Var in och kände på Boschen och Dewalten. Tycker att Boschen är skönare..

Köp Boschen för 3495:- (jag skulle ha tagit med sågbordet för 4795:-) på Lindar'n.

Jag har Metabo KGS216 och tycker den fungerar bra. Känns exakt att arbeta med. Har inte justerat något på den. Känns prisvärd. Enda nackdelen är att den saknar mjukstart.

För det första tycker jag att Bosch PCM8 har för liten kapacitet (90grader = 60 x 120 mm), för det andra kan jag, på grund av egna erfarenheter, inte rekommendera en grön Bosch kap o ger.

Äger själv en PCM8 S, var initialt nöjd med den eftersom jag inte hade tidigare erfarenheter att jämföra med. Och visst, kapar man regelvirke och panelbrädor o dyl är den i mina ögon helt ok, men vill man göra något som kräver mer precision så håller den inte måttet. Och så fort man ska dubbelgera något skiter det sig med råge, och för all del — att bara luta sågen ger kassa resultat. Så den sågen ska ersättas så fort jag får råd.

Min erfarenhet är att när man väl skaffat ett verktyg eller en maskin så upptäcker man efterhand fler användningsområden och ens "behov" växer — om maskinen inte kan växa med behoven blir den en begränsning för vad man kan åstadkomma. En dålig investering helt enkelt.

Min rekommendation är: lägg pengarna på en blå Bosch eller motsvarande annat märke för att få så bra såg som möjligt. Köp inget sågbord, det finns bra lösningar att bygga själv (kolla t ex Ron Paulks lösning på Youtube) alternativt köp något billigt på Jula, Harald Nyborg eller liknande ställe. What ever, men sågen är viktigast.

Lycka till med beslutet och låt oss gärna få veta vad det blev i slutänden.
//Ronnie

Undvik Makita iallafall, rostar som fan efter bara nån dag. Min stod ute under tak i några dagar under en vecka och resultatet var inte direkt snyggt.

Även jag har en grön Bosch PCM8 sen 6 år tillbaka och den är välanvänd till både stora och små arbeten. Som tidigare sagts så är precisionen inget vidare. Jag reklamerade den inom första året då jag tyckte den borde ha bättre precision men fick tillbaka den efter en vända till Bosch med kommentaren att det inte var fel på sågen utan den är helt enkelt inte mer exakt än så. Skulle köpa en blå bosch idag.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
K-rauta har dewalten inklusive tillhörande bord för under 4000:- just nu.

Undvik Metabon, är inne på min andra såg nu som jag ska reklamera innan jag ens använt den. Rent skräp.:thumbdown:

trattalask
nallarc skrev:
Undvik Metabon, är inne på min andra såg nu som jag ska reklamera innan jag ens använt den. Rent skräp.:thumbdown:
Vad är det du har råkat ut för?

Tobas skrev:
Vad är det du har råkat ut för?
Såg nummer 1 så gick vridskivan riktigt trögt och glappigt samt spärren till densamma fungerade dåligt, även spärren för lutningen var rena skämtet och fungerade knappt. Såg nummer 2 fungerar inte lasern på och spärren för lutningen är kass även på denna.

trattalask
nallarc skrev:
Såg nummer 1 så gick vridskivan riktigt trögt och glappigt samt spärren till densamma fungerade dåligt, även spärren för lutningen var rena skämtet och fungerade knappt. Såg nummer 2 fungerar inte lasern på och spärren för lutningen är kass även på denna.
Det va tråkigt att höra. Hoppas att du får en ny som är hel eller för en annan såg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.