7 425 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Kapa metall med bordssåg
Ja detta är inget jag ämnar göra för jag vill inte förstöra min såg, men jag blev tipsad av en jänkare om hur han menade jag kunde kapa metall då jag hade undrat vad för metoder det finns. Har ni nånsin hört om något sånthär? Det slår mig som väldigt farligt.
Han menade man kan skaffa en metallklinga som man ser till diverse handcirkelsågar för metall och lägga det i bordssågen och kapa metall på det viset. Det skulle uppenbarligen funka för de flesta bordssågar har ungefär samma klinghastighet (3450rpm eller 2900rpm i europa) som metall sågar, vissa europeiska är dock mkt snabbare.
Ja det låter osäkert, att få en kickback med en bit 10mm stål låter inte så trevligt. Och tänk på slitaget på sågen... Och om man använder den till trä så fattar väl sågen eld...
Jag kan tänka mig att det kan gå att kapa metall på en träbandsåg med en frekvensomvandlare och rätt sorts blad, men det sliter säkert ordentligt på sågen det också. Men jag har aldrig hört om det här konceptet förut.
Så tokigt som det låter? Eller vad tycker ni?
Han menade man kan skaffa en metallklinga som man ser till diverse handcirkelsågar för metall och lägga det i bordssågen och kapa metall på det viset. Det skulle uppenbarligen funka för de flesta bordssågar har ungefär samma klinghastighet (3450rpm eller 2900rpm i europa) som metall sågar, vissa europeiska är dock mkt snabbare.
Ja det låter osäkert, att få en kickback med en bit 10mm stål låter inte så trevligt. Och tänk på slitaget på sågen... Och om man använder den till trä så fattar väl sågen eld...
Jag kan tänka mig att det kan gå att kapa metall på en träbandsåg med en frekvensomvandlare och rätt sorts blad, men det sliter säkert ordentligt på sågen det också. Men jag har aldrig hört om det här konceptet förut.
Så tokigt som det låter? Eller vad tycker ni?
Jag kan ju ingenting om sånt här men spontant skulle det väl inte vara något konstigt att göra så. Om man bara ska kapa saker så är det ju lämpligare att använda en kap-ger istället för bordssågen och då slipper man ju oroa sig för kick back också.
Sen är det kanske lite olämpligt att kapa tjocka stålskivor i sin såg men aluminium trösklar eller mindre rör och profiler borde ju gå utmärkt.
Sen är det kanske lite olämpligt att kapa tjocka stålskivor i sin såg men aluminium trösklar eller mindre rör och profiler borde ju gå utmärkt.
Jo fast i mitt fall diskuterade vi att kapa svartstål, allt från 5-12mm
Jag tror det bästa verktyget för tillfället för mig är en vinkelkap. Hade jag haft pengar skulle jag skaffat en metallcirkelsåg eller bandsåg tror jag.
Jag tror det bästa verktyget för tillfället för mig är en vinkelkap. Hade jag haft pengar skulle jag skaffat en metallcirkelsåg eller bandsåg tror jag.
Ah, jag missade vilka dimensioner det handlade om.
För sådana dimensioner skulle jag ha använt en vinkelkap eller möjligen skärbrännare men det är ju ganska dyrt med gas. När jag var ung och sommarjobbade så kapade jag en sommar en hel del metall av större dimension men då hade vi en oljekyld (kan har varit vattenkyld också) bandsåg för att göra jobbet. Just kylningen tror jag är en ganska viktig faktor om man inte ska slita ut sin sågklinga direkt för det blir ju duktigt varmt när man börjar såga i större metallstycken.
För sådana dimensioner skulle jag ha använt en vinkelkap eller möjligen skärbrännare men det är ju ganska dyrt med gas. När jag var ung och sommarjobbade så kapade jag en sommar en hel del metall av större dimension men då hade vi en oljekyld (kan har varit vattenkyld också) bandsåg för att göra jobbet. Just kylningen tror jag är en ganska viktig faktor om man inte ska slita ut sin sågklinga direkt för det blir ju duktigt varmt när man börjar såga i större metallstycken.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Jag har en rage evolution, inga problem att kapa metall
https://youtu.be/dPSebuPlHH4
https://youtu.be/dPSebuPlHH4
Ragesågarna i olika utförande upplever jag som väldigt säkra. Däremot skulle jag verkligen inte vilja köra metall i en bordssåg. Du har ju inget fast anhåll som biten du kapar trycks mot såsom i kapsågarna!
Ett annat säkert sätt är att köra metall i bandsågen med rätt bandsågsblad. Finns lite olika typer av blad för ändamålet. Nackdelen är att man får med stor sannolikhet får gummit på hjulen fullt med metallspån samt att det inte går att kapa längre stycken.
Ett annat säkert sätt är att köra metall i bandsågen med rätt bandsågsblad. Finns lite olika typer av blad för ändamålet. Nackdelen är att man får med stor sannolikhet får gummit på hjulen fullt med metallspån samt att det inte går att kapa längre stycken.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Om du bara vill råkapa utan större precisionskrav så kan en tigersåg vara bra. Men verkstycket måste verkligen ligga stadigt för att slippa kickback. Safety first!
Hmmm, kanske om man skulle haft ett glidbord som man kunde spänna fast i, eller en släde.phl skrev:Ragesågarna i olika utförande upplever jag som väldigt säkra. Däremot skulle jag verkligen inte vilja köra metall i en bordssåg. Du har ju inget fast anhåll som biten du kapar trycks mot såsom i kapsågarna!
Är helt säker på att jag sett ett klipp på youtube (men hittar inte det nu) där en "tokstolle" sågar stål på bandsåg med vanligt blad. Någon form av friction cutting och naturligtvis blir sågbandet obrukbart efteråt men demonstrationen visar att det tydligen är möjligt. Men man ska nog vara bra desperat...
//Ronnie
//Ronnie
Redigerat:
Klicka här för att svara