Byggahus.se

Import från amazon.com, USA

5k läst  16 svar

1. H
    Medlem · Nivå 19
    Har nån referenser på denna site?

Slipper man tull och moms om man skickar det som gift?
    Någon som provat det?

2. StyrmanBerg
    Medlem Nivå 5
    Har för mig att Amazon i Usa inte skickar till Europa utan man får handla från amazon.co.uk...

Sen så är inte tullarna dumma i huvudet, det kan stå hur mycket gift det vill på paketet, du kan åka på tull och moms iaf. Och många företag vill inte skicka som gift eller skriva ner värdet...

Kontentan, handlar du från utanför EU är det lika bra att räkna med tull plus moms. Slinker det igenom är det bara ett plus.

3. H
    Anonym
    Amazon.com säljer till Sverige. Köper en del böcker genom dem. Tull och moms åker man på lite då och då. Beror lite på tullarnes humör.

• Svara
  4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Säljer inte verktyg och elektronik hit.

5. H
    Anonym
    Har även köpt verktyg dock inte så många. Var inget problem.

• Svara
  6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Kanske beror på vilka verktyg, fick senast när jag skulle köpa en hammare att dom inte skickade den hit.

7. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
  8. G
    Medlem Nivå 4
    Amazon.com säljer till Sverige.
    Jag har köpt en del böcker, batterier, elektronik, lite verktyg genom dem.
    Finns andra som har mer verktyg.
    Kolla efter tex 220V tools (de har en del billiga 220 Voltare)
    Tull och moms åker man på lite då och då (allt oftare när $ är billig).
    Beror lite på tullarnes humör.

Lycka till

Peter

9. Bästa svaret

Raskus
    Medlem · Nivå 10
    DÅ kan jag tipsa om www.shipito.com som är en av flera forwardingtjänster, denna ska vara billigast. Har ej testat den själv men har skaffat konto där och fått en alldeles egen adress i staterna ;)
    Du beställer sedan prylarna till din fiktiva USA-adress och de skickar sedan vidare till sverige, himla smart och inte speciellt dyrt.

Redigerat 23 okt 2010 23:45
  10. H
    Medlem Nivå 5
    Funderar på en Hitachi NR90AES1 (50-90 mm 21 grader stomspikare) och en Hitachi NT50AE2 (18g dyckertpistol).
    Det blir tillsammans 2880 kr med frakt och sedan tillkommer moms+tull så att beräknad slutlig summa blir 3614 kr enligt sista steget i kassan på Amazon.com. Det stämmer inte riktigt med moms 25 % men låter väl lågt med bara 14 kr i tull.
    Är detta något som går att lita på?
    Drar Amazon hela beloppet och sedan betalar in tull/skatt till svenska tullen/skatteverket eller blir man snyten två gånger rent utav? :)

11. Raskus
    Medlem · Nivå 10
    Se mitt inlägg ovan.
    Om du skaffar ett konto på Shipito så ber du Amazon skicka prylarna dit istället. När de anländer får du ett mail och du får välja transportmetod. Det fina är att du får fylla i din egen tulldeklaration, och då är det ditt samvete som sätter gränserna. Har ej åkt på tull en enda gång med den metoden. Sist var det en skoterhjälm värde 3000 kr som klarade sig, tror jag skrev att den var värd typ 50 dollar.
    Problemet är om prylarna skulle komma bort eller gå sönder, men den risken får man ta.

• Laddar…
  12. P
    Medlem Nivå 2
    Cpo outlet i USAverkar ha bra priser och även rekonditionerade verktyg. De skickar inte utanför USA men med shipito som skrevs om ovan kanske det funkar. Vet dock inte om cpo är bra. Någon som vet?

• Laddar…
  13. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Jag har handlat av CPO via deras ebay butik och det fungerande bra. Fördelen med att gå via ebay var att jag fick pris med tull och avgifter direkt och inte som när jag handlat direkt med butik att det kommer som en liten överraskning.
    Shipito och dyl. har jag inte provat.

Redigerat 30 mar 2016 20:03
  14. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Samma erfarenhet som ceson.
    Inga konstigheter eller trista överraskningar när jag handlat från deras ebay butik.

15. P
    Medlem Nivå 2
    Tack för intressant info om CPO eBay butik. Låter intressant att jämföra m Amazon.