Fick in sågen idag, lyfte in den med traktor och sen var vi tre gubbar som drog den på plats. Tog mindre än 10 minuter.

Tog några bilder på sågen då den var på plats:
15904162975_ed178fe63b_c.jpg

Styrningen, fick en bättre inblick nu, det är bara ett stort lager där bak och en träkloss och en som verkar vara mässing, aldrig sett det förut.
15903522892_250aa5d0d6_c.jpg

15716868160_ecabe92b18_b.jpg

Såhär ser det ut med själva axeln och den där hållaren. Försökt få in den i flera timmar nu, alla variationer på att knacka in den med gummislägga och föra den där hållaren upp och ner. Men den går inte in hur jag än gör.
15904161065_3c3a622bb8_c.jpg

15903518752_836d3209f0_c.jpg

Jag vet inte om man kan lyfta av hela spänningsmekanismen (den är hydralisk i natur verkar det som) och ta den till nån verkstad och se om dom får det fixat åt mig.

Hej
Inget illa ment, men det känns som att verkstaden är projektet ibland, att snickra/slöjda kommer i andra hand.
För egen del känns det helt ointressant att köpa gamla gjutjärnsmaskiner ("de är ju så gedigna och stabila") och lägga tid och pengar på att få dem i drift.

Nu är jag helt mekaniskt dyslektisk och finner ingen belöning i att få en rostig planhyvel från 1947 att fungera, sån är jag, köper hellre en flång ny om jag kan. MEN, jag jobbar under alla omständigheter hellre med träet än mackapärerna som ska bearbeta det..

Flummigt inlägg kanske, men min poäng är - varför inte köpa något som funkar från start? Renovering kostar tid och pengar och inte minst förlorad "snickeritid". Bortsett från den personliga tillfredställelsen att ha "köpt något som ansågs vara skrot och förvandlat det till något användbart" ser jag inga vinster ur ett "vill jobba med trä"-perspektiv.

Ber om ursäkt om någon känner sig sårad, det är inte meningen - men - jag ser ingen mening med att köpa en gammal bandsåg med diskutabla kvaliteter; lägga detektivarbete på att ta reda på hur den sett ut och fungerat och sedan jaga reservdelar alternativt tillverka nya för att kunna använda den.

Dock: jag är imponerad av viljan och ambitionen och inte minst de faktiska resultaten. Det ska bli roligt att se vad som åstadkoms med maskinerna.
Lycka till
//Ronnie

Att köpa nytt för samma pengar = hobbymaskiner = skräp = värdelöst andrahandsvärde = du blir aldrig nöjd med vad du kan ådstakomma med den billiga kinaleksaken i slutändan och där sitter du med något du inte kan sälja för en bråkdel av vad du gav för maskinen. Det är bara en dålig affär hur man än vrider och vänder på det och jag är inte tillräckligt rik för att slänga pengar i sjön på det viset.

En av dom som ringde åt mig på min köpesannonsen försökte sälja en modern 1-fas scheppach, den är inte ens en bråkdel av samma såg, det är ju om vi ska v ara ärliga, en plåtleksak. Och den ville han ha 1000:- mera än vad jag gav för denna såg.

Visst, det finns folk som kan sätta sprätt på pengar och för vilka tiotusentals kronor är en fjärt i rymden, de kan köpa nya kvalitétsmaskiner för dom görs ju fortfarande. Men vi vanliga dödliga får gå en annan väg om vi vill ha kvalité. Sen finns det dom utan pengar som köper billiga kinamaskiner också och dom är det ju verkligen synd om.

Maskinen är annars i funktionellt skick, motorn funkar och är riktigt tyst i gång, lagren är i fint skick, jag ser inget på denna såg som är sönder eller inte skulle funka. Egentligen de enda saker som kan gå sönder på denna såg via rent slitage är lager och motor, moderna standarddelar alltså, resten är så massivt att det tar ett sekel till innan dom delarna blir nötta.

Och javisst hela verkstaden är ett projekt och ändamål i sig själv. Jag gör detta för det rena nöjet av att jobba med trä och maskiner, och så jag kan bli mera självförsörjande genom att bygga de saker jag behöver själv.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Helt rätt DennisCA, jag förtår precis hur du tänker. Det kommer förmodligen komma en dag när du tröttnar på att dona med någon maskin och ångrar att du inte "bara köpte en ny som fungerar". Min personliga erfarenhet är dock att det snabbt glöms bort när man väl fått allt att fungera på de gamla monstrena :)

Hej Dennis

Som sagt inget illa ment, jag känner absolut respekt för dig och andra med samma bevekelsegrunder. Jag är själv mekaniskt och tekniskt illiterat och för mig är det en l å n g omväg till det jag vill göra - snickra - att köpa snickerimasiner i form av renoveringsobjekt.
Jag är själv ifärd med att konvertera mitt garage till en liten verkstad just nu, och även om det är stimulerande i sig, är ändå målet att komma igång och göra grejer. Jag varken vill eller har kompetensen att köpa in maskiner som inte är körbara och sätta dem i skick. (Vilket i praktiken innebär att det inte köps särskilt mycket alls, eftersom nya maskiner kostar en del...)
Dennis, jag är förbryllad, oförstående, imponerad och en aning avundsjuk. Kör på - vägen till målet ser olika ut för oss alla.
Bästa hälsningar
Ronnie

Nä jag tar inte illa upp men jag försöker nu förklara hur jag ser på saker och ting gällande detta. Kommit längre idag med sågens montering, snart är den igång.

hjulet monterat
15914256391_62b07c7f79_b.jpg

Närbild på sågbladet, skulle inte bli förvånad om detta var samma blad som skickades med sågen från fabriken då den var ny...
15728921040_30eeb28a09_b.jpg

Styrningen
15728923000_99229cc868_b.jpg

Nedre styrning:
15890430156_f0b9c4a65f_b.jpg

Gummidäcken är inte i det bästa skicket, metallbitar och ett spår har nötts i mitten. Finns att ta av så jag försöker sanda ner och bombera om.
https://farm8.staticflickr.com/7544/15296575073_59a6051fe6_b.jpg

Sen lade jag på bordet
15728933370_debf8efccb_b.jpg

En halvtimmes arbete
15728935380_ccbb12c8d9_b.jpg

15915585152_f0c91ac2eb_b.jpg

Helt ok för den mängden arbete.

Kul att se! Bordet blev fint. Bladet tycker jag ser ut att vara belagt m hårdmetallkorn, stämmer det? Kanske har den använts för sten/kakel/klinker?

Tips: starta absolut inte maskinen utan skydden på!

Jag trodde det var gravrost men kanske. Företaget ifråga så bygger båtar men vem vet vad den här har gjort genom tiderna. Det är nu helt åt skogen som det är, blir att köpa nytt snarast.

Genom lite slump så han som tippade sågen till en Göteneds träffade en som jobbat på företaget jag köpte den ifrån på en gruppträff för fysioterapi. Uppenbarligen inget fel på sågen, mest en perfektionist till chef som oftast bytte ut maskiner för minsta lilla. I detta fall var det väl att spånuppsamlingen var lite primitiv. Bladet var ett diamantblad och användes till att kapa kolfiberskivor inför laminering. Eventuellt svart damm skulle jag vara försiktig med.

Han var och hälsade på idag och så inspekterade vi sågen nogrannare. Det kan vara så att bromsbeläggen till sågens broms är asbest, byte rekommenderas och att inte använda bromsen alls. Jag skruvade bort hela bromsspaken och plastade & tejpade in den. Undrar hur jag borde hantera sågen, rengöra med en fuktig trasa, hur paranoid borde jag vara över detta med bromsbeläggen, känns som detta är en del där asbest verkligen kan frigöras vid användning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.