1 705 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Felmarginal
Hejsan, ny här på forumet.
Har försökt finna svar på min fråga i andra trådar men utan resultat.
Köpte härom veckan en Bosch gsb 18v litium batteri-borrhammare. Har än så länge endast använt den till ett fåtal projekt men är över lag nöjd med vad jag fått ur den.
Vad jag dock är fundersam över är hur mycket felmarginal på chucken man ska acceptera? Maskinen vibrerar ju en del när jag borrar (framför allt i metall). Det vibrerar mer ju mer kraft jag lägger på maskinen.
Jag har sedan tidigare endast haft mer utav hobbymaskiner och vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig ur denna maskin.
Man har ju använt en del liknande maskiner tidigare men har då aldrig lagt märke på sådana ting.
Hoppas på att någon vänlig människa kan berätta vad som gäller.
Tack på förhand
/ Lukas
Har försökt finna svar på min fråga i andra trådar men utan resultat.
Köpte härom veckan en Bosch gsb 18v litium batteri-borrhammare. Har än så länge endast använt den till ett fåtal projekt men är över lag nöjd med vad jag fått ur den.
Vad jag dock är fundersam över är hur mycket felmarginal på chucken man ska acceptera? Maskinen vibrerar ju en del när jag borrar (framför allt i metall). Det vibrerar mer ju mer kraft jag lägger på maskinen.
Jag har sedan tidigare endast haft mer utav hobbymaskiner och vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig ur denna maskin.
Man har ju använt en del liknande maskiner tidigare men har då aldrig lagt märke på sådana ting.
Hoppas på att någon vänlig människa kan berätta vad som gäller.
Tack på förhand
/ Lukas
Detta har varit med en helt ny sats dewalt borr, de får man ju hoppas är korrekt slipade?
Jag har framför allt använt mig av mindre borr (runt 4mm) i metall.
För övrigt kan jag nämna att det syns på chucken att den pendlar i sidled när den snurrar, dock syns inget på borren när de snurrar.
Jag har framför allt använt mig av mindre borr (runt 4mm) i metall.
För övrigt kan jag nämna att det syns på chucken att den pendlar i sidled när den snurrar, dock syns inget på borren när de snurrar.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Om du kan se att själva chucken (eller åtminstone dess utsida) har en excenterrörelse under borrning skulle jag säga att du har haft oturen att få ett exemplar av maskinen som inte är riktigt bra. Det kan tyvärr säkert hända även i de bästa familjer. Jag har aldrig sett något liknande på någon av de olika borrande maskiner jag äger (Makita, Metabo, blå Bosch) och påstår att man har rätt att av en proffsborr förvänta sig att alla delar som roterar gör det centrerat.
Kan du av misstag kommit åt reglaget till slagborrläget?
Att chuckens yttre vobblar behöver inte betyda att något är fel, det påverkar ju inte borrandet så länge borret inte vobblar. Är du säker på att du lyckas montera borret korrekt? Det är lätt hänt att man får fast det lite snett och då vibbar det förstås, hur bra chuck du än har. Testa både att montera borret helt nedstucket (vilande mot botten av chucken) och några millimeter ut.
Har du testat borr av andra fabrikat? Jag skulle nog testa en annan sort från ett bra fabrikat.
Slutligen så verkar det tyvärr vara så att toleranserna är ganska stora hos tillverkarna. Många chuckar, även på "proffsmaskiner", snurrar inte helt centrerat. I slutändan så är det väl en fråga om vad du tycker är okej. En handhållen borrmaskin är knappast ett precisionsinstrument, så det här problemet är mer en fråga om hur stora vibrationer du tycker är okej personligen.
PS. Bosch GSB är en slagborrmaskin, inte en borrhammare
Har du testat borr av andra fabrikat? Jag skulle nog testa en annan sort från ett bra fabrikat.
Slutligen så verkar det tyvärr vara så att toleranserna är ganska stora hos tillverkarna. Många chuckar, även på "proffsmaskiner", snurrar inte helt centrerat. I slutändan så är det väl en fråga om vad du tycker är okej. En handhållen borrmaskin är knappast ett precisionsinstrument, så det här problemet är mer en fråga om hur stora vibrationer du tycker är okej personligen.
PS. Bosch GSB är en slagborrmaskin, inte en borrhammare
Redigerat:
Hej
Tack för alla svar!
Även jag funderade över ifall jag kommit åt slagborr läget men icke, vibrationerna är för övrigt för små. Däremot slog tanken mig att i och med att det är en slagborr (som det självklart ska vara och inget annat) så kanske man får acceptera glapp i chucken (då denna ska vara rörlig)?
Far min är hantverkare och har en del finare borr, ska som Tacho säger börja med att prova dem och se om det ger resultat.
Återkommer med resultatet.
Mvh
/ Lukas
Tack för alla svar!
Även jag funderade över ifall jag kommit åt slagborr läget men icke, vibrationerna är för övrigt för små. Däremot slog tanken mig att i och med att det är en slagborr (som det självklart ska vara och inget annat) så kanske man får acceptera glapp i chucken (då denna ska vara rörlig)?
Far min är hantverkare och har en del finare borr, ska som Tacho säger börja med att prova dem och se om det ger resultat.
Återkommer med resultatet.
Mvh
/ Lukas
Klicka här för att svara