20 319 läst ·
25 svar
20k läst
25 svar
Varför ingen klyvkniv på blå Bosch?
Har också en Hitachi C6MFA utan klyvkniv och saknar den inte alls, är ju smutt att kunna sänka ner klingan mitt på materialet där man vill... Erfarenheten från tidigare cirklar är att kniven är i regel bra mycket tunnare än klingan, så den kan ju knappast förhindra att materialet kniper efter sågen, oftast har kniven dessutom fått sig en kyss och då drar sågen snett. Som säkerhetsdetalj undrar jag om kniven gör så stor nytta, en maskin av cirkelsågens kaliber ska hållas stadigt, mycket stadigt när den används, just för ev kast inte ska ställa till det.
Cinolin>Jo men sen så använder i alla fall jag dem med en hand med, och då vill man gärna ha klyvkniv.
Sen så skall man egentligen hålla dem med två händer så låt oss säga att jag gör ett avsteg från alla instruktioner där *S*
Sneda klyvknivar riktar man oftast upp, det är inte så svårt att få till.
Sänksnitt med full kontroll är en sak och allroundbruk på ett bygge på tak mm en helt annan.
/Kent
Sen så skall man egentligen hålla dem med två händer så låt oss säga att jag gör ett avsteg från alla instruktioner där *S*
Sänksnitt med full kontroll är en sak och allroundbruk på ett bygge på tak mm en helt annan.
/Kent
Det håller jag med om, att det är skillnad om man står stadigt med fötterna på jorden eller om man balanserar högt uppe på nåt takbygge.snickarboden skrev:Cinolin>Jo men sen så använder i alla fall jag dem med en hand med, och då vill man gärna ha klyvkniv.
/Kent
Men man kan fundera på den här trenden med nya cirklar utan klyvkniv trots allt säkerhetstänkande. Är möjligheten att sänksåga och såga med skena så värdefull att tillverkarna helt tagit bort kniven, att den inte ens finns som option, eller har kniven tappat sitt syfte?
Eller så kostar det 3 kronor extra per såg att sätta dit en kniv, tillverkar man en miljon sågar täcker det väl lite av VD's bonusprogram. 
1. Jag var till butiken och kollade. Någon kniv att eftermontera finns ej.
2. Alla hitachi battericirkelsågar verkar sakna kniv!
Jag hade gärna haft kniv på min, men nu sket jag i detta och började använda den.
Jag köpte en wolfcraft universal styrskena, använder jag sågen mest med denna så spelar kniven ingen roll.
Jag ska komma ihåg dina ord snickarboden, och aldrig, aldrig använda denna såg ståendes på en stege (på stege ska man kanske aldrig hantera någon handklinga ...
), och även undvika tak och liknande, allt vad det går.
1. Jag var till butiken och kollade. Någon kniv att eftermontera finns ej.
2. Alla hitachi battericirkelsågar verkar sakna kniv!
Jag hade gärna haft kniv på min, men nu sket jag i detta och började använda den.
Jag köpte en wolfcraft universal styrskena, använder jag sågen mest med denna så spelar kniven ingen roll.
Jag ska komma ihåg dina ord snickarboden, och aldrig, aldrig använda denna såg ståendes på en stege (på stege ska man kanske aldrig hantera någon handklinga ...
Produkter som diskuteras: "wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter. I
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
för sänksågning behöver man ju fjädrande klvykniv och det är förstås dyrare att ordna än en fast. Det blir väl mer och mer skivmaterial och då är inte kniven lika nödvändig.
Eftersom batteridrivna sågar är så mycket svagare än nätdrivna (men fortfarandet tunga) minskar det förstås risken för kast.
Eftersom batteridrivna sågar är så mycket svagare än nätdrivna (men fortfarandet tunga) minskar det förstås risken för kast.
EU- direktiven för cirkelsågar har ändrats.
Det är sedan 2009 inte längre krav på att cirkelsågar skall ha klyvkniv då säkerhetsrisken anses vara försumbar. Nästintill alla nya modeller saknar klyvkniv och trenden ser ut att ha kommit för att stanna. Observera att denna regel bara gäller för handhållna cirkelsågar, inte för bordssågar.
Kristofer Wangefjord
Det är sedan 2009 inte längre krav på att cirkelsågar skall ha klyvkniv då säkerhetsrisken anses vara försumbar. Nästintill alla nya modeller saknar klyvkniv och trenden ser ut att ha kommit för att stanna. Observera att denna regel bara gäller för handhållna cirkelsågar, inte för bordssågar.
Kristofer Wangefjord
Huj...man blir ju mörkrädd.
Det är tackvare klyvkniven som jag fortfarande har fingrar på vänterhanden.....skulle jag tro..... efter ett fall av nybörjarklantighet......
Om man inte får köpa handcirkelsåg med klyvkniv så blir man väl tvungen att montera dit en klyvkniv av egen tillverkning.
Det är tackvare klyvkniven som jag fortfarande har fingrar på vänterhanden.....skulle jag tro..... efter ett fall av nybörjarklantighet......
Om man inte får köpa handcirkelsåg med klyvkniv så blir man väl tvungen att montera dit en klyvkniv av egen tillverkning.
Tycker att det har relevans trots att det är ett tag sedan tråden "somnade in" eftersom det är fakta som inte framkommit tidigare. Det är många producenter som förenklar/försämrar sina produkter när regelverket inte längre ställer lika höga krav som tidigare. Inlägget besvarar faktiskt ts fråga.
En parallel är ju Roundup som förbjöds i Sverige men såsmåningom dök upp igen; inte för att svenska myndigheter numera anser att det är harmlöst, utan för att EU:s regelverk medger det och vi får anpassa oss.
//Ronnie
Detta är ett inlägg med anledning av Krissus inlägg, nr 22. Var bara så jäkla seg med att göra det så ytterligare inlägg hanns med.
En parallel är ju Roundup som förbjöds i Sverige men såsmåningom dök upp igen; inte för att svenska myndigheter numera anser att det är harmlöst, utan för att EU:s regelverk medger det och vi får anpassa oss.
//Ronnie
Detta är ett inlägg med anledning av Krissus inlägg, nr 22. Var bara så jäkla seg med att göra det så ytterligare inlägg hanns med.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden