Blivit erbjuden att köpa denna gamla bandsåg, jag ska få mera info om sågen lovade gubben men jag är lite otålig så kanske nån expert kan säga vad detta är baserat på bilder allena? Det jag nu vet är att den har en funkande 3-fas motor:

K4BkdVY.png

fkX7zOg.jpg

En person har tippat det kan vara en Götened, ett märke som det inte finns mycket information om, denna tråd här så ser jag att det verkar ha liknande styrning, vilket jag tror också var vad han som tippade det till en Götened reagerade på:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...jalp-med-att-fixa-till-en-gammal-bandsag.html

Den anses visst vara litet primitiv men kan väl bytas mot något modernare om den är sliten, annars går väl att fixas med nya lager och kanske några lignum vitae block?

Ska väl tilläggas att priset säljaren begär för maskinen är 2000:-

Fick mera bilder, ser väl OK ut, rost på bordet men ingen gravrost

ullKXpk.jpg

RPnNaIu.jpg

0widhMm.jpg

hSPsFXZ.jpg

2vQtZef.jpg

Motorn verkar driva hjulet direkt, såsom jag fick höra att en Göteneds funkar.

Ser rätt gedigen ut, har själv en enklare såg med aluminiumbord. Trevligare att flytta men ger inte lika gediget intryck.

Slår du till på radialarmsågen också? ;)

En sådan vore trevlig, om man kunde ha en som dedikerad dado-bladsstation eller något, men annars ser jag ingen point med en för min del.

Är det annars någon som har nån aning vad en sånhär såg kan väga? Under eller över 500kg?

Skulle säga runt 500 men förmodligen över. Jag har en med 350 hjul och den väger väl 70 kg. Detta är väl 700-hjul, eller? Borde då enligt matematiken vara 2x2x2 dvs 8 ggr mer:-). Så rung 500, emn den ser tyngre ut!

600mm hjul faktiskt, så litet mindre, vilket är en bra sak enligt mig, 700 känns lite för stort och 600 på gränsen också.

Trodde inte de skulle vara så tunga dessa maskiner, har en gjutjärns justersåg och den är "bara" runt 300kg.

Men jag kan ju ha fel:). Det var snarare en matematisk aproximation utan empirisk test.

Tja säljaren gissade 250-300kg, oavsett fick jag ett bra pris på frakten via en jag känner så den kommer hem till mig snart.

Låter ju spännande! Säkert en gedigen maskin.

Ringde från lastbilen, nu står den utanför garageporten, för stor att få in i garaget uppenbarligen. Blir väl att demontera det övre hjulet. Hoppas det inte blir något jäkelskap nu med att få av det.

Påminner mig om när jag köpte min bandsåg, är 4-5cm tillgodo på taket i källaren på vissa ställen så det var en utmaning att få in den genom dörren. Det är väl inte lika kul att lägga 300kg på sidan - ett lycka till kanske är på sin plats.

Skulle sågen inte stå på pallen skulle jag ha några centimeter till godo då sågen är 2,10m och det är cirka 2,15m i garageporten. Har ett utrymme på 40cm eller så inomhus. Så det är riktigt nära att det ska kunna gå...

Fick tipset att skruva bort bordet, så blir den stabilare och lättare.

Fick hem den igår och den är för stor att få in genom porten. Började demontera den och märkte att det yttre höljet som täcker sågbladet är gjort i trä som sen är målat med liknande metallgrönt som resten av sågen. Jag undrar om detta då är något som är gjort i efterhand och kanske sågen är såpass gammal att detta med att täcka in sågbladen inte hörde till då den var gjord.

Tog av det övre hjulet, fick tips att ta av hela lagerhuset så skulle jag slippa köpa avdragare men jag gjorde väl fel för jag försökte dra ut hela axeln med lager och allt (jag vet inte vad jag gör!) och det tog stop för det ena lagret går inte igenom åt det hållet. Nu får jag inte tillbaka det. Det ska in i en "hållare" på andra sidan som kan åka upp och ner och den lutar hjulet. Tycker det borde bara vara att knacka in, gick ju ut så lätt. Men lättare sagt än gjort.

Fick åka till stan och köpa en avdragare ändå. Då fick jag av hjulet, och sen även bordet som var lätt att få av. Så nu är sågen tillräckligt liten för att få in genom dörren, men den är för tung för att jag ska klara av det själv...

Har ringt efter hjälp så på lördag morgon ska vi lyfta in den genom dörren med en traktor och sen rulla den på plats med hjälp av runda avsågade trästolpar.

Måste tyvärr spendera natten utomhus tills lördagen, har virrat in den i en presenning för att skydda mot det värsta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.