12 121 läst ·
41 svar
12k läst
41 svar
Sänksåg, Festool vs Bosch ?
Sen finns ju även dessa (snabbtvingar):Peter_K skrev:
https://www.lefeld.de/bosch-klemmzwingen-fsn-kzw-2er-set-fuer-fsn.html
Har båda varianterna, och vill minnas att snabbtvingarna nyper åt bra.
Om du tycker två skarvade skenor blir sladdriga så gör du nog något fel. Jag har bara FS1400/2-skenor och får skarva två när jag ska kapa hela skivor. Har aldrig upplevt detta som sladdrigt även om en solid skena säkert är ännu smidigare.martinradbo skrev:
Jag har aldrig heller upplevt en sladdrighet. Skarvstycket "förvarar" jag alltid i den längsta skenan så man inte slarvar bort det. Det går ju att spänna fast var som helst och är inte i vägen. Så länge man för ihop skenorna stumt mot varandra blir det inte sladdrigt.
Är egentligen inte uppdaterad men kände jag måste säga nåt...
Jag har varit jättenöjd med min Festo i 25 år och är fortfarande (samma såg), jag tror Festo var först på marknaden med skensystem och det var anledningen till att det blev Festo då. Vad jag saknar i detta kit är kort skena med vinkelanslag och det tycker jag är ett måste annars står man ju där och vinglar utan skena vid kapning av reglar m.m. Och klyvklinga (grövre än 48 tänder) är ett måste vid klyvning.
Jag har varit jättenöjd med min Festo i 25 år och är fortfarande (samma såg), jag tror Festo var först på marknaden med skensystem och det var anledningen till att det blev Festo då. Vad jag saknar i detta kit är kort skena med vinkelanslag och det tycker jag är ett måste annars står man ju där och vinglar utan skena vid kapning av reglar m.m. Och klyvklinga (grövre än 48 tänder) är ett måste vid klyvning.
Nu har jag gjort de två första snitten med sänksågen som kom för någon dag sedan.
Varför har jag inte köpt en sådan tidigare?
Varför har jag inte köpt en sådan tidigare?
Ojdå. Jag plöjde inte igenom hela tråden innan jag skrev.mexitegel skrev:
Bra maskin, hur som helst. Har hela tiden tyckt att man klarar sig bra med cirkelsågen, och det gör man förstås, men sänksågen känns ändå som en investering som kommer att löna sig i längden. Speciellt nu när flickvännen har fått för sig att vi ska ha ett platsbyggt vitrinskåp med gamla fönsterbågar som dörrar längs en hel lång vägg...
Klicka här för att svara