Har fått händerna på lite äldre maskiner med NiMh batteri. Försöker bedöma skicket på batterierna och avgöra om jag ska renovera dem med nya celler, eller bara köra vidare.

Hur gör ni jämförande test av kapaciteten?
När avgör man att att batteri är slut?
Under 12v, under 11v?

Jag har ett 3Ah 12V batteri. Ålder troligen runt 2004-2007.
Justnu belastar jag med en 21W glödlampa, ca 1.8A, har kört 20min och droppat ca 1.2V, från ¨14 till 12,8.

Det tycker jag känns rätt vettigt, ska köra en stund tills jag är nere i 12v tror jag.

Men hur mycket kapacitet borde nya celler ha i motsv test, dvs 1.8A i 20min tex?

Är det inte bara köra dom i avsedd maskin duger kapaciteten till det du ska ha dom till så räcker det ju oavsedd om dom är halvslut vilket jag gissar dom är om dom är så pass gamla.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Teoretiskt skall du kunna dra 1,8 A under en timme och 40 minuter innan batteriet på 3 Ah är slut. Ofta anges kapaciteten för en urladdning under 20 timmar. Då skall ett 3 Ah batteri kunna laddas ur med 0,15 A under 20 timmar. Med högre ström sjunker kapaciteten en del, men du får ändå ett riktvärde. Att avgöra laddstatus genom att mäta spänningen brukar gå ganska dåligt. Speciellt när det gäller äldre batterier där cellerna eventuellt är i olika skick.

Jag vill egentligen veta hur bra ett nytt batteripaket skulle prestera. Maskinen avser jag att spara, och om jag får 50% längre drift på ett nytt så är det värt att uppgradera.

Justnu lutar det åt att detta paket är ca 60% originalkapacitet.
50min drifttid, 14V till 11V8B.

Det är jag helnöjd med, 3 paket kvar att testa...

Har du flera batterier så är det normalt inga problem dom hinner laddas innan man tömmer dom även på en äldre lite långsammare laddare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.