image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en sånhär..
Men ha aldrig förstått de 3 olika justeringarna, verkar som bladet pendlar mer och mindre beroende på läge, men vilken inställning ska man använda å till vilken arbetsuppgift?

Max pendel för raka snitt.
Min pendel för svängda / figursågning.

..tror jag..?

Jo så är det. Frågan är väl bara vad man ska ha mellanlägena till? Kanske bara för oss svenskar som inte gillar ytterligheter... :rolleyes:

Mycket pendling sågar fort men fult, det är väl bara att testa vad man tycker funkar bäst.

Protte

Ingen pendling vid sågning i metall.
Max pendling när det ska gå fort, men snittet blir ofta fult som sagt.

Jag använder nog mellanlägena mest, lite mindre om jag ska svänga också.

ja men då vet jag på ett ungefär :) tror aldrig man brukar ändra den spaken... bara om det går dåligt att såga... och nästa gång det går dåligt ändrar man nog tillbaka... så jag har alltså inte fått kläm på inställningarna :)

Nja att stänga av pendlingen vid kurviga snitt håller jag inte med om. Är det en osb bakom gips och man vill ta ur för något tex dosa och man inte har borr. Finns det ingen anledning att köra utan pendling.
Det beror även lite på tjockleken man sågar i on pendling behövs, fint som grovt snitt.

Jag sågar väldigt ofta hål i 41 mm Mdf, diameter på hålen brukar vara runt 10- 30 cm och jag kör alltid med full pendling.

Kör man med pendling sågar sågen snabbare. Det kan uppfattas som att sågen sågar för snabbt när man kör kurviga snitt. Hänger man inte med, sänk pendlingen inget konstigt med det.

Det bästa rådet är att testa vad som funkar bäst för dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.