Har en pelarborr av lite kraftigare kinamodell. Bordet spänner man fast med en klämring runt pelaren. Lite beroende på hur hårt man spänner vinklas bordet mot stolpen. Sen finns möjlighet att tilta bordet i den andra ledden för vinklade hål.

Nu vill jag snabbt kunna ändra höjd och kalibrera vinkeln mellan borr och bord.

Funderar på någon gigg av typ en större hålsåg utan tänder och borr, som sänks mot bordet och med ljus parallellt med bordet kan glipor mellan bord och ringen ses...

Alternativt en axel med en arm som har en mätklocka, så roterar man chucken...

Funderar även på att borra 3 hål i bordet och gänga dessa, montera 3st rattar med skruv och lägga en Mdf skiva ovanpå, som jag nu kan vinkla åt alla håll med rattarna för att göra finjustering...

Vad säger ni, hur har ni löst detta?

Arm med mätklocka är väl den gängse metoden.
Men vad är det för kina **** som man måste justera bordet utifrån hur hårt det är låst?

Vad har du för krav på vinkelrätheten?

Protte

Inget konstigt i sig, eftersom klämringen kring pelaren har ett glapp i "olåst" läge för att kunna höja/sänka/vrida så kommer bordet 'falla' ned lite i olåst läge. När jag sen drar åt kommer bordet resa sig. Har märkt att jag drar åt olika hårt och därmed hamnar bordet olika, dvs dålig repeterbarhet.

Ang behov av precision... Tillräckligt bra för att det inte skall synas vinkelfeö med blotta ögat efter att man monterat tex rundstav i hålet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.