan är hur ska jag veta lämplig nivå. Då jag förstått att pumpen är dyr att ersätta om något går fel så är jag tacksam för hjälp från någon med erfarenhet kring detta.
Bilder:
Bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min erfarenhet sträcker sig till gamla radpumpar och där brukar det finnas en liten mätsticka eller ett skvallerrör som ger rätt nivå, om man skulle överfylla en sådan så rasar den inte heller för den delen.
Men utifrån hur oljepluggar brukar sitta på stående bensinmotorer så brukar man fylla upp till pluggen så är det lagom, jag tror att så är fallet även med din pump, för oljestickan man ser på bilden är väl för oljan i motorn antar jag?
Men utifrån hur oljepluggar brukar sitta på stående bensinmotorer så brukar man fylla upp till pluggen så är det lagom, jag tror att så är fallet även med din pump, för oljestickan man ser på bilden är väl för oljan i motorn antar jag?
Tack för ditt svar.Hennke85 skrev:Min erfarenhet sträcker sig till gamla radpumpar och där brukar det finnas en liten mätsticka eller ett skvallerrör som ger rätt nivå, om man skulle överfylla en sådan så rasar den inte heller för den delen.
Jo jag har också googlat om mätsticka/skvallerrör men kan inte se något. Stickan på bilden är mycket riktigt till motorn. Lutar mot att göra som du föreslår dvs fylla upp en redig bit upp mot pluggen. Får kanske se om det finns nåt skvallerrör i och med det. Känns definitivt fel som det ser ut just nu iallafall.
Bra tänkt men så är det inte. Det finns ett likadant lock högst upp på motorn. Jag har bytt olja och filter så det är där den delen finns. Räknar med att det endast bör vara typ 1-2 dl som ska få plats i insprutningspumpen.ceson skrev:
Nu e de länge sedan jag höll på med detta men jag har för mig att det fanns två påfyllningar på dessa småmotorer eftersom många är monterade så att man inte lätt kommer åt toppen på dom. Jag har kanske en vekstadshandbok liggande i gömmorna.
Hur som helst så är det ju lättkollat,fyll lite motorolja i hålet och se om nivån stiger på stickan
Hur som helst så är det ju lättkollat,fyll lite motorolja i hålet och se om nivån stiger på stickan
Pluggen har en oljekannesymbol ! Vad står det mer där ? Kanske bara ska "smörjas lite grann".
Bra idé. Jag har kontrollerat locket också och det står bara Engine oil och symbol på en oljekanna. Den som sitter uppe på motorn är exakt lika.ceson skrev:Nu e de länge sedan jag höll på med detta men jag har för mig att det fanns två påfyllningar på dessa småmotorer eftersom många är monterade så att man inte lätt kommer åt toppen på dom. Jag har kanske en vekstadshandbok liggande i gömmorna.
Hur som helst så är det ju lättkollat,fyll lite motorolja i hålet och se om nivån stiger på stickan![]()
Logga in
Skapa konto
Kan alltså indikera att det är samma mottagare. Ska kolla det senare idag.
Kan ju också betyda att man ska använda motorolja även till pumpen, men kolla genom att fylla på och se om det stiger på stickan. Om så är fallet och det inte finns någon annan påfyllning så smörjs nog pumpen genom motorns smörjsystem.
Guldstjärna till ceson.
Provade att fylla på några deciliter. Fortfarande tomt i hålet. Fyllde på några dl ytterligare och då jag tittade på oljestickan till motorn så var nivån höjd.
Slutsats: 2 likadana lock för att fylla på olja till motorn.
Tack för hjälpen.
Provade att fylla på några deciliter. Fortfarande tomt i hålet. Fyllde på några dl ytterligare och då jag tittade på oljestickan till motorn så var nivån höjd.
Slutsats: 2 likadana lock för att fylla på olja till motorn.
Tack för hjälpen.
Klicka här för att svara