27 519 läst ·
27 svar
28k läst
27 svar
Kreg jig eller pocket hole
För min del är den ingen ersättning för t.ex. kex utan snarare ett komplement när något ska fästas utan lim, oftast iaf.
T.ex. så satte jag några hyllplan i en inbyggd TV-bänk med just pocket holes. En annan gång använde jag dem isf tvingar när ett antal långa ämnen skulle limmas ihop på längden eftersom jag inte hade tvingar för uppgiften.
Kolla Youtube så kommer du hitta mycket inspiration till när de kan vara användbara (och några fall där de kanske inte skulle använts...
)
T.ex. så satte jag några hyllplan i en inbyggd TV-bänk med just pocket holes. En annan gång använde jag dem isf tvingar när ett antal långa ämnen skulle limmas ihop på längden eftersom jag inte hade tvingar för uppgiften.
Kolla Youtube så kommer du hitta mycket inspiration till när de kan vara användbara (och några fall där de kanske inte skulle använts...
Jag tycker det är väldigt märkligt att inte någon av kedjorna (Jula, K-rauta etc etc) har tagit hem sådant här till sina sortiment. Jag ser väldigt många snickerivideos på youtube (de allra flesta är ju amerikanska) och mer eller mindre i vartenda projekt de gör, använder de vid något tillfälle pocketholes.
Får inte riktigt ihop det! Borde inte intresset vara större, om den här tekniken är så fantastiskt bra som alla säger?
Får inte riktigt ihop det! Borde inte intresset vara större, om den här tekniken är så fantastiskt bra som alla säger?
Jag kan bara hålla med om att det är lite märkligt att de inte är vanligare här hemma. Fast det finns ju att beställa på nätet. Själv köpte jag min här:
http://www.swedendro-tools.se/shop/product/ujk-pocket-hole-jig-kit?acr=1
Anledningen till att jag valde denna var att den är i metall, till skillnad från Kreg, samt att denna är i mm.
http://www.swedendro-tools.se/shop/product/ujk-pocket-hole-jig-kit?acr=1
Anledningen till att jag valde denna var att den är i metall, till skillnad från Kreg, samt att denna är i mm.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Har en k4 och en mini. Använder den större mest hela tiden.
Hallå. Vart köper ni skruv till pocket hole jig i Sverige??
Beställde nyss en Kreg jig R3 från England 440kr med frakt!
Verktygsproffsen ska börja sälja , dom kunde skicka en till mig nu direkt men den skulle kosta ca 750kr !!
Beställde nyss en Kreg jig R3 från England 440kr med frakt!
Verktygsproffsen ska börja sälja , dom kunde skicka en till mig nu direkt men den skulle kosta ca 750kr !!
Produkter som diskuteras: "Montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Jag gissar att skallen är för stor på dem men det är ju bara att mäta. Det är viktigt att det inte är försäkra skruv utan huvudet ska vara plant undertill, annars är det stor risk att det spricker. Själv har jag bara kört med originalskruven som jag köpte till samtidigt ned jiggen.Torrfura skrev:
Wolfcraft skickade med vanlig försänkt träskruv i sin variant, så det har jag fortsatt med.
Det verkar hålla tillräckligt bra, för jag använder inte pocket holes i fogar som ska utsättas för särskilt mycket last.
Det verkar hålla tillräckligt bra, för jag använder inte pocket holes i fogar som ska utsättas för särskilt mycket last.
Klicka här för att svara