Vilket otroligt märkligt resonemang. Finns naturligtvis massor av tillfällen vid finsnickeri där en liten hyvel är att föredra framför en stor. Bara för att man arbetar i ett snickerier så är all hyvling såklart inte i lämplig höjd, horisontellt vid hyvelbänken.jonmo skrev:Nu är det ju lite sent, men jag är nog beredd att hålla med grabbarna från Fine Woodworking som i sin podcast talade om att stöthyveln var ett snickarverktyg och inget som behövs i en riktig slöjdbod.
Argumentet var att snickaren har bara en hand, medan man när man jobbar vid en riktig bänk har fasthållningsmöjligheter. Därmed kan man istället använda en vanlig hyvel, till exempel en vanlig nummer 4. Vill man att det ska funka bra på ändträ kan man välja en 4:a med låg vinkel.
Med detta sagt, är jag väldigt nöjd med stöthyvel. Den har varit fantastiskt att ha vid köks-renoveringen. Vilket ju alltså inte är slöjd, utan finsnickeri. Precis som FWW-killarna snackade om.
Nu är jag inget fullblodsproffs men jag började för några år sedan att göra som TS fast jag köpte begagnade stanlyes och skulle försöka lära mig den vägen. Köpt någon LN också men i vintras köpte jag ett "nybörjar"-set från DICK http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/703427/DICK-Plane-Set-for-Beginners-Right-Handed-Use.htm.
Min slutsats när jag har gjort lådor och annat är att nästan alltid används alla 3. I mitt tycke en mycket bra kombination som om jag bara visste skulle köpt på en gång istället för att krångla med enstaka.
Min slutsats när jag har gjort lådor och annat är att nästan alltid används alla 3. I mitt tycke en mycket bra kombination som om jag bara visste skulle köpt på en gång istället för att krångla med enstaka.
Det ser ut att vara en bra grunduppsättning. Dictums hyvlar är ganska bra. Man kan behöva fila lite här och där och eventuellt plana en sula lite men bra värde för pengarna. Har för mej att det är bra stål i järnen.
Det jag inte gillar med setet är stöthyveln. Det är iofs ibland bra med ett järn som går ända ut i kanten men hyvelkonstruktionen är känslig för att man spänner fast järnet för hårt. Då böjer sig sulan och det blir omöjligt att ta tunna spånor. Jag ritade ett streck på spänhjulet på min LN60½R innan jag planade sulan för att veta att jag spänner lika hårt varje gång jag sätter i järnet därefter.
/B
Det jag inte gillar med setet är stöthyveln. Det är iofs ibland bra med ett järn som går ända ut i kanten men hyvelkonstruktionen är känslig för att man spänner fast järnet för hårt. Då böjer sig sulan och det blir omöjligt att ta tunna spånor. Jag ritade ett streck på spänhjulet på min LN60½R innan jag planade sulan för att veta att jag spänner lika hårt varje gång jag sätter i järnet därefter.
/B
Bengtn, visst kan det vara som du säger men jag tycker det fyllt en bra funktion att järnet går ända ut på stöthyveln. Men visst försvagar det säkert konstruktionen...
Stålen har jag också tyckt varit riktigt bra, det är så skönt när man bara behöver putsa lite grann för att det ska ta på en gång...nybörjartongångar
Jag har inte planat men ev gradat av någon kant som ev gav lite märke vid något enstaka tillfälle.
Allt i allt, sjukt mycket roligare med en jämn uppsättning än bara enstaka hyvlar.
Stålen har jag också tyckt varit riktigt bra, det är så skönt när man bara behöver putsa lite grann för att det ska ta på en gång...nybörjartongångar
Jag har inte planat men ev gradat av någon kant som ev gav lite märke vid något enstaka tillfälle.
Allt i allt, sjukt mycket roligare med en jämn uppsättning än bara enstaka hyvlar.
lolukoasos, testa att backa ut järnet så att det precis slutar före sulan. Lägg sen en linjal längs sulan och kolla om du har luft mellan linjalen och främre delen av sulan. Om du har det, prova att släppa på spännskruven några grader. Om du hittar ett läge då sulan är plan, markera det på spännratten. Om inte järnet sitter still vid den spänningen behöver du nog plana sulan lite med rätt fastspänt järn.
Detta är egentligen inget fel på hyveln utan en följd av tillverkningen. Sulan är planad utan järn men böjer sig lite när man spänner ner järnet. Det gäller egentligen alla hyvlar med den konstruktionen. T.o.m min BCTW shoulder plane behövde planas lite.
/B
Detta är egentligen inget fel på hyveln utan en följd av tillverkningen. Sulan är planad utan järn men böjer sig lite när man spänner ner järnet. Det gäller egentligen alla hyvlar med den konstruktionen. T.o.m min BCTW shoulder plane behövde planas lite.
/B
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kvällstrams:
Om stöthyveln är av stål är det väl bäst att ha jordfelsbrytare?
Om stöthyveln är av stål är det väl bäst att ha jordfelsbrytare?
Klicka här för att svara