Hej
Jag undrar om det finns någon svensk firma som säljer Kreg jig verkar ofattbart att det inte går att få tag på i Sverige 2015
Hoppas på ett enkelt sätt att få tag på denna mirakel pryl

Det finns en variant från Trend också, vilket innebär att det borde gå att beställa från England, dvs Axminster eller Toolstop mfl.

//Ronnie

PS. Det är enkelt att beställa på nätet från England. DS

Redigerat:
Ujk har ju en variant som finns att beställa här
http://www.swedendro-tool s.se/shop/product/ujk-pocket-hole-jig-kit

Har en sådan hemma som jag beställde från swedendro, är super nöjd med den.

Jag köpte Wolfcrafts variant på ebay bara häromdagen. Borde levereras vilken dag som helst nu. 47.5 € med frakt från Tyskland. Wolfcraft kallar sin för "Undercover jig", det kan vara värt att söka på också.

Jag köpte ujk-kittet på Swedendro och är jättenöjd. Denna kostar lite mer än kregjiggen men är å andra sidan helt i metall vilket jag tycker känns bra. Om det spelar någon roll egentligen vet jag inte... :)

Sen är skalan i mm vilket jag tror det inte är på kregs motsvarighet. Kanske inte avgörande men klart enklare tycker jag.

Skruvarna är däremot inte så bra. Jag drog av huvudet på två av kanske ca 50st. Det hände när jag skulle lossa dem efter en limning.

Axminster sålde Kreg tidigare men 2012 gick de över till sitt eget märke, UJK. När det gäller pocket-hole produkterna m.f.l. så uppfattar jag det som att det är rena Kreg kopior. De har även brandat om övriga egna produkter såsom fräsbord etc. till UJK. Axminsters egna produkter verkar generellt ha hållit god kvalitet och jag uppfattar det som att även Kreg kopiorna är helt ok.

http://www.axminster.co.uk/fixing-gluing-finishing/pocket-hole-joinery

Jag har enbart goda erfarenheter av att handla från Axminster, så är priset bättre där än i Sverige så ser jag ingen anledning att avstå. Det enda jag tycker man får se upp för är att frakten snabbt kan dra iväg om det är lite tyngre paket.

Kan meddela att Wolfcrafts version fungerar jättebra.
Fick den i fredags och har hittills lagat ett trasigt ben på ett skåp samt tillverkat ett soffbord från grunden.
Sannerligen en makalös manick.

En parentes bara — borde inte den här tråden ligga under " Verktyg, maskiner och fordon"?

//Ronnie

Jag har också UJK och den är väldigt gedigen måste jag säga.

Kjell

• Gilla
Wendigo
  • Laddar…
Hade samma problem. Så jag slog till med en UJK pocket hole jig.

Efter mina tre första hål i ek gick borret sönder. De sa att de har gjort
en förstärkning av det borret, så nu väntar jag på en ny. Köpte den för att
använda på landet i sommar, men det sket sig ju. Jiggen är
inte helt gratis heller om man köper tillbehören. Tror jag lade
totalt 1700 ink frakt.

Dock vet jag ej om Kreg gör metrisk skala?

Har inte provat Wolcrafts jig

Chaly
Köpte Wolfcrafts version på Hornbach (?) för nåt år sedan. Nöjd än så länge, men har inte använt den varje dag direkt...

Har också Wolfcrafts som är okej och billig. Vill dock ha en Kreg då jag skulle vilja ha den mer stationär. Tyvärr är ju Kreg rätt så plastig, trots att det är femte versionen som är ute. Men går de inte sönder så är det väl svårt att sälja nya?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.