2 821 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Festool ct 17 e
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Halloj
Behöver en dammsugare till garaget, ska mest vara till smågrejer då jag redan har en 26a och en midi.
Ibland orkar jag inte ta ut midin från bilen eller hämta 26an från verkstan och då blir det tyvärr att man sågar/slipar/fräser något utan att koppla på en dammsugare vilket gör att jag står i flera timmar och städar sen, smart va?
Har kikat lite på Festools nya ct 17 e vilket som hag förstår det var en Protool tidigare.
Någon med koll/erfarenhet av denna sugare?
Kort och gott, suger den?
Behöver en dammsugare till garaget, ska mest vara till smågrejer då jag redan har en 26a och en midi.
Ibland orkar jag inte ta ut midin från bilen eller hämta 26an från verkstan och då blir det tyvärr att man sågar/slipar/fräser något utan att koppla på en dammsugare vilket gör att jag står i flera timmar och städar sen, smart va?
Har kikat lite på Festools nya ct 17 e vilket som hag förstår det var en Protool tidigare.
Någon med koll/erfarenhet av denna sugare?
Kort och gott, suger den?
Inte svar på din fråga men så igenkännande!! Är inte maskinen uppställd o serverad blir det inte gjort...därför har man fyra bordssågar ett gäng kap o ger o ett antal dammsugare...så du är helt rätt på det! Trevlig helg...😄
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Ja, det är fantastisk vad slö man kan vara ibland. Ränna runt hela dagarna på ett bygge går bra, sen kommer man hem och spenderar några timmar med att renovera hemma går också bra men att spendera ett par minuter på att plocka fram dammsugare/rätt verktyg orkar man inte.
Ingen som har synpunkter på ct 17?
Ingen som har synpunkter på ct 17?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag tackar för all input 
Nu är sugaren beställd iaf så vi får se om den suger...
Återkommer med recension om någon är intresserad , ingen verkar ju ha en aning om denna sugare är nått att ha.
Nu är sugaren beställd iaf så vi får se om den suger...
Återkommer med recension om någon är intresserad , ingen verkar ju ha en aning om denna sugare är nått att ha.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag har förstått att den saknar HEPA filter och är kanske inte optimal. Jag undrade mest om det finns något vettigare för ungefär samma pengar.
Har som sagt en 26a och en midi också men vill ha en som alltid står i garaget för snabba operationer.
Har beställt den igår så vi får se om den duger.
Har som sagt en 26a och en midi också men vill ha en som alltid står i garaget för snabba operationer.
Har beställt den igår så vi får se om den duger.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Glömde bort denna tråd.
Har haft sugaren ett tag nu och är väldigt nöjd!
Särskillt vid dammsugning gör den ett mycket bra jobb, med 36 mm slang så är det ingen skillnad mot 26an.
Kopplad till maskiner, har testat med ts55, of1400, rotex150 och Bosch kapsåg funkar den kanon, märker ingen skillnad mot midin jag brukar använda till dessa faktiskt.
Enda nackdelen är att man inte kan stapla systainers på den.
Särskillt vid dammsugning gör den ett mycket bra jobb, med 36 mm slang så är det ingen skillnad mot 26an.
Kopplad till maskiner, har testat med ts55, of1400, rotex150 och Bosch kapsåg funkar den kanon, märker ingen skillnad mot midin jag brukar använda till dessa faktiskt.
Har en Mini men är lite sugen (haha) på en starkare sugare och har sneglat på en 26:a men den är dyr så ct17 är ett ok alternativ men på pappret har den 200l mindre i volymström dvs samma spec som Minin men med plats för större påsar.hantverkare1 skrev:Glömde bort denna tråd.
Märker man skillnaden på sugkapacitet jämfört med 26:an?
Kan man köra 35mm-slang på CT17?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag tycker den suger bättre än min midi, kanske inte riktigt lika bra som 26an men bra nära.
Jag använder 36 mm slang när jag dammsuger och 27 till mindre maskiner, dvs slip, fräs osv och 36 mm till kap och ger såg, klyvsåg , sänksåg osv
Jag använder 36 mm slang när jag dammsuger och 27 till mindre maskiner, dvs slip, fräs osv och 36 mm till kap och ger såg, klyvsåg , sänksåg osv
36mm-slangen borde väl förbättra suget speciellt vid fräsning? Jag har nämligen varit missnöjd med suget från min MINI när den är kopplad till Boschfräsen med 27mm-slangen.
CT17 saknar ju HEPA. Hur är det om man är glad hobbyamatörsnickare och slipar kanske 1-2 gånger i veckan. Är det så stor grej att den saknar HEPA eller kan man leva med det?
CT17 saknar ju HEPA. Hur är det om man är glad hobbyamatörsnickare och slipar kanske 1-2 gånger i veckan. Är det så stor grej att den saknar HEPA eller kan man leva med det?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Har aldrig provat med 36 mm och fräs. Kanske man skulle göra. Men jag är väldigt nöjd med dammupptagningen på min of1400 och en makita fräs jag inte minns modellbeteckningen på. I stort sett dammfritt.
Ang HEPA så är någon annan mer lämpad än mig att svara på det men jag är inte orolig.
Ang HEPA så är någon annan mer lämpad än mig att svara på det men jag är inte orolig.
Klicka här för att svara